Gå til innhold

Harddisken kommer opp som USB enhet og stopper!


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat bygd ny pc med harddisken Samsung - 250,0 GB - SATAII-300. Jeg lagde for ikke så lenge siden en tråd med at deler av disken (100 GB) ikke komm opp, men det har jeg fikset.

 

Det som er problemet nå er at disken kommer opp som en slags USB enhet. Det kommer en melding opp om "Safly remove" USB og da er harddisken min listet opp. :ohmy:

Jeg nevner at jeg har installert alt av drivere og slikt (det er faktisk slik at den ikke kommer opp før etter jeg har installert en del drivere og en stund etter det.) Jeg har også installert alt som går ann å installerer av oppdateringer fra microsoft inkludert SP2. Jeg har også vært inni device mananger og der står det faktisk USB et eller annet under "Other device" med et gult spørsmålstegn(hvis det det er).

 

Denne meldinge fører til at harddisken plutselig stopper og markinen da stanser opp, akkurat som at jeg har nappet ut strømmen. Etter det har skjedd et par ganger klarer jeg ikke å få startet windows (XP, Pro, engelsk) igjen.

 

Det er nemlig slik at jeg har måtte installert Xp på nytt på grunn av dette og det er da andre gang dette skjer. Og det som er verst er at jeg bruker en del timer på legge inn annen software og sånt. Derfor er jeg lite villig til å gjøre dette arbeidet om igjen og vil gjerne at min nybygde pc skal fungere. Så nå står maskinen avslått med frykt for at dette skal gjenta seg.

 

Jeg lurer derfor på om det er en måte å få harddisken til å bli normal og ikke komme opp som en USB-enhet? Takker for all hjelp med en fersk pc... :roll:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Safely remove hardware er brukt til andre ting enn USB, brukes også til SATA disker. Og det er SATA driveren til nVidia som gjør at den dukker opp der.

http://forums.anandtech.com/messageview.as...5&enterthread=y

5330622[/snapback]

 

Ok. Jeg har lest de postene på linken du gav meg. Men hva gjør jeg? Skal jeg prøve å avinstallere nVidia dirverne? For jeg kan jo ikke bare gjemme bort meldingen for den ødlegger jo hele systemet mitt slik at jeg ikke får starta opp Windows igjen.

 

Det er jo det som skjer (som en av folka i linken du gav meg spurte om) når du "disabler" harddisken, noe min maskin gjør atutomatisk etter en stund. :no: Og den stopper fordi den harddiksen ER system-disken min....

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Har nå avinstallert alt som heter nVidia drivere og den meldingen kommer forsatt opp og ligger der og lurer for å crashe maskinene min...

 

Edit: knaskje det er noe register greier som må slettes for at driverne virkelig skal være borte?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Hva slags melding er det snakk om? Kan du vise et bilde av den? Kommer den opp av seg selv?

Er det noe av dette? http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/howto-07.html

 

Tviler på at driveren har skylda for at disken stopper. Dette er jo helt normalt at SATA disker er listet opp under "Safely remove hardware".

 

Og et gult spørsmålstegn i Device Manager betyr bare at det er funnet en device som ikke har fått installert driver.

Lenke til kommentar
Hva slags melding er det snakk om? Kan du vise et bilde av den? Kommer den opp av seg selv?

Er det noe av dette? http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/howto-07.html

5331671[/snapback]

 

Ja akkurat slik som det. Jeg kan velge "stopp" hvis jeg vil... :ermm:

 

Tviler på at driveren har skylda for at disken stopper. Dette er jo helt normalt at SATA disker er listet opp under "Safely remove hardware".

 

Jo kan være det, men har bare hatt erfaringer før at usb-ting kan skru av en maskine. Opplevde en gang det da jeg plugga inn et digitalkamera i en pc og så skrudde den seg bare tvert av, akkurat som i dette tilfeller. Og det skjedde flere ganger på den pc'en. Husker ikke helt om jeg klarte og fikse det noen gang... :hmm: men det var jo et helt annet tilfelle...Da kunne jeg plugge enheten ut og inn og sånt; det kan jeg ikke nå.

 

Men hva kan da være grunnen til at maskinen slår seg av? Det jeg tror er atmaskinen etterhvert "slår harddisken av" dvs. at det skjer det samme som om jeg skulle trykkey på den stopp-knappen. :hrm:

 

Edit: Hvis noen vil vite det så er det slik når data'en klikker så kan jeg velge mellom forskjellige "mode" å starte opp i. Eks. Safe mode. Hvis jeg trykker på "last good..." så starter den opp (så jeg ser Xp logo'en) og så plutselig i et bråkdel sekund ser jeg noe "dos" blått med hvit skrift og så restarter maskinen. Det samme skjer hvis jeg velger "start windows normally"

Velger jeg "safe mode" eller lignende så kommer det masse skrift (akkurat som noen filer prøver å laste) og så restarter bare maskinen.... :cry:

 

Rart....

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
... og så plutselig i et bråkdel sekund ser jeg noe "dos" blått med hvit skrift og så restarter maskinen. ...

5331691[/snapback]

Du har en exception. For å se hva det er så må du slå av automatisk reboot.

http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/2178951

5331725[/snapback]

 

Men nå er da slik at jeg helst vil slippe å få se den meldingen. Jeg vil jo ikke at makinen skal crashe! Da må jeg jo bare installere alt på nytt... :nei:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Hele meningen er nok fra hårek er at du SKAL se den meldingen, kan gi en pekepinn om hva som er problemet..

5331975[/snapback]

 

Ok, så jeg skal bare "la det skje" altså. Bare litt skipr hvis jeg ikke får det til og må gjøre alt om igjen... :roll:

 

Og skal jeg gjøre dette: "For the maximum amount of debugging information, select "Complete Memory Dump" from the dropdown list."?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Min harddisk kom opp som en disketstasjon.

Jeg var inne i " åpne kjør og skriv diskmgmt.msc" og knota litt så ble det fiksa.

Egentlig burde du lånt deg en harddisk og hatt windows på den til du fikk fiksa den andre, for det kan bli mye knoting, formatering, osv osv..

Jeg ser for meg at det er noe med windows ?

er den orginal eller brent ?

Lenke til kommentar

Jeg tror det går bra nå. Makinen har ikke hengt seg etter jeg installerte windows og formaterte harddisken på nytt (første gangen var det nemlig noe knot når jeg formaterte harddisken, kanskje derfor den klikka.

Og jeg har også lest flere andre steder at meldingen om safly remove hardware er normalt på SATA disker. Jeg får bare la være å komme borti "stopp" knappen. :!:

 

Takker for all hjelp... :)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...