Gå til innhold

P4 3,0Ghz Northwood=sjelden?


Mixy89

Anbefalte innlegg

Heihei...

 

Tenker dere lurer litt etter den litt rar emnetittelen der jeg, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle formuleree det.

 

Grunnen til at jeg lagde denne tråden er vel egentlig at jeg så i CPU-Z at kodenavnet på min P4 var Northwood, noe som i utgangspunktet sier meg lite. Det som fikk meg til å lure var når jeg skulle surfe rundt på OC formuet, og se på andre tråder, og resultater fra samme CPU, så har jeg fremdeles ikke sett ett resultat fra samme CPU :S Jeg har bare sett 3,0Ghz Prescott, eller 2,8Ghz Nortwood.

 

Først og fremst lurer jeg på om det er noe galt med min CPU-Z, eller om CPU'en min har identitets problemer. Deretter lurer jeg på forskjellene mellom Nortwood og Prescott, og hvem som er best til overklokking etc.

 

 

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja den er sjelden.... i Dag er den det.

 

Northwood klokker generelt mye dårligere enn prescott gjør. En pressy gjør 4Ghz i de aller fleste tilfeller.

 

Northwood er raskere en prescott opp til 3.8Ghz ca, så tar Prescott over ( i snitt ) ,, slik er det bare...

 

NW L2 = 512kb

E L2 = 1Mb

 

Prescott er mye varmere

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Så egentlig så har jeg en sjelden prosessor, fordi ingen ville ha den? :p

 

jaja, shit happends, men hvor mye tror du jeg kan få tyna ut av min northwood nå med Zalman kjøler, og senere med vannkjøing?

 

Jeg har hatt den semi-stabil på 3825Mhz, men jeg klokker den ned til 3,6Ghz for da kjører den 24/7 uten å "mukke"

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

Northwood var kjernen før Prescott. NW var 130 nm, mens Prescott 90 nm.

Den var kjøligere enn Prescott og solgte i grunnen veldig bra. Da den var den eneste Pentium 4-kjernen på markedet var det nok ganske så mange både 2,8 og 3,0'ere.

 

Men så kom den varme Prescott på markedet. Den solgte ikke godt i begynnelsen pga. varmen, og NW var etterspurt i lang tid. Men så begynte ekstreme overklokkingsresultater med bedre kjøleløsninger å komme, da sluttet mange og kjøpe NW, og kjøpte Prescott istedet.

Imens hadde AMD fått utrolig godt fotfeste med sin Athlon64 som overklokket veldig bra og holdt seg veldig kjølig, og det er fremdeles veldig mange som bare klokker med slike.

 

Så grunnene til at du ikke finner så mange NW 3,0 er nok fordi den er gammel og pga. at det har kommet bedre alternativer (både Prescott og Athlon64) i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Så egentlig så har jeg en sjelden prosessor, fordi ingen ville ha den? :p

 

jaja, shit happends, men hvor mye tror du jeg kan få tyna ut av min northwood nå med Zalman kjøler, og senere med vannkjøing?

 

Jeg har hatt den semi-stabil på 3825Mhz, men jeg klokker den ned til 3,6Ghz for da kjører den 24/7 uten å "mukke"

5339048[/snapback]

Med "semi" stabil 3.8 vi jeg si du har en ok northwood...

Jeg hadde en 3.0 som jeg kjørte på ca 3.7 stabilt med vannkjøling...

Tipper du klarer mellom 3.6 og 3.8 stabilt... v-core bør vel holdes under 1.7v

press på :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...