mikis Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Hei folkens, Dette er muligens ikke riktig forum, men jeg prøver for det. Kjører i dag Fedora med KDE. Fant ut at det var mulig å kjøre to skjermer på hvert sitt skjermkort, såkalt dualhead. Jeg har en Dell Dimension 4600i med et integrert skjermkort. I tillegg har jeg et eldre skjermkort av typen Nvidia. Når jeg putter dette i maskinen overstyres det integrerte skjermkortet slik at bare det eksterne sender signaler. Når jeg starter Linux ser jeg kun det eksterne kortet i listen over hardware. Spørsmålet er om det er mulig å bruke begge skjermkort samtidig i dualhead. Har sett etter innstillinger i BIOS men uten resultat. Er dette mulig, i så fall hvordan?
olear Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Er nok ikke mulig, det integrerte skjermkortet blir automatisk deaktivert (i BIOS) hvis du bruker et eksternt skjermkort.
Silvester Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Er nok ikke helt sånn, olear. Går helt fint an hvis det skjermkortet man putter inn er PCI-basert.
mikis Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Skrevet 21. desember 2005 (endret) Takk for svar! Da kan jeg teste med et annet kort jeg har liggende, et eldre S3 Virge kort (PCI). Deler skjermkortene samme x-server når man kjører Spanning desktops? Endret 21. desember 2005 av mikis
olear Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Er nok ikke helt sånn, olear. Går helt fint an hvis det skjermkortet man putter inn er PCI-basert. Regnet med at vi snakket om AGP-kort.
nilsjohanole Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Det er BIOS som evt. kutter integrerte skjermadapter, kan ofte konfigureres. I en LINUXboks kan du ha så mange skjermkort det er spor og power til. Men det er en jobb for viderekommende å konfigurere X11. Normalt kjører man en X-server på hvert kort. Se forøvrig HP441: 4-brukers PC.
mikis Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Skrevet 22. desember 2005 (endret) Etter litt knoting i xorg.conf har jeg nå fått opp begge skjermene med X. Hovedskjermen viser min vanlige desktop, og skjerm 2 er svart men viser musepekeren. Hvordan jeg nå går frem for å kunne starte programmer og endre bakgrunn i skjerm 2 vet jeg ennå ikke. Google er sikkert min venn Kom gjerne med råd og innspill angående Xinerama. Kjører forøvrig KDE. Endret 22. desember 2005 av mikis
mikis Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Skrevet 23. desember 2005 Nå fungerer det meget bra, spesielt etter at jeg gikk tilbake til fluxbox
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå