StupidNick Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 Hei, Har en 36Gb 10k rpm raptor SATA disk her. jeg vil gjerne installere Windows XP Media Center Edition på den og bruke den som boot disk (naturligvis). Jeg har skjønt det slik at for å gjøre det må jeg ha en SATA driver på en diskett i diskettstasjonen under installering. Det jeg lurer på da er, hvor finner jeg den driveren?
nahojdat Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 Driveren finner du på cden som fulgte med hovedkortet ditt (hvis det ikke fulgte med egen diskett til dette), eller så kan du hente den på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet..
StupidNick Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Skrevet 28. desember 2005 (endret) Driveren finner du på cden som fulgte med hovedkortet ditt (hvis det ikke fulgte med egen diskett til dette), eller så kan du hente den på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet.. 5349295[/snapback] Takk for svar fant en diskett som det stod "Nv RaidDriver Disk" på, er det den du mener? EDIT: er forresten snakk om et Abit NF8 HK. Endret 28. desember 2005 av ÜberNabben
StupidNick Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Skrevet 28. desember 2005 Det skal være den rette ja.. 5349336[/snapback] ok men raid, er ikke det bare hvis man skal kjøre to eller fler sata disker?
Hårek Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 Det er ikke sikkert du trenger driver. Mange hovedkort har 2 separate SATA kontrollere. Den en er innebygd i chipsett og trenger som regel ikke driver. Den andre er en RAID kontroller, og den vil trenge driver hvis du velger å bruke den når du installerer Windows. En RAID kontroller kan også kjøres uten RAID, da med en annen driver. Disketten kan inneholde begge typer drivere.
StupidNick Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det er ikke sikkert du trenger driver. Mange hovedkort har 2 separate SATA kontrollere. Den en er innebygd i chipsett og trenger som regel ikke driver. Den andre er en RAID kontroller, og den vil trenge driver hvis du velger å bruke den når du installerer Windows.En RAID kontroller kan også kjøres uten RAID, da med en annen driver. Disketten kan inneholde begge typer drivere. 5349428[/snapback] Ok skal prøve i morgen. takk for hjelpen nahojdat og hårek Endret 28. desember 2005 av ÜberNabben
Playmofetish Skrevet 28. desember 2005 Skrevet 28. desember 2005 På et Abit NF-8 skal det ikke være nødvendig med driver til SATA-disker, så fremt du bruker SATA-port 3 eller 4. (hvis du da har 4 porter) det er i hvertfall de SATA-portene som er nærmest prosessoren, ikke de som er nede til høyre på hovedkortet. De to portene nærmest prosessor, oftest nummerert 3 eller 4 er nemlig native i nForce 3 250-brikkesettet. De to eller flere ekstra portene, lenger ned på hovedkortet, ofte nummerert 1 og 2, er tilleggsporter, fra f.eks Silicon Image. På disse trenger du driverdiskett. Sjekk hvor Raptoren din er koblet til, endre den til 3 eller 4 hvis den ikke allerede er det, sett i OS-CDen din, og kjør i gang.
StupidNick Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Skrevet 28. desember 2005 På et Abit NF-8 skal det ikke være nødvendig med driver til SATA-disker, så fremt du bruker SATA-port 3 eller 4. (hvis du da har 4 porter) det er i hvertfall de SATA-portene som er nærmest prosessoren, ikke de som er nede til høyre på hovedkortet. De to portene nærmest prosessor, oftest nummerert 3 eller 4 er nemlig native i nForce 3 250-brikkesettet. De to eller flere ekstra portene, lenger ned på hovedkortet, ofte nummerert 1 og 2, er tilleggsporter, fra f.eks Silicon Image. På disse trenger du driverdiskett. Sjekk hvor Raptoren din er koblet til, endre den til 3 eller 4 hvis den ikke allerede er det, sett i OS-CDen din, og kjør i gang. 5349737[/snapback] Bruker port nr 1, som ligger nærme prosessoren. Kan ikke finne noen fler porter enn de to som ligger nærme cpu. men skal prøve meg fram i morgen
Playmofetish Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 Beklager, da har du bare to SATA-porter på hovedkortet ditt, og du har satt den riktig. Det skal ikke være nødvendig å bruke en diskett når du har nForce3 250-brikkesett, og har koblet SATA-disken din nærmest CPU.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå