Gå til innhold

Enkel forklaring av RAID 5 noen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen son kan forklare meg enkelt hva RAID 5 går ut på?

Har søkt litt rundt på nettet men finger ingen enkel forklaring.

 

Hvis jeg har forstått det riktig så trenger man minst 5 disker.

 

Man striper dataene på 3 disker for så å lagre informasjonen om hva disse dataene inneholder på de 2 siste. Hvis det da skulle skje noe med dataene så bruker man pariteten på de 2 diskene til å rekonstruere dataene som gikk tapt. Er dette i nærheten av å være riktig eller er jeg helt på viddene her nå?

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID 5 trenger minimum 3 disker (5 tallet sier bare noe om nivået i RAID-systemet).

 

Som du sier så "striper" man datablokker på minst 2 disker for så å lagre "feilkorreksjons"-data på den siste. Men dette gjøres sekvensielt over alle diskene i RAID-systemet.

 

Vedlagte illustrasjon viser deg dataflyten i ett RAID5-oppsett med 4 disker:

 

raid5.png

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Se på den websiden her for forklaring...

http://www.acnc.com/04_01_05.html

 

Hvis jeg har forstått det rett så lagrer den en slags ligning på den ene av diskene. Hvis datainformasjonen på disk 1 = A og på disk 2 = B så vil den tredje disken inneholde verdiene av A og B slik at den har ligningen: A + B = C. Så nå kan hvilken som helst av de 3 diskene dø, men ligningen kan fortsatt bygges opp. Litt dårlig forklart...men men ;) jeg kan prøve bedre om du ikke forsto

 

Disclaimer: Jeg er ingen ekspert og dette er bare slik jeg tolket hvordan raid5 fungerer...hvis jeg tar feil si gjerne i fra :) linken jeg ga burde inneholde korrekt informasjon da.

Lenke til kommentar

Kan man legge til flere disker i raid 5 uten å måtte formatere osv?

Noe sier meg at det er fult mulig, men jeg spørr alikevel.

 

Jeg regner med at raid 5 er ganske greit i en filserver, men i mitt syn så er det bortkasta hvis jeg må formatere hver gang jeg skal ha inn en ny disk.

 

Var foresten en fin guide her på hw med masse bra info om raid generelt, men den er vist borte :(

 

edit, kom på en ting til..

Hvis jeg har en raid 5 kontrolloer med f.eks 4 porter, kan jeg sette i en kontroller til å legge til disker i det samme raidet?

Endret av sINNsRO
Lenke til kommentar
Kan man legge til flere disker i raid 5 uten å måtte formatere osv?

Noe sier meg at det er fult mulig, men jeg spørr alikevel.

 

Jeg regner med at raid 5 er ganske greit i en filserver, men i mitt syn så er det bortkasta hvis jeg må formatere hver gang jeg skal ha inn en ny disk.

 

Var foresten en fin guide her på hw med masse bra info om raid generelt, men den er vist borte :(

 

edit, kom på en ting til..

Hvis jeg har en raid 5 kontrolloer med f.eks 4 porter, kan jeg sette i en kontroller til å legge til disker i det samme raidet?

5379023[/snapback]

RAID har med diskvolum å gjøre, ikke partisjoner. De to må holdes fra hverandre. Hva som skjer med partisjonering også videre har nestne ingen ting med RAID 5 å gjøre (unntaket er optimalisering av blokkstørrelser).

 

Det er teknisk mulig å legge til flere disker i et RAID-5 sett, men det er en tung jobb, og krever MYE ressurser (Og krever selvfølgelig støtte for det).

 

Når det er sagt, hvis du designer en diskløsning der du relativt hyppig må legge til en disk så feiler du i design av diskløsning. En løsning skal designes for å vare over en del tid. Selvfølgelig kan man bomme, men jeg ville ikke lagt opp til en løsning der jeg jevnlig må legge til flere disker.

 

Hardware-raid går på kontrolleren, og for å kunne bruke flere kontrollere til å styre ett raidsett så må kontrollerene sannsynlgivis være like og av samme fabrikat. Jeg mener at Adaptec har noen kontrollere som støtter dette.

 

Siden vi er inne på RAID og forskjellige sider ved det, ver også klar over at det kan være tilfeller hvor det er hensiktsmessig å bruke flere raidsett, og ikke mist at RAID 5 ikke egner seg til alle typer oppgaver. Jeg vil for eksempel anbefale RAID 10 fremfor RAID 5 til databaser (inkl Exchange).

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg skal sette opp raid 5 for filserveren for backup hjemme, og derfor er det ganske vesentlig at jeg kan koble til fler disker etter hvert.

 

Hva må til for å gjøre dette?

 

Jeg har også en 2TB disk fra før, og tenkte å kjøpe to til i første omgang, er det mulig å sette opp raidet uten å formatere den disken jeg allerede har, eller må jeg kjøpe 3 nye disker, flytte dataene fra den gamle disken over på det nye raidet, så formatere og inkludere den gamle disken i raidet?

 

Er det en annen raid-løsning som er bedre for backup/filserver? Lese/skrivehastighet er ikke viktig, det eneste som er viktig er at jeg ikke mister data hvis en disk går, at det ikke koster for mye og at det gir størst mulig kapasitet.

Lenke til kommentar
I min gamle filserver med RAID 5 la jeg til flere disker et par ganger. Det var en enkel operasjon, men svært tidkrevende (tok vel et døgn eller to).

 

 

Hvordan gjør man det, og krever det at jeg kjøper noe spesiellt raid utstyr, eller kan alle raid5 kontrollere klare dette?

 

 

Har man satt opp raidet i linux kan man lett utvide raidet. Ellers kreves det en litt dy harddiskkontroller. Da kan man også utvide fra f.eks raid-5 til 6 også. Om man kan dette i linux vet jeg ikkje. Men det driter jeg i da jeg bruker Areca kontroller :p

Lenke til kommentar
Har windows reshaping av software raid, og er det mange mange ulemper med å kjøre raid 5 i windows server 2008 R2? har en del programmer jeg må ha windows for, og foretrekker generellt windows...

 

Windows har ikkje reshaping eller expantion. Windows har ikkje en dritt :p

 

For windows så er det software raid som blir den størrelsen som man lager den først som det blir. Ellers så må man ha en raidkontroller som støtter reshaping og/eller expantion.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Låner denne tråden litt. Jeg ønsker selv å kjøpe tre-fire disker til av samme type som jeg har fra før (WDC Greenpower 1 TB) og sette dem i RAID 5.

 

Kan jeg bruke controlleren som er på hovedkortet? Jeg har et Asus Rampage II Extreme.

 

Mye folk med peiling her inne:) Prøvde meg på irc-kanalen, men der var det heller laber respons

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...