Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc "kortslutter" under oppstart


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg nye deler til en pc som jeg selv skal sette sammen;

 

Hovedkort: Asus P5GDC Pro hovedkort for S775 I915P

ATX,SATA,GbLAN,DDR/DDR2,PCI-Ex16

CPU: Intel Celeron D 336 2.8GHz/533MHz 256K

Socket 775 Boxed EM64T

RAM: DDR2-DIMM 512MB PC4200 (533MHZ)

Standard DDR2 minne

PSU: Chieftec Strømforsyning Micro-ATX 270W, PFC, 20/24,

(DxWxH) 10,2cm x 15cm x 8,6cm

 

 

Etter å ha satt alt sammen inn i kabinettet, og trykket på power-knappen så støter jeg på et finurlig problem. Maskinen tenner et lite halvt sekund før den bare skrur seg av igjen.

 

Jeg har satt sammen en del maskiner før, så har litt erfaring og tenkte at det må være noe som kortslutter. Dermed går jeg prosessen baklengs med å ta ut komponent for komponent til jeg finner feilen. Til slutt ender jeg opp med å sitte med hovedkortet i hånda med bare strømledning og cpu uten vifte festet. DA starter den og kjører fint.

 

Etter dette prøver jeg igjen å feste cpu-vifta, og samme problemet skjer igjen.. Jeg prøver meg litt fram og tilbake med hovedkortet fortsatt i handa, og kommer fram til at hvis jeg bare fester 2 av de i alt 4 festene på vifta, så virker det som den kjører.

 

Glad og fornøyd skrur jeg igjen fast hovedkortet i kabinettet. Etter at jeg har gjort dette,og prøver igjen, så er det samme problemet der igjen. Jeg tar dermed at cpu-viften, men problemet er der fortsatt. Etter dette prøver jeg å ta ut cpu'en, og kjører dermeder helt clean hovedkort med bare strømkontakt koblet til. Samme skjer da også! Den gir fra seg en liten tenning slik at cpu-viften (som bare er koblet til med ledningen og ikke skrudd fast) og viften i psu'en starter å gå rundt, før alt dør.

 

 

Noen som har vært borte i noe lignende, eller har noen tips til hva jeg kan prøve? Eller om det rett og slett kan være noe galt med noen av komponentene og det dermed er en retur/klagesak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siden du har bygd mange pcer er det lite sansynelig det problemet her men har du huska de gullfarge festene bak i kabinettet som hk skal hvile på?

Kan du ikke prøve å starte komponentene på en pappeske?

Prøve en annen strømforsyning.

5378563[/snapback]

 

det funker jo tilsynelatende når jeg har det liggende utenfor, men det er uten vifte. Med en gang jeg fester vifta på alle fire punktene, så er jeg tilbake til samme problemet..

 

har dessverre ikke en annen psu jeg kan prøve med heller..

Endret av mort3n
Lenke til kommentar

Jeg har også tro på at din PSU blir alt for svak i vanlig bruk, men når du har kun hovedkortet koblet til PSU burde det da kunne kjøre i det minste (?)

 

Grunnen til at jeg poster er at jeg vil nevne en erfaring jeg har gjort. En PC jeg bygde opp med bl.a. et billig demo-brukt hovedkort, slo seg av i tide og utide. Noen ganger "levde" den kun i et halvt sekund fra jeg trykket powerknappen. Noen ganger startet den ikke i det hele tatt. Den var sensitiv for banking i kabinettet og hard tramping på gulvet.

 

Forklaring: Etter mye om og men oppdaget jeg at jumperen til Clear-CMOS satt løst. Pinnene var bøyd litt mot hverandre, slik at jumperen satt løst og ga svært dårlig kontakt. Jeg bøyde pinnene pent og forsiktig til rett posisjon og dermed var alt OK.

(Skjønner hvorfor dette var et demo-kort btw)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kjøpte den psu'en er fordi det var den eneste som var i mindre fysisk størrelse enn de andre, pga plass mangel i kabinettet. Men har fått tak i en psu på 350W nå, burde det holde?

 

Noen formening om hvor kraftig psu'en bør være ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...