Gå til innhold

Vifta har stoppa.....!!!


gnus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eller du kan skru opp å erstatte den med en annen vifte, du vil miste garantien men du slipper å vente på ny.....

 

Om du gjør dette så husk å vent litt etter du har skrudd av pcn med å skru opp strømforsyninga, der er nemlig nok av karameller der inne :razz: , vent i en 15 minutters tid så skal det gå greit.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 02:06, Colin skrev:

Slå av!


Den vifta er der for en grunn, nemlig å kjøle ned strømforsyinga.


Om det er garanti kommer an på alderen......er den gammel, tviler jeg.........


Pål


 

Grunnen til at det er en vifte i strømforsyningen er ikke at den skal kjøles, men at den varmeluften skal ut av kabinettet.

 

- Prosessoren og andre elektroniske gjenstander utvikler varme og varmer opp luften.

-luften stiger oppover.

-PSU vifta blåser den varme luften ut av Kabinettet.

 

Hvis den skulle kjølt måtte den blåst innover. Hadde ikke giddet å skru av.

 

Jeg har hatt "prosjekt silent" i ett år nå uten vifte på PSU(T-bird 1400MHz, 72W) konklusjonen er at PSUen klarer seg uten vifte. Det lite av varmen som kommer ut i PSUen.

 

Skru på PSu, ha den på i et døgn, og du vil fortsatt kjenne at den er kald.

Lenke til kommentar

siden du er på lan og ikke vil "pakke og dra" lan du jo bare ta av dekslet/døren på kabinettet, for som en annen her sa er ikke viften i psu'en for å kjøle psu'en men får å trekke den varme luften ut av kabinettet...

 

det er helt trykt å ha den på om du har maskinen åpen... :smile:

 

hvilket lan er du på forresten?

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 17:09, chimera skrev:


Grunnen til at det er en vifte i strømforsyningen er ikke at den skal kjøles, men at den varmeluften skal ut av kabinettet.


 

hvor har du det fra? Selvsagt er vifta der for å kjøle ned PSUen! At den i tillegg kjøler ned kassa er en positiv bieffekt. btw så sugde ATX PSUer *inn* luft i starten (hvertfall gjorde HX45 det)...

 

Quote:


Hvis den skulle kjølt måtte den blåst innover.


 

tull og tøys! Når den blåser ut så trekker den luft gjennom PSUen, selv om denne lufta er litt varma opp så kjøler den ned PSUen. Stillestående luft er det værste som fins.

 

Quote:


Jeg har hatt "prosjekt silent" i ett år nå uten vifte på PSU(T-bird 1400MHz, 72W) konklusjonen er at PSUen klarer seg uten vifte. Det lite av varmen som kommer ut i PSUen.


 

Vel, den kan klare seg, men den kan også ta kvelden.

 

Quote:


Skru på PSu, ha den på i et døgn, og du vil fortsatt kjenne at den er kald.


 

ja gjør det. Ta så av PSUdekselet og kjenn på KJØLERIBBENE i PSU, er de varme? JA!

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-09-08 19:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 17:09, chimera skrev:

Skru på PSu, ha den på i et døgn, og du vil fortsatt kjenne at den er kald.



 

Ehh... nei. Jeg kan kjenne varmen fra PSU'en gjennom kabinettet hvis maskinen har stått på en stund. Før jeg fikk kabinettviftene over PSU'en så kunne jeg kjenne varmen fra PSU etter kort tid. Tar jeg av kabinettet og kjenner på selve PSU-kassa, så er den rimelig varm. Så går ikke vifta rundt, så bør du ikke ha på maskinen før du har fått fikset vifta eller satt inn en ny en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...