Gå til innhold

Canon PowerShot S80 vurderes, mot 2 andre kameraer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er en bilentusiast som skal kjøpe et nytt kamera i løpet av uka.

 

Først ville jeg ha en point-and-shoot kamera, og valget falt på en Olympus Mju Mini Digital S, dette kameraet har fått relativt god kritikk... Også skulle jeg ha ekstra batteri, 1024 MB minnekort og veske, da kom prisen fort på 3500 kr. inkl. frakt fra www.xd.no.

 

Da tenkte jeg at jeg bare skulle knuse sparegrisen og kjøpe noe bra når jeg først skulle kjøpe et fotoapparat. Jeg så et kit på www.xd.no der de hadde salg på Canon PowerShot S80 + 1024 MB minnekort + veske til 5.500 + frakt.

 

 

S80 har fått veldig gode kritikker, at bildene skal være "as good as it gets" for kompaktkameraer. Men ser at den mangler "RAW"-formatet, hva er det? Vil en amatør gira på å ta gode bilder savne det?

 

 

Har veldig lite fotografering erfaring, men tenker på å kjøpe S80 med en gang da jeg kanskje kommer til å savne funksjoner etterhvert hvis jeg velger Mju Mini'en. Har også lyst til å kjøpe meg Photoshop C2 for å komme i gang med litt redigering :)

 

 

Jeg er sikker på at dere vil anbefale meg S80 foran Mju Mini any day. Det er greit. MEN så ser man jo Canon EOS350 kit til 6800 kr. (fra Japan Photo) - har ikke råd til det akkurat nå (må jo ha minnekort også i tillegg + veske), og kameraet virker klumpete å ha med (sett i forhold til S80).

 

 

Vil jeg klare meg med Olympus Mju Mini Digital S? Eller bør jeg kjøpe Canon PowerShot S80 med en gang - selv om den mangler RAW-formatet? Eller bør jeg vente til jeg får råd til EOS350D - og er den så klumpete og slitsom å ha med overalt som jeg innbiller akkurat nå?

 

 

Selvsagt vil EOS350'en ha bedre bilder, etter hva jeg har skjønt, men såååå mye bedre enn S80 da? :)

 

 

Skal også kjøpe sylskarp Eizo FlexScan S1910K (19" LCD skjerm) i løpet av denne uka.

 

 

 

Mitt bruksområde: Ta bilder av biler på messer og festivaler, ta biler av bilder i fart, ønsker skarpest mulig bilder, hovedsakelig point-and-shoot bruk, vil gjerne lære meg å ta å bilder i entusiast klassen etterhvert, og all redigering skal på Photoshop CS2.

 

 

 

Hva anbefaler dere og hva syns dere at jeg skal gå for :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å ta bilder av biler eller annet i fart med kompaktkamera, vil du få problemer, som blir verre jo mer tele-instilling du bruker. Motivet blir uskarpt, med mindre du panorerer (følger med motivet mens bildet tas), men dette krever øvelse. Hovedårsaken er at når du er på tele-instilling, har de fleste kompakte kamera relativt liten maksimal blenderåpning, og for at nok lys skal kunne nå inn til bildesensoren, må lukkertiden være for lang for ditt bruk. Du kan til en viss grad kompensere med å sette manuell ISO-verdi høyere, men da får du mer støy i bildene dine. På vidvinkel er lysstyrken stort sett akseptabel på de fleste kamera, men da blir jo objektet "lite"..... Beste løsning her er et kamera med "orn'tli" optikk, som stort sett vil si speilrefleks.....

 

En annen problemstilling er utløserforsinkelsen; tiden det tar fra du trykker til bildet faktisk blir tatt. Denne må være så kort som mulig.

 

En annen ting: Photoshop har relativt høy brukerterskel, så her anbefales en gjennomgang av user guide først..... Eller prøv litt med andre, mer "lighte" programmer, som Elements, eller det svært enkle Photo Editor som følger med Office 2003.

Lenke til kommentar

Du har jo alltids Nikons konkurrent til 350D, nemlig Nikon D50 til 5,995 på xd.no. Finns vel mange andre tråder som tar opp forskjellene mellom disse kameraene, men jeg ville vurdert begge. Gå til en butikk og kjenn på begge, bruker vel å være et vanlig tips.

 

Selv har jeg Canon Powershot S50 og Nikon D70. Vil bare si at det er en stor forskjell på følelsen med å fotografere med et speilreflkekskamera og et kompaktkamera.

Endret av sthlm
Lenke til kommentar
Selv har jeg Canon Powershot S50 og Nikon D70. Vil bare si at det er en stor forskjell på følelsen med å fotografere med et speilreflkekskamera og et kompaktkamera.

5313144[/snapback]

 

 

Jeg tar og sparer til speilrefleks jeg, så er jeg ferdig med det :)

 

 

Canon EOS350 har høstet mye bra kritikk på tester jeg finner på Google. Kanskje jeg bør prøve den...

 

 

Kjøpe noe ordentlig når jeg først skal :w00t:

 

 

Eller hva? :)

Lenke til kommentar

Canon EOS 350D er veldig "ordentlig" ja. Men da kan man jo vurdere et Nikon D70s med 18-70mm objektiv også. Skarpere og mer solid bygget objektiv, og et mer solid hus (selv om Canons 18-55 sikkert er bra nok for de fleste, og samtidig langt bedre enn objektivet på f.eks S80). Bildekvalitetsmessig og funksjonsmessig er disse to husene omtrent identiske (hvis man ser bort fra kit-objektivet). Noen foretrekker D70s på grunn av tyngde og stødighet når man holder det. 350D har for lite grep for mange, og med mindre man har små hender passer gjerne D70s bedre. På den annen side kan grepet på 350D passe de med små hender bedre. Men ville allikevel prøvd det i butikken før du bestemte deg. Nå koster D70s et par tusen mer, men skal man først spare, er det viktig å vite at man velger riktig.

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Tar meg en tur ned til Japan Photo i morgen og vindushopper litt.

 

Har fått tips ifra en venn med Canon 20D eller hva den heter, som har fortalt at objektivet som følger med i Canon kit er greit, men det kan være mye mer å hente på å kjøpe et ordentlig objektiv også.

 

 

Får spare til kamerahus + objektiv :ermm:

 

 

 

Noen som vil gi et objektiv lynkurs? Hva de forskjellige "størrelsene" betyr?

 

 

Beklager at det sporer av litt.

 

Edit: Jeg har veldig små hender så det gjør ikke noe om kameraet er lite :)

Endret av D2001
Lenke til kommentar

Dette er det nok helt sikkert andre som kan svare mye bedre på, men fra nybegynner til fersking:

 

La oss si at du har en pappskive hvor du har klipt ut et rektangel på en viss str. Lik størrelsen på bildebrikken tro? hmm.. I alle fall; om du flytter den 50 mm fra øyet ditt, så sier vi at du har et normalt syn. Om du korter ned avstanden til f.eks. 18mm så vil du få med mye mer. Øker du derimot avstanden til pappskiven med 300mm, så vil du få et rimelig tett utsnitt. Dette er veldig røffly forklart, men håper det hjelper litt på forståelsen av brennvidde. Vet hvordan det var å skulle kjøpe dSLR for første gang. Brennvidde og det der var veldig forvirrende. Men ta også en titt i fotokompendiet som er lagt ut i en eller annen tråd her, med tittel: "Fotokompendium på norsk".

 

Have fun and good night!

Lenke til kommentar

Når du har kjøpt SLR, vil du nok finne ut at du trenger et kamera til, som du kan ta med deg overalt, som må være lite og solid. Du kan jo vurdere å kjøpe dette med en gang, mens du sparer videre til SLR..... ;-) Et mulig alternativ er Pentax Optio WP/WPi, som er vanntett (passer perfekt til ski/bading/båttur/norsk sommervær generelt), og tar OK bilder.

Lenke til kommentar

sthlm:

 

Tusen takk for tips! Har lasta ned kompendiet, mye lærerikt å finne der ser det ut som :)

 

 

zanta:

 

Ja satt og tenkte på det. Kanskje jeg trenger en snap-shot kamera after all, til bruk der jeg ikke kan ha med speilrefleks-kamera eller er redd for å miste det osv. :) En Mju Mini Digital S passer kanskje bedre inn der :)

 

 

 

Kjembebra forum dette :)

Lenke til kommentar
sthlm:

 

Tusen takk for tips! Har lasta ned kompendiet, mye lærerikt å finne der ser det ut som :)

 

 

zanta:

 

Ja satt og tenkte på det. Kanskje jeg trenger en snap-shot kamera after all, til bruk der jeg ikke kan ha med speilrefleks-kamera eller er redd for å miste det osv. :) En Mju Mini Digital S passer kanskje bedre inn der :)

 

 

 

Kjembebra forum dette :)

5315587[/snapback]

 

Tenk litt mer på det med speilrefleks, 18-55 linsa er jo like lysvak som kompakt kameraene noen klaget på. Du kan jo ikke ta bilder av objekter som beveger seg fort med den heller. Det betyr at skal du ha en funksjonalitet som strekker seg langt over det kompakt kameraene har på "aktive" motiver, er du nødt til å kjøpe en VELDIG dyr linse.

 

Var på konsert her om dagen og tok bilder av dem på scenen, med min eos350d med 18-55 og var nødt til å bruke iso 1600 for å få kort nok lukker. Det fungerer, men bilden har jo veldig mye støy. Var en anne som tok bilder samme sted med en canon 1ds med 70-300 f2.8L IS (denne linsen koster bortimot 20.000) han fikk perfekte bilder med lav iso. Bare for å ilustrere hvilken pris man må opp i hvis man skal ta bilder med god tele, av raske bevegelser og litt dårlig lys.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg synes du skulle vurdere å kjøpe et kompaktkamera nå, for å komme igang med fotograferingen. Du har masse å lære i forhold til fotografering og billedbehandling (fotoshop, el. lign). Hvis du sparer til en speilrefleks og kjøper den om et år, har utviklingen i mellomtiden gått så fort at du kanskje vil ha et annet kamera enn det du ser for deg i dag. Du burde vurdere et kamera som f.eks Fujifilm F10. Det har bra kvalitet på bildene på opptil 4-800 ASA. Det betyr gode bilder i dårlig belysning og mulighet for korte lukkertider. Det koster bare 2600 kroner nå (uten minnekort), og tar svært mye bedre bilder en olympusen, og er slett ikke så gæern sammenlignet med Canon S80. Mange vil sikkert råde deg til å kjøpe den nye modellen, F11 som kommer i januar, fordi den kan stille inne lukkertid og blender manuelt, men den ligger an til å koste kr. 3990. Det kan være viktig hvis du skal ta bilder av biler i fart og vil ha kortest mulig lukkertid. Det hadde jeg ikke brydd meg så veldig mye om. Bilder av biler i fart blir kulere med lang lukkertid. Med kort lukkertid ser det ut som bilen står stille, og da er det jo ikke noe vits i å ta bilde av dem i fart.

Når du tar bilder av biler i fart bruker du en teknikk som heter panorering. Du beveger kameraet sammen med bilen i fartsretningen, omtrent som når du skyter fugl eller lerduer med hagle. Bilen blir skarp, men bakgrunnen får "fartsstriper". Kikk litt på bildene i et bil/motorsykkelblad så skjønner du hva jeg mener.

 

Hvis man er opptatt av fete biler og motorsykler er det fort gjort å bli opptatt av fete kameraer også. Du vil ha det beste og feteste, ikke sant? Jeg tror det er bedre å roe ned den trangen litt, og kjøpe et kamera som du kan ha med deg overalt, og som du faktisk bruker. Fujikameraet har også en ganske god videofunksjon, bortimot den beste batterilevetiden, bra seriebildefunksjon og er kjapt å lære seg. Det har fått best i test av de fleste seriøse nettstedene som jobber med foto.

 

Neste gang du får lyst på kamera (det vil du garantert få innen to år), kan du vurdere igjen om du vil ha et speilrefleks. Speilrefleksene du får da kommer til å være totalt rååe i forhold til de du får nå. Så går det to år til, og så har det kommet noe nytt som er enda råere...

I år 2000 jobbet jeg i et konsulentfirma hvor en av mine kolleger hadde kjøpt seg det superfete digitale kameraet til 8-10 000 kroner. Det hadde vel ca. 1,3 megapixler, og alle kollegene var dritimponert...

Lenke til kommentar
Tenk litt mer på det med speilrefleks, 18-55 linsa er jo like lysvak som kompakt kameraene noen klaget på. Du kan jo ikke ta bilder av objekter som beveger seg fort med den heller. Det betyr at skal du ha en funksjonalitet som strekker seg langt over det kompakt kameraene har på "aktive" motiver, er du nødt til å kjøpe en VELDIG dyr linse.

 

Var på konsert her om dagen og tok bilder av dem på scenen, med min eos350d med 18-55 og var nødt til å bruke iso 1600 for å få kort nok lukker. Det fungerer, men bilden har jo veldig mye støy. Var en anne som tok bilder samme sted med en canon 1ds med 70-300 f2.8L IS (denne linsen koster bortimot 20.000) han fikk perfekte bilder med lav iso. Bare for å ilustrere hvilken pris man må opp i hvis man skal ta bilder med god tele, av raske bevegelser og litt dårlig lys.

5317425[/snapback]

Prøv å ta de samme bildene med et kompaktkamera... mens dine bilder "fungerer" vil bildene fra et kompaktkamera på samme ISO (de fleste har ikke en gang mulighet for den ISO innstillingen) eller en ISO innstilling lavere bli fullstendig ubrukbare.

 

Så selv om objektivene har samme lysstyrke, vil de store allikevel slippe inn mer lys totalt til en større bildebrikke. Da kan man øke ISO innstillingen mye mye mer enn på et kompaktkamera, og få bedre resultat. Du har også mer muligheter på et speilrefleks til selv å velge om du vil prioritere kort lukkertid eller lav ISO.

 

Men igjen... man skal tenke seg om før man kjøper et speilrefleks. Utgangspunktet for å få bedre bilder om man er interessert i foto er så absolutt til stede, men man må spørre seg om man trenger det og er interessert nok i det til å dra med et mye større kamera overalt.

Lenke til kommentar
Afseth: Skjønner! Har kjøpt Canon S80 nå, så får vi se... Savner jeg noe mer så selges den unna og jeg vil satse på et speilreflekskamera :)

 

Skal gi en testrapport jeg  :!:

5334305[/snapback]

 

Det hadde vært fint å se bildene dine til slutt :) Hvis du får dette kamera til å fungere til ditt bruk er jo alt i orden. Får du tatt dine farts-bilder med det, så er jo det største problemet løst.

 

En liten ting jeg vil nevne er valg av brennvidde på de bilene som står stille. Er selv ganske opptatt av biler, spesiellt klassiske sportsbiler. Derfor leser jeg av og til flotte blader som britiske Car og Classic Car. Jeg liker disse bladene fordi, i tillegg til innhold, er en estetisk nytelse med svært gode bilder. Merk deg at de beste bildene av biler som står stille ofte er tatt med litt vid vidvinkel. Objektiver tilsvarende 24-28mm brennvidde fremstiller bilene svært flatterende uten å forvrenge virkeligheten for mye. Hvis det finnes en vidvinkel-forsats til din Canon som gir et slikt bilde-utsnitt, ville jeg bestillt en slik. Da har du et kamera som er perfekt til å ta med på messer og treff, og som du ikke trenger å være like redd for som en dslr. På den måten får ditt kompakt-kamera fortsatt liv etter at du har skiftet til dslr også.

Lenke til kommentar
Afseth: Skjønner! Har kjøpt Canon S80 nå, så får vi se... Savner jeg noe mer så selges den unna og jeg vil satse på et speilreflekskamera :)

 

Skal gi en testrapport jeg  :!:

5334305[/snapback]

 

Det hadde vært fint å se bildene dine til slutt :) Hvis du får dette kamera til å fungere til ditt bruk er jo alt i orden. Får du tatt dine farts-bilder med det, så er jo det største problemet løst.

 

En liten ting jeg vil nevne er valg av brennvidde på de bilene som står stille. Er selv ganske opptatt av biler, spesiellt klassiske sportsbiler. Derfor leser jeg av og til flotte blader som britiske Car og Classic Car. Jeg liker disse bladene fordi, i tillegg til innhold, er en estetisk nytelse med svært gode bilder. Merk deg at de beste bildene av biler som står stille ofte er tatt med litt vid vidvinkel. Objektiver tilsvarende 24-28mm brennvidde fremstiller bilene svært flatterende uten å forvrenge virkeligheten for mye. Hvis det finnes en vidvinkel-forsats til din Canon som gir et slikt bilde-utsnitt, ville jeg bestillt en slik. Da har du et kamera som er perfekt til å ta med på messer og treff, og som du ikke trenger å være like redd for som en dslr. På den måten får ditt kompakt-kamera fortsatt liv etter at du har skiftet til dslr også.

5334515[/snapback]

 

Nå har vel S80 ganske god vidvinkel i utgangspunktet, den begynner på 28 mm (35mm). Fra og med s60 (eller var det s70) økte canon vidvinkelen på sin s-serie fra tilsvarende 35mm til tilsvarende 28mm.

Lenke til kommentar

Obs, min feil. Trodde disse produktene hadde samme kjedelige 35mm-ekvivalent som mange av konkurrentene i klassen har. 28mm holder det, men dess videre dess bedre (til et visst punkt). Vil anse 24 som idèell brennvidde for fotografering av biler på messer og treff. Sent nå, må komme meg i seng :sleep: Hvis trådstarter vil jeg skal utdype hvorfor kan han bare gi beskjed her i tråden, så skal jeg forklare. Det vil nemlig ha stor betydning for antall gode bilder med hjem fra neste Autofil-messe.

 

God natt, og god jul.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...