Gå til innhold

Gigahertzen og bananer


CAT-scan

Anbefalte innlegg

Kan alle bare slutte å bruke frekvensstørrelser som likeverdige utrykk som utrykket klokkefrekvens? Hertz er bare en størrelse, og har egentlig pent lite med klokkefrekvens å gjøre (slik rent sett bort i fra at man normalt sett omtaler frekvensen på klokksignalet i hertz). Det ligger i utrykket at det er snakk om antall hendelser per sekund, ja, men hvordan klarer dere å oversette dette direkte til at det er likhetstegn mellom hertz og klokkefrekvens? Utrykket beskriver kun en størrelse, det sier ikke noe om hva størrelsen eksisterer i form av!

 

"Gigahertzen på bananen min er fin og stor!" Kan noen gi meg en argumentasjonsrekke som beviser at min fine setning gir mindre mening enn slik mange av dere bruker frekvensstørrelser? (eksempelvis "Gigahertzen på Intel-prosessoren min har ikke like mye å si som gigahertzen på AMD-prosessoren min") I think not!

 

Så bare slutt med det først som sist (før jeg blir gal, og hodet mitt eksploderer).

 

Tusen takk.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

he he, det var da voldsomt, og det midt i juletiden og alt :p .

Men det er vel bare sånn det blir i de fleste fag når man kjenner begrepene, men ikke egentlig betydningen av dem. Da øker man gjerne volten for å hertze høyere hvis man har Watt og ampær nok på 12V strømmen.

Nå vet jeg ikke hvor raskt du klarer å svinge den bananen i eksempelet ditt frem og tilbake, men det er vel strengt tatt lov å kalle det hertz så fort du måler svingninger pr sekund, så selve bananen vil aldri kunne bli hertz, men den kan da saktens operere den på et vist anntall svingninger i sekundet :hmm:

 

Men det finnes da værre ting her i verden tross alt, jeg har venner som kaller pc'n for harddisken, og alt er vel avhengig av forkunnskap. Så skjønner frusterasjonen, men det vil nok alltid være nye som ikke har forkunnskap nok, akkurat som jeg, og sikkert også du, i andre fagområder man ikke er så bevandret i :)

Lenke til kommentar

Ahh... tok litt tid før jeg skjønte budskapet, men nå når jeg skjønner det er jeg helt enig.

Istedetfor å skrive: "Gigahertzen på bananen min er fin og stor", så skal man skrive "Klokkefrekvensen/hastigheten på bananen min er fin og stor". Ikke sant?

 

Omtrent som folk skriver: "Og så skrudde jeg opp volten", istedetfor "Og så skrudde jeg opp spenningen".

Lenke til kommentar

Tja, "alle" gjør det vel ikke , men. :tease:

 

Men jeg skjønner hva du mener, har ofte støtt på folk som snakker om "hertzen" på CPU/RAM o.a istedet for klokkefrekvens. Det skurrer i ørene mine, men jeg gidder ikke irettesette dem.

 

Noe annet jeg ser innimellom, er at noen mennesker ikke har forstand på betydningen av forkortelsen "MHz". De staver det ofte "mhz", "mHz", "mzh" eller "Mzh" for å nevne noen eksempler. Men, men, hvis man ikke har lært det, så er det nok ikke så lett, men for oss som har gått elektro/elektronikklinja på skolen og fått det inn med teskje så kan det nok virke irriterende til tider. ;)

Lenke til kommentar
Alt dette er vel og bra men...hvem bryr seg egentlig? (rent bortsett fra trådstarter)

5362554[/snapback]

Hvis man er vant til korrekt bruk kan feilaktig bruk forvirre.

F.eks betyr MHz Megahertz, altså én million hertz. Mens mHz betyr millihertz, altså én tusendedels hertz (ca ett klokkeslag pr. 16 min).

 

Den største forvirringen kan oppstå mellom Mb og MB. Begge to er vanlige uttrykk, men det er ikke så lett å se forskjell på dem. Mb betyr én million bits, mens MB betyr én million bytes. Én MB er 8 ganger så mye som én Mb.

 

Edit: Huff... B-tasten ligger rett ved siden av M-tasten. :blush:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jeg kan godt kjønne trådstarter (og andres) fustrasjon. Selv har jeg ikke noe utdanning i elektro eller lignende, men har en hvis kunnskap innen området.

 

Det som er at jeg tenker som oftes ikke over saken med feilaktig språkbruk, men heller bare overser det og bruker litt logikk. Skriver noen mhz, MHz, mHz og lignende så tar jeg det meste for MHz, men det kommer jo også an på emne det er snakk om. Det er skjeldent brukt noe annet en MHz innen "hobby-dataverden."

 

Det som jeg skal fram til her at jeg tror ikke du skal forvente deg noen stor forandring i andres språkbruk. De som ikke har den kunnskapen og bruker ord og uttrykk feil vet det vel ikke helt selv så da forsetter de med det.

 

Selv har jeg opplevd litt fustrasjon over emne så jeg slutter med å takke trådstarter for et godt argument og håper (mot store odds) at det skjer noe.

Endret av Jolt
Lenke til kommentar
Mb betyr én billion bits, mens MB betyr én million bytes.

5363295[/snapback]

Hææ?? Hvordan kan M både bety billion, for så å bety million!??

 

EDIT: T(Tera) er forøvrig én billion...

5364842[/snapback]

Så vidt jeg vet så måtte det vært en leif :hmm:

 

Jeg er litt enig i trådstarter og budskapet hans, men vil ikke si at det irriterer meg.. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, dette handler om forkunnskap.

Så lenge dette er et åpnet forum uten aldersgrenser eller krav til utdanning, tror jeg vi skal forvente at det vil bli en del feil bruk av ting som dette. Og hvis hoder eksplodere av dette bør man enten ta en time out, eller gå på et forum uten hobbynerder.

 

Og det er jo alltid fint med opplysning og opplæring, men ser ikke helt at problemet er så veldig stort, eller får fatale konsekvenser. Hvis man ikke har fantasi nok til å tenke seg hvorvidt det er snakk om millihertz eller Megahertz, og millibytes/Megabytes, eller ikke forstår hva noen mener med at hertzen er høyere på P4, syns jeg det er mer oppsiktsvekkende enn at noen feilaktig skriver dette.

Dette er vel feks mer selvfølgelig enn feks at endrebjorsvik89 mente Million når han skrev Billion..? (Også akkurat i denne tråden da Endre. :p )

 

Det som derimot vel kan være et noe mer reelt problem når det gjelder slike benevnelser, er KiB vs KB altså problemet med 1024 vs 1000 når man teller Byte. Her slurver jeg selv også, og skriver KB, eller MB samme om jeg teller bananer eller Byte.

Lenke til kommentar

Men det finnes da værre ting her i verden tross alt, jeg har venner som kaller pc'n for harddisken, og alt er vel avhengig av forkunnskap.

5356322[/snapback]

 

 

ALLE vennene mine tror at størrelsen på hardisken har allt å si :p Så når de lurer på hvor god pc jeg har så spør de om hvor stor harddisk jeg har og så blir de så overasket når jeg sier at jeg har 73 gb i og med at jeg er skolens mest datainterreserte :p De skulle bare visst at jeg har Raptor (og skal snart kjøre 2stk i raid 0 :))

Lenke til kommentar
Zuckron  Postet i dag, 21:44

når jeg sier at jeg har 73 gb i og med at jeg er skolens mest datainterreserte tongue.gif De skulle bare visst at jeg har Raptor (og skal snart kjøre 2stk i raid 0 smile.gif)

He he, ja bare så ingen missforstår deg nå Zuckron, og tror du snakker om 73 gram-bananer, så forsto i alle fall jeg nå at du mente 73GigaByte (forøvrig er den vel faktisk 74GB)

Men ja, masse ram, masse skjermram, masse GB harddisk, og masse Ghz prosessor, er jo hva som selger, nettopp fordi dette er begreper alle vet om, men ikke nødvendigvis forstår noe av :)

Lenke til kommentar
Men ja, masse ram, masse skjermram, masse GB harddisk, og masse Ghz prosessor, er jo hva som selger, nettopp fordi dette er begreper alle vet om, men ikke nødvendigvis forstår noe av :)

5368947[/snapback]

 

 

Skjermen min har 1024Mb ram. Hvor mange har din a?

 

Neida, skal ikke spøke sånn, det er dårlig gjort. Blei bare litt satt ut av ordet "skjermram". Det er synd at folk med lite kunskaper blir rundlurt av Elkjøp(og andre tilsvarende butikker). Det hadde vært årleit om pcene hadde blitt solgt med resultatet på en uavheging test i navnet, feks:

 

HP Ex500 PCMark06-4500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...