Gå til innhold

Zalman reserator1 Cpu temp


Anbefalte innlegg

Jeg ser at andre på forumet her får cpu idle på 30-40 grader, men at andre er oppe i over 50. Mitt oppsett er Zalman reserator1 + amd 3800+ 64bit, og et xt850 ati kort, Jeg har idle temp på 55 grader og load temp på 65-69 grader (CPU).

Vanntemperatur er 37,72 grader C

Romtemperatur er 22 grader C

flow indikatoren ligger midt mellom strekene, så sirkulasjonen skulle være i orden.

 

Jeg har lagt på litt extra kjølepasta for så å fjerne den helt, og nå har jeg sånn passe. Uten at dette endret noe på temp'en

 

Jeg er allikevel skuffet over kjøleegenskapene..

 

Systemet ser jo ut til å fungere siden vannet blir varmt, men 20 grader forskjell på vann og cpu ! (er dette normalt ?)

 

Det er ikke mye å klokke på dette her...:(

 

Skal ikke dette settet være nok til å kjøle både cpu og gpu ?

 

Med Hilsen Vannskjølingsnoob DeLuxe

Endret av Zalovan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var en som nettopp hadde luft i blokken som førte til dårlig kjøling. Sikker på at pumpen er på ? Vibrer slangen litt ved uttaket ?

5306682[/snapback]

 

Ja, Jeg kan tydelig kjenne at slangen vibrerer. hvis jeg skrur av bryteren "siger" flowindikatoren tilbake. Jeg har tatt av blokken og ristet den for å fjerne eventuelle luftlommer. Men hvis det hadde vært luft i den hadde vel ikke vannet blitt så varmt ?

 

reserator_06b.jpg

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall 100% sikkert at du har gjort/noe er galt...

Jeg har en reserator som kjøler ned en AMD 3700+ @ 2700MHz, 2 x 7800GTX @ 290/1350, samt NB, og idle ligger CPU @ 30-31, og etter 5-6 timer med BF2 @ ca. 42.

Jeg tipper du enten har luft i blokkene dine, eller for mye kjølepasta?

Da jeg startet opp mitt første gang etter lekasjetest, lå CPU @ ca. 50-55, men etter å ha rotert på kabinett/slanger o.l for å være sikker på at all luft hadde forsvunnet fra blokker/slanger osv. så gikk temp. ned til det jeg skrev over. (I tillegg holder rommet 27-28 grader, og radiatoren står 30 cm fra en varmeovn... doh)

 

flow indikatoren ligger midt mellom strekene, så sirkulasjonen skulle være i orden.

 

Denne skal bevege seg ganske heftig når det er strøm i systemet. Står den helt stille hos deg?

Lenke til kommentar

Nei, flowindikatoren beveger seg fint..se film..

 

http://oysteinj.no-ip.com/kjoling/grafikk/flowmeter.avi

 

Hva kan det være som varmer opp vannet mitt, hvis det er noe feil ?

er det ikke slik at jo varmere vann jo bedre har varmeutvekslingen fungert ?

 

Ja jeg er enig i at det er sannsynlig er noe feil siden jeg har så høy temperatur.

men hvor kommer all effekten ifra som varmer opp kjølevannet ?

 

bilde av installasjonen

http://oysteinj.no-ip.com/kjoling

 

her ligger bilde av kabinett, flowmeter mens pumpa sviver+ bilde av flowmeter med pumpa avskrudd. hadde satt pris på om noen kunne sammenligne med sitt reserator1 og si om det stemmer med deres oppsett.

 

temperatur på MB er 39 grader C

Lenke til kommentar

Hoi Hoi

 

Jeg bruker asusprobe II til å måle tempen...

 

Jeg brukte et digitalt "Rompetermometer" til å måle tempen i vannet.

 

Når jeg tar på blokkene kjennes de ikke ubehagelige å ta på, jeg tipper at de ligger på rundt 40 grader.

 

Hvis du har en tempmåler Aspstein, så hadde det vært fint å låne den.

Lenke til kommentar
Hoi Hoi

 

Jeg bruker asusprobe II til å måle tempen...

 

Jeg brukte et digitalt "Rompetermometer" til å måle tempen i vannet.

 

Når jeg tar på blokkene kjennes de ikke ubehagelige å ta på, jeg tipper at de ligger på rundt 40 grader.

 

Hvis du har en tempmåler Aspstein, så hadde det vært fint å låne den.

5308457[/snapback]

 

Haha er vel ikke superproff tempmåleren min, men jeg har ivertfall ikke hatt den i rompa :!:

 

Virker som om det er kontakten på CPU blokka som det er noe galt med da. Det skal være sykt dårlig gjennomstrømning før du får så høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Haha er vel ikke superproff tempmåleren min, men jeg har ivertfall ikke hatt den i rompa  :!:

 

5308628[/snapback]

 

 

Hu sa så brura....

 

Hvis kontakten på cpu blokka og/eller gpu blokka hadde vært dårlig så hadde vel ikke vannet blitt så varmt ?

 

eller...

Endret av Zalovan
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke før jeg får se den :)

 

Hvis kontakten på cpu blokka og/eller gpu blokka hadde vært dårlig så hadde vel ikke vannet blitt så varmt ?

 

eller...

5308840[/snapback]

 

Nei du sier noe der. Hvor mye frostveske bruker du i da?

 

Men fikk du sjekka tempen på GPU?

Kan bruke ATITool å kjøre load og å sjekke temp.

Lenke til kommentar

Hei Igjen

 

Jeg fjernet all pastaen fra cpu og la deretter på bare en tynn gjennomsiktig hinne....Hjalp ikke

Jeg strammet cpu-blokkfestet ganske mye....hjalp ikke

Jeg fyllte på en 3 dl extra vann, hjalp 1 grad

Jeg kjørte i 40 min på full load :cry:

 

 

temp100.JPG

 

Da målte jeg vanntemperaturen i "søyla"...51,8 grader C.

 

Dette tyder vel på at varmeoverføringen mellom cpu og blokk fungerer ?

 

Gpu

ati100.JPG

 

Jeg begynner å tro at "plussen" i reserator1 plus, står for pluss temperatur.

anyone.....plz...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...