Gå til innhold

10kvm rom. 12" eller 15" sub


Anbefalte innlegg

omformulerer hele greia jeg.

 

jeg har tenkt å kjøpe meg sub. har sett meg ut 2 stk.

 

CERWIN-VEGA CLSC-12S

CERWIN-VEGA CLSC-15S

 

rommet den skal brukes på er ca 9,7kvm, og den skal spille sammen med Harman Kardon 3480 og Dantax P-2500. burde jeg gå for 15" for mest trykk og dypbass eller blir det bare overkill i det lille rommet?. 12" er jo både billigere og sikkert kjappere, og da kan jeg bruke 700kr på en grei kabel.

BTW skal brukes hovedsakelig til musikk, men liker å se en god film en gang i blant også.

 

EDIT: er fortsatt i den alderen hvor store elementer er tøfft så under 12" blir ikke aktuelt. men det finnes jo mange gode 10" også :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! CERWIN-VEGA CLSC-12S er nok bedre alternativ vist man skal høre mest på musikk da den har litt kjappere bassrespons en CLSC-15S. Men CLSC-15S spiller litt dypere og er større, har litt tregere/buldrete bassrespons til musikk men spiller ikke dårlig av den grunn. Spiller veldig bra til film! Er opp til hver enkelt hva de vil ha..

Lenke til kommentar

blir nok en lytte runde men ville vite hva andre viste fordi de lurer deg i butikken. lytte rommene er jo ikke akkuratt som vanelige rom. de har jo "perfekt" skustikk og sånn.

 

men en 10" sub hadde blitt best kanskje men har jo lyst på en monster sub som man kan skryte litt av. er nok litt ung enda til å tenke 100% på detaljer og plasssparing og slikt. er vel dumt av meg å bruke peng uansett. netopp fylt 16 og skal ta 125 lappen. og det er ikke billig :p hehe

Lenke til kommentar

noen anbefalinger av 12" (eller 10") som fungerer bra i små rom hadde vært fint da. kommer jo MYE ann på plasseringen.

 

BTW helst i samme prisklasse som de jeg alerede hadde plaukket ut. helst ikke over 3500 og MAX 4000. ikke 4100 men 4000

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for maks 10" i et rom på ~10kvm. En for stor subwoofer vil gjøre mer skade enn nytte.

 

I tillegg bør en subwoofer bl.a. ha en forsterker som er godt dimensjonert i forhold til størrelsen på elementet. Hva 15-tommeren til CV angår, vet jeg ikke hva jeg skal si om effekten på forsterkeren. På hjemmesiden til Hifiklubben er den oppgitt til å yte 350 watt kontinuerlig og 450 watt maks, mens CV oppgir at den yter maks 300 watt.

 

Når det gjelder lytterommene, så synes jeg ikke de er så mye lureri. De fleste er jo laget for å være mest mulig nøytrale, slik at lytteren får høre hvor bra produktet kan prestere når alle forholdene er lagt til rette. Da er det kanskje verre med lytte-CDene enkelte forhandlere har liggende. Ta heller med noe av musikken du liker å høre på.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter mest mulig trykk,så er ikke små basselementer,veien å gå i den prisklassen.

 

veggiss og Exiter:

Hva med en bilkupè?DEN er liten den,det er merkelig at det kan fungere fint med 12 og 15" subwoofer der.Hva syns dere at max subwooferstørrelse kan være der,en liten søt 5" kanskje? :!:

Lenke til kommentar

Vet att Den 15" Cervin'en spilte bedre på utefesten min en på gutte rommet på ca 10kvm eller no, den fikk bare sagsponet i taket til å rammle ut. Nesten samme lyd som når en bass spiller "under hørbar frekvens" ble liksom borte! Ute romla bassen langt over til naboen over jordet..

 

Så det kan nok være ett påeng i det dem andre sier, men 15"eren er veldig egnett som nattbord eller no da, er ikke veldig minimalistisk av seg.

Lenke til kommentar

tror jeg går for 12". synes fortsatt det hadde vært morro med en 15" på rommet da. bare for "looken" sin skyld:P men uansett skal jo ha bass bare for meg selv og ikke naboen...

 

audiomur. ja har sett på dali concept serien og planen er concept 10. men det må bli lenge til. får se hvor mye peng det blir utover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...