>Jonas< Skrevet 25. desember 2005 Skrevet 25. desember 2005 Har nå fått meg ekstern harddisk. Den leveres med FAT32 for at den skal fungere med alle typer filsystemer. Så jeg lurer på om det er noe vits i å formatere denne til NTFS, siden jeg bare skal bruke den til lagring. Vil utnyttelsen på harddisken bli bedre med NTFS? Nå er tilgjengelig lagring på 298GB av 320GB. Så hvis jeg bytter, vil den kanskje kommer på over 300 da? Og fungerer ikke de to filsysteme så bra sammen? Eller?
CrZy_T Skrevet 25. desember 2005 Skrevet 25. desember 2005 Hvis du kun skal bruke disken mot windows 2000/XP ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. FAT32 funker dårlig med "filer av litt størrelse"
>Jonas< Skrevet 25. desember 2005 Forfatter Skrevet 25. desember 2005 (endret) Hvis du kun skal bruke disken mot windows 2000/XP ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. FAT32 funker dårlig med "filer av litt størrelse" 5334934[/snapback] Så du mener at jeg ikke trenger å bytte? Jeg har en mp3-spiller med NTFS, og laptop med FAT32. Der har jeg problemer med å få overført filer. "Kan ikke lese fra systemdisken" eller noe sånt får jeg beskjed om. Kan det være at jeg har to forskjellige filsystem? Vil jeg få dette problemet hvis jeg formaterer til NTFS på den eksterne også? Endret 25. desember 2005 av >Jonas<
CrZy_T Skrevet 25. desember 2005 Skrevet 25. desember 2005 Det jeg sier er at hvis du kun benytter windows zp eller windows 2000 på maskinene hvor denne eksterne disken så er det ingen grunn for å ikke konvertere til ntfs.
Hårek Skrevet 25. desember 2005 Skrevet 25. desember 2005 Utnyttelsen blir bedre med NTFS. FAT32 ble designet på en tid da diskene var noen megabyte store, det var ikke meningen at det skulle brukes på flere hundre gigabyte. Clustersørrelsen i FAT blir stor, og da kastes det vekk mye plass med små filer. Dessuten vil ikke FAT32 akseptere en fil større enn 4GB.
Anbefalte innlegg