uranus Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Hei! Jeg vil at databasen ikke beholder alle brukerene som blir lagra.. Den skal vise siste 5 besøkende, så hvis det går ann å få databasen til å slette alle etter 10 av seg selv. Håper noen skjønte det og kan hjelpe! Endret 2. januar 2006 av uranus
laaknor Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Hei! Jeg vil at databasen ikke beholder alle brukerene som blir lagra.. Den skal vise siste 5 besøkende, så hvis det går ann å få databasen til å slette alle etter 10 av seg selv. Håper noen skjønte det og kan hjelpe! 5373374[/snapback] Tror det du er ute etter er å se litt i MySQL-manualen på DISTINCT.
Loomy Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Du vil altså ha maks 10 brukere til enhver tid? Hvis databasen støtter det kan du bruke en trigger.
mikaelandre Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 evt. så kan du bare gjøre en sjekk ved registrering av ny bruker. dersom du har 10 fra før så slettes den gamleste.
uranus Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Skrevet 2. januar 2006 Nei du skjønner ikke.. Jeg har sånn "siste besøkende" i hver profil, og da er det en egen tabell for å lagre de besøkende.. Men du kan tenke deg at med mange brukere og hver bruker lagres i hvert profil den besøker, blir det veeeldig stor tabell etterhvert... Så jeg vil begrense den tabellen til å kun lagre maks 10 ting i seg.
Loomy Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Ah. Da kan du spesifisere MAX_ROWS i en tabell. Er litt usikker på hva som skjer når grensen er nådd, men det er verdt et forsøk. Info & syntaks: http://www.cs.wcupa.edu/~rkline/mysqlEZinf...c_commands.html
roac Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Nei du skjønner ikke.. Jeg har sånn "siste besøkende" i hver profil, og da er det en egen tabell for å lagre de besøkende.. Men du kan tenke deg at med mange brukere og hver bruker lagres i hvert profil den besøker, blir det veeeldig stor tabell etterhvert... Så jeg vil begrense den tabellen til å kun lagre maks 10 ting i seg. 5373948[/snapback] Dette vil du ha pr profil. Da ser jeg for meg noe i retning av: declare @cnt int; begin transaction select @cnt = count(*) from profil_logg where profil_id = <id>; if cnt = 10 then delete from profil_logg where profil_id = <id> and time = (select min(time) from profil_logg where profil_id = <id>) insert into profi_logg values (ny registrering) commit transaction Jeg vet ikke hvilken database du bruker, så syntaksen over blir "omtrentlig".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå