Gå til innhold

Test av Sony Ericsson W550I


Anbefalte innlegg

Da jeg for ca to måneder siden skulle ha ny mobil fant jeg ut at jeg denne gang så ville jeg ha en mobil som ikke alle andre har og en mobil med mp-3 spiller, slik at jeg kunne parkere minidiscen for godt. Så da ble valget til slutt mellom Siemens M75 ( som jeg virkelig hadde lyst på på ), Nokia 3230 ( som jeg likte designet på, men ikke lyden i mp-3 spilleren ) og Sony Ericsson W550I. Jeg vurderte SE W800i men den ble for dyr for min lommebok. Og jeg fikk et godt tilbud av teleopperatøren min så da ble det en W550I til 599 kr.

 

post-89898-1136475095_thumb.jpg

post-89898-1136476831_thumb.jpg

 

Jeg begynner bare med designet først. W550I er den andre mobilen fra Sony Ericsson med vridefunksjon og jeg må innrømme at denne funskjonen fungerer overaskende godt. Etter litt trening er det ikke noe problem å åpne den med en hånd. Etter to måneders bruk så hører jeg fortsatt ikke noe knirk og knark fra den og dekslet virker slitesterkt. Ingen riper og lakkflassing har forekommet og i det hele tatt virker den solid. Selvsagt er W550 ganske stor og klumpete (120g) men den virker ikke sånn. Den er ganske hendig å få ned i bukselomma og den buler heller ikke noe særlig ut av lomma. MEN, det er ett ganske stort MEN her og det er hvorfor akkurat SE må plassere Internett knappen på framsida av tastaturet. Det irriterer meg grenseløst over hvor mange ganger Internett skrur seg på. Hvorfor er ikke denne knappen på siden av mobilen slik som på andre SE mobiler SE? Ellers så er tastene meget gode, og endelig en mobil uten joystick. 5-veis kanppene fungere MYE bedre.

 

Talekvaliteten er helt utrolig bra både med og uten handsfree. Her er det overhodet ikke snakk om noen "Hva sa du?" spørsmål og heller ikke noe ekko i lyden. Bra! Så er det dette med SMS da. Denne mobilen er ikke akkurat for de mest skrivelystne. Det går litt treigt for meg, kanskje fordi jeg har litt brede fingre eller fordi at jeg bare er treig men etter at andre har prøvd å skrive meldinger kommer vi til en enkel konklusjon. Tastene er litt for trangt plassert. Litt mellomrom mellom tastene 1-4-7-* osv hadde hjulpet seg. Ellers så er meldingsoppsette standard SE. Enkelt og greit med kjempe bra ordbok.

 

Skjermen er på 176x220 pixler og 256 000 farger er lyssterk, og typisk SE. Bilder ser meget bra ut på denne mobilen.

 

post-89898-1136474361_thumb.jpg post-89898-1136474462_thumb.jpg

post-89898-1136477055_thumb.jpg

 

Det første jeg måtte prøve da jeg åpnet mobilen første gang var selvsagt Walkman funksjonen. W550I er den andre mobilen med Walkman mp-3 funksjon og lyden er helt fantastisk. Jeg satte inn Madonna - Hung Up, Röyksopp - Circuit Breaker og The Black Eyed Peas - My Humps for å sjekke lydkvaliteten. Og den var helt fantastisk sammen med de medfølgende proppene. Jeg ble veldig skeptisk da jeg så de første gang på grunn av gummi utførelsen men da jeg satte de inn i øra så ble det stille. Bare lyden fra mobilen kom ut. Ipod og minidisc ( det eneste jeg har kjennskap til ) kan ta seg en bolle. Mobil Mp-3 får en helt ny betydning nå. Mp-3 produsenter bør skjelve i buksene. Hvis trenden fortsetter slik som den gjør er jeg redd mp-3 spillerne forsiktig dør ut. Men det er også et STORT MEN her. og det er minnet. 256 mb er litt stusselig lite for en mp-3 spiller. Her burde det vært 512 mb. Minst. Og minnekort hadde helle ikke gjort noe. For å komme tilbake til lyden igjen så er det fullt mulig å justere både ditten og datten. Men jeg synes likevel lyden kunne vært enda litt høyere. Noen sanger får alt for lav lyd og det irriterer meg litt. Den utvendige høytaleren er bra og det er ikke noe spraking i lyden. Men bassen kunne vært bedre. Så egentlig så egner denne høytaleren seg bare hvis du ikke har noen radio eller slikt i nærheten og du absolutt må høre på musikk.

 

post-89898-1136474618_thumb.jpg post-89898-1136474701_thumb.jpg

 

Det finnes tre forhånds innstalerte spill og det er ExtremeAirSnowboarding som er ett kjempe kult snowboard spill med masse muligheter for trks. Et annet spill er Gauntlet som jeg ikke skjønner noen ting av. Det virker litt Pokemon aktig, og i det hele tatt kjedelig. Det tredje og siste er gode game Worms som er helt genialt. Kjempe morsomt og underholdende. Flere mobiler burde ha dette spillet. Java funksjonen er kjempe bra. Spillene kommer raskt i gang og i det hele tatt er mobilen rask. Den henger seg ikke opp i menyene, heller ikke når man skriver sms, og hvis man hører på musikk så går ikke dette utover resten. Bra!

 

post-89898-1136474762_thumb.jpg

 

 

Kameraet er på 1,3 mega pixler og det er greit nok. Bildene blir ganske bra (jeg lover at det kommer bilder tatt med mobilen!!) og overføringen til Pc går smertefritt takket være den medfølgende usb kabelen. Det samme gjør overføringen av musikk. Du får med programmet Disc2Phone som er helt greit å bruke. Jeg har også oppdatert mobilen takket være den innebygde oppdaterings tjenesten. Oppdateringen gjorde faktisk kameraet bedre, og radioen (ja, den har innebygd radio med RDS) fungerte MYE bedre her jeg bor. Ikke dårlig.

 

post-89898-1136472595_thumb.jpg post-89898-1136472843_thumb.jpg

post-89898-1136476293_thumb.jpg

post-89898-1136475782_thumb.jpg

post-89898-1136476925_thumb.jpg

 

I esken følger det selvsagt med mobil, lader og manualer. I tillegg får du med datakabel, Cd med bla Disc2Phone, handsfree med adapter som gjør det mulig å bruke andre øreplugger med 3,5mm plugg.. Dette er en kjempe bra funksjon men jeg bruker standard ørepluggene jeg fikk med fordi de er bra nok. Du får også med ett ekstra deksel i hvit farge. Fiffig.

 

post-89898-1136474919_thumb.jpg

 

Så er det konklusjonen. Denne mobilen er rett og slett helt OK. Bra lyd, bra med underholdning, bra batteri ( varer glatt 3-5 dager med masse mp-3 avspilling!! Utrolig nok!). Det negative er minnet.

Det er vanskelig å gi karakter synes jeg så jeg gir den en 5/4.

post-89898-1136474815_thumb.jpg

post-89898-1136475521_thumb.jpg

post-89898-1136476423_thumb.jpg

Endret av W550I
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fin test!

 

Men den kunne vært litt mer ryddig, om du skjønner.

 

Bilder hadde vært fint, ja :D

 

En venn av meg skal kjøpe denne telefonen, men han lurer litt på hva den tåler.

Han har en 5140 fra før, så jeg regner med at hans nye telefon må tåle litt. W550i har jo utskiftbare deksler, og det har jeg litt dårlig erfaring med, med tanke på takling av press osv.

 

Hvordan er w550i?

Lenke til kommentar

Hei. sorry at det ble så uryddig :( Men da jeg skulle fikse det på plass så begynte pc å slette hele greia :mad: Så derfor ble det litt uryddig.. Bilder kommer.. Må bare få de inn på testen og hver gang jeg gjør det så kommer ikke bilde fram :( Jeg veit ikke hva som er feil.

 

Når det gjelder deksel og sånt så er det kun batteri dekslet og bare dekslet rundt displayet på framsida som er utskiftbart.. Jeg ble skuffa for jeg trodde kanskje at skjermen også kunne byttes ut, men på ebay fant jeg hele cover til småpriser. Så ingen tragedie.. Tror ikke W550 tåler like mye som 5140i men det orange dekslet er matt og litt sånn "mykt" akkurat som på Samsung E730. Har enda ikke fått en eneste ripe på mobilen min selv etter to mnd bruk :w00t: Ikke regn med at den tåler bading, og kraftige fall.. Så velbygd er den ikke :p

Lenke til kommentar
Fine bilder av telefonen :)

Men bildene tatt med telefonen var ikke så veldig gode.

Mye skurr :(

5389629[/snapback]

 

Jeg har tatt bedre bilder med mobilen... Blant annet av vennene mine som ble mye bedre enn disse... Men bildene ble tatt i skumringa så det er kanskje derfro.. Skal prøve å få ta noen bilder en vinterdag når det er sol ute.. Da blir nok bildene bedre :) Håper jeg...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...