Gå til innhold

Hva synes folk om iPod nano?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en iPod til jul, så jeg tenkte jeg skulle skrive litt hvordan JEG likte den!

 

Når jeg åpna boksen ble jeg ganske sjokkert, for den var jo mye mindre jeg jeg hadde trodd!

 

Så installerte jeg det som var på CD'n, og kobla den til PC'n. Den ble installert, og iTunes poppa opp uten at jeg startet den engang. Jeg merka noen sanger, og "dro" de over til iPod'n. Lyden var knall, og jeg merka at 4GB var nok for meg! :)

 

En stund etter jeg hadde fikla med den merka jeg at det ble skikkelig mye fingermerker bak på iPod'n, og jeg hadde hørt at den ble ripa opp veldig lett, så nå har jeg bestilt en iPod Tube til den, og imens har jeg i lomma uten andre ting :)

 

Min konklusjon: utrolig lett og liten.

Nok av plass (for meg).

Akkurat passe stor skjerm.

kjempe fort fingermerker og riper.

Enkelt og greit å overføre sanger.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Kjøpte selv Nano sent i november eller noe der i laget, kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.

 

Hadde en Creative Zen Micro 5GB, var aldri særlig fornøyd med denne (min første mp3-spiller, så jeg hadde ikke noen form for fanboi-trekk fra iPod eller sånn tidligere!). Menyene var dårlige, navigasjonssystemet fungerte svært dårlig, den var feit og batteritiden var slett ikke så god som den skulle være.

Den hadde et lite fall i flislagt gulv (ca 15cm den falt) og dette førte til at harddisken nektet å lese mer. Tok den med til Elkjøp og fikk pengene igjen. Bestilte meg iPod Nano og Incase Nano wallet. Elsker denne spilleren! Genialt liten og lett, ikke stor forskjell i pris fra Zen Microen (1799 for Zen mot 2015 kroner for Nanoen). Genialt navigeringssystem og menyer, og for å si det sånn: jeg klager ikke på designet! :wee:

 

Kan også nevne at Incase-lommeboken gir god beskttelse for spilleren når den ligger i lommen og gir minimalt med problemer for bruken av spilleren. Den er også gasnek pen og se på, også er det ekte lær! :love:

 

Bruker forresten ikke iTunes, har lastet ned ml_iPod-plugin til Winamp og det fungerer alldeles utmerket. Slipper også alle DRM-problemene jeg hadde til å begynne med når jeg brukte spilleren på to maskiner. Eneste jeg savner er å få overført album-grafikk og bilder til spilleren (har ikke iTunes innstallert)...

Lenke til kommentar

 

En stund etter jeg hadde fikla med den merka jeg at det ble skikkelig mye fingermerker bak på iPod'n, og jeg hadde hørt at den ble ripa opp veldig lett, så nå har jeg bestilt en iPod Tube til den, og imens har jeg i lomma uten andre ting :)

 

5341435[/snapback]

 

Det gjorde du nok klokt i :thumbup:

Lenke til kommentar
...Tok den med til Elkjøp og fikk pengene igjen. Bestilte meg iPod Nano og Incase Nano wallet...

5341994[/snapback]

 

 

Kjøpte du altså Nano wallet på Elkjøp også? Skulle hatt en sånn selv :)

5342968[/snapback]

 

Nei. Fyren på Elkjøp sa at de ikke hadde iPod Nano, så jeg fikk pengene i hånden, så bestilte jeg både Nano'en og walleten på Apple-shop. Fikk delene ca en uke etter det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes ipods menysystem er overlegent zen sitt, men savner to ting fra Zen Touch'en min. For det første muligheten til å legge til låter i nåværende spilleliste "On the fly" (ipod gjør dette tungvint ved å lage en permanent spilleliste man må åpne) og for det andre det å enkelt kunne "bla" fram og tilbake i "Now playing"-listen.

 

Med zen scroller man fram og tilbake med touchpad-saken, men ipoden sitt hjul er forbeholdt til volumkontrol og denslags - savner en enkel måte å se "hva som kommer etterpå" uten å måtte bytte sang. Det er for eksempel ofte jeg har mange låter i "now playing"-køen, og jeg ønsker å skippe til en spesifikk uten å måtte behøve å gå en og en for å sjekke. Finnes det en måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Synes ipods menysystem er overlegent zen sitt, men savner to ting fra Zen Touch'en min. For det første muligheten til å legge til låter i nåværende spilleliste "On the fly" (ipod gjør dette tungvint ved å lage en permanent spilleliste man må åpne) og for det andre det å enkelt kunne "bla" fram og tilbake i "Now playing"-listen.

 

Med zen scroller man fram og tilbake med touchpad-saken, men ipoden sitt hjul er forbeholdt til volumkontrol og denslags - savner en enkel måte å se "hva som kommer etterpå" uten å måtte bytte sang. Det er for eksempel ofte jeg har mange låter i "now playing"-køen, og jeg ønsker å skippe til en spesifikk uten å måtte behøve å gå en og en for å sjekke. Finnes det en måte å gjøre dette på?

5346117[/snapback]

Det er noe jeg også savner, forsåvidt det eneste.. Eller når jeg tenker etter, savner mulighet for å slette sanger fra spilleren uten å må bruke en PC. Tror faktisk Zen-spilleren hadde generelt flere alternativer for avspilling av musikk (f.eks. å få en spilleliste med den musikken som nylig var lagt til biblioteket).

 

Meen, ser ikke på det som noe stort savn, er fortsatt glad i Nanoen min! :love:

Lenke til kommentar
Tror faktisk Zen-spilleren hadde generelt flere alternativer for avspilling av musikk (f.eks. å få en spilleliste med den musikken som nylig var lagt til biblioteket)

 

Nja, er vel heller omvendt, ipod er bedre når det gjelder å skille ut den nyeste musikken, de mest spilte osv. På min Zen er det ingen annen sortering enn alfabetet, så hvis man legger til noe forsvinner det lett blant 40 GB andre greier med mindre man har stålminne og perfekt taggede filer.

 

Dette med direkte spillelistestyring synes å være noe Apple ikke er så gode på. Fornuftige løsninger (som Winamp) gir deg to "views", ett til hele biblioteket (der du velger fra) og ett til liste over programmerte låter (dit du velger til). Men i iTunes virker det som man bare får et view av hele biblioteket, når man skal sette opp noen sanger å spille f.eks den neste halvtimen (og få disse listet opp på en oversiktelig måte) må man såvidt jeg skjønner lage en ny playliste. For meg som alltid improviserer hva som skal spilles blir dette som om en cd-spillerfabrikant tvang meg til å skrive opp en liste over cdene jeg spilte, så jeg kunne bruke akkurat den samme rekkefølgen senere. Ulogisk og unyttig.

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Tror faktisk Zen-spilleren hadde generelt flere alternativer for avspilling av musikk (f.eks. å få en spilleliste med den musikken som nylig var lagt til biblioteket)

 

Nja, er vel heller omvendt, ipod er bedre når det gjelder å skille ut den nyeste musikken, de mest spilte osv. På min Zen er det ingen annen sortering enn alfabetet, så hvis man legger til noe forsvinner det lett blant 40 GB andre greier med mindre man har stålminne og perfekt taggede filer.

 

Dette med direkte spillelistestyring synes å være noe Apple ikke er så gode på. Fornuftige løsninger (som Winamp) gir deg to "views", ett til hele biblioteket (der du velger fra) og ett til liste over programmerte låter (dit du velger til). Men i iTunes virker det som man bare får et view av hele biblioteket, når man skal sette opp noen sanger å spille f.eks den neste halvtimen (og få disse listet opp på en oversiktelig måte) må man såvidt jeg skjønner lage en ny playliste. For meg som alltid improviserer hva som skal spilles blir dette som om en cd-spillerfabrikant tvang meg til å skrive opp en liste over cdene jeg spilte, så jeg kunne bruke akkurat den samme rekkefølgen senere. Ulogisk og unyttig.

5346665[/snapback]

 

 

http://mlipod.com/ :thumbup:

Lenke til kommentar
...Tok den med til Elkjøp og fikk pengene igjen. Bestilte meg iPod Nano og Incase Nano wallet...

5341994[/snapback]

 

 

Kjøpte du altså Nano wallet på Elkjøp også? Skulle hatt en sånn selv :)

5342968[/snapback]

 

Nei. Fyren på Elkjøp sa at de ikke hadde iPod Nano, så jeg fikk pengene i hånden, så bestilte jeg både Nano'en og walleten på Apple-shop. Fikk delene ca en uke etter det. :thumbup:

5343004[/snapback]

Hva? Jeg måtte vente en måned(gravert, så den ble sendt fra hong kong) elns jeg :p Jeg bestilte når den var ganske ny da, kanskje apple har fylt opp markedet.

Lenke til kommentar
Hva? Jeg måtte vente en måned(gravert, så den ble sendt fra hong kong) elns jeg :p Jeg bestilte når den var ganske ny da, kanskje apple har fylt opp markedet.

5350921[/snapback]

 

Etter det jeg kunne se på pakkespor-funksjonen til Apple så ble min Nano sendt fra Nederland en plass.

Totalt mangel på fantasi gjorde at jeg lot være å få den gravert (hadde veldig lyst å få den raskt også da.. :whistle: ).

Lenke til kommentar

http://mlipod.com/ :thumbup:

5347108[/snapback]

 

Men jeg forstår det sånn at man ikke kan bruke både iTunes og Winamp (ml_ipod) med podden? Jeg ønsker jo spillefunksjonene til Winamp, men like viktig er statistikken (mest spilte, rating) og synkroniseringen (spesielt podcaststøtten) til iTunes.

 

Kjipt at ikke ulike spillere og programmer benytter åpne XML-formater så de kunne delt data seg imellom. Det er mye bra å si om Apple, men "låse fast til et format"-tankegangen har jeg liten sans for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...