Gå til innhold

Hva er forkjellen mellom karate og teakwondo?


MGS3

Anbefalte innlegg

Jeg er interesert i å starte med en av disse kampsportene, men vet ikke hvilket..Har en kamerat i klassen som har gått karate, men slutta for det var for kjedelig, og en som går på taekwondo, og har gått lenge. Men jeg har aldri oppfattet hva som er den STORE forskjellen mellom disse to? Så hvis noen er i humør hadde det vært hyggelig å få en liten sammenligning! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er såkalt "harde" kampsporter, men hvor Karate fokuserer mer på håndarbeid, fokuserer Tae-Kwon-do mer på fotarbeid. Du lærer rett og slett mer slag(kraftige) i Karate, og mer spark i Tae-Kwon-Do

 

En annen forskjell er at Karate er eldgammelt, mens Tae-Kwon-Do slik vi kjenner det i dag, først ble samlet og formalisert til den kampsporten den er i dag for ca 50 år siden (skyt meg hvis jeg blingser på tallene her...)

 

Karate er japansk, Tae-Kwon-Do er Koreansk.

 

Det er hovedforskjellene. (Det er sikkert X antall folk som vil rette på meg her :tease: men slik er det etter min oppfatning/det jeg er blitt fortalt)

Lenke til kommentar
Jeg er interesert i å starte med en av disse kampsportene, men vet ikke hvilket..Har en kamerat i klassen som har gått karate, men slutta for det var for kjedelig, og en som går på taekwondo, og har gått lenge. Men jeg har aldri oppfattet hva som er den STORE forskjellen mellom disse to? Så hvis noen er i humør hadde det vært hyggelig å få en liten sammenligning! :D

5290518[/snapback]

 

På karate tar det litt tid før man får lære "tøffe" teknikker...det erganske enkelt i begynnelsen, men etter ca 1 år blir det mer spennende. Så vidt jeg vet er taekwondo bedre på det området..det kan ha noe med at de har 4-6 graderinger i året, mens karate kun har 2 eller 1 gradering. Man føler kanskje at man får raskere framgang..

 

I taekwondo må man lære mye teoretisk pensum, men i karate har man ikke dette.

Lenke til kommentar
har mest lyst til å begynne på karate, selv om det kansje kan bli litt kjedelig...

5294435[/snapback]

 

Lover deg at det blir gøyere og mer interesant utover. Øver du mye i begynnelsen og står på kan du droppe en del av nybegynner opplegget også.. ;)

 

Jeg har gått i 4 år på karate nå og syns det er blitt helt utrolig gøy. Etter at jeg fikk grønt belte tok ting seg opp og det ble mer utfordrene. Da fikk jeg også trene med eldre(mer erfarne karate utøvere og ble endelig en del av "gjengen". Ikke at man er utenfor når man er nybegynner, men iom at sluttprosenten er ganske høy så venter mange til de ser at man satser..

 

mhv Seether :)

Lenke til kommentar

Det er ikke før man kommer høyere opp i gradene at man får slå hardt ut mot en motstander. I begynnelsen lærer man ganske enkelt å sikte mot de riktige stedene på en motstander som f.eks mot solar plexus. Selvfølgelig tar man i, men man skal ikke bevisst gå inn for å skade.

 

I karate har man kumite. Det er i kumite man vanligvis går 2 og 2. Da slår f.eks. ene personen 3 slag mot den andre, mens den andre blokkerer hvert slag og avslutter med å kontre.

 

Av og til får man gå ulike kombinasjoner og da kan man være gjerne 5 stk. 1 person står i midten og forsvarer seg mot 4 andre. (ikke alle på en gang da..)

 

Når man har brunt belte, svart belte så får man sparre. Da har man på seg beskyttelse rundt ansiktet, munnen og knokene.

 

På Nm går man 2 og 2, men jeg har også hørt om konkurranser hvor man har såkalt freestyle. Desverre er det stor uenighet om reglene og poengfordelingene angående dette og klubbene blir bare ikke enig. Derfor er min klubb aldri med der freestyle er en del av konkurransen.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det. Ka klubb tenker du på å begynne i?

 

Du må foresten bli med på høst gashukuen neste år eller sommerleiren på stord i sommer. Det er det som er det kjekkeste med karaten. Vi hadde ny rekord på høst gashukuen i år med ca 630 deltagere. Instruktører kom fra belgia, england osv. Det er en perfekt anledning til å trene med de absolutt beste og bli kjent med folk med samme interesse som deg selv. ;)

Lenke til kommentar

Har du vurdert judo? :)

Mer passifiserende, mye mer anvendelig om man skulle være svært uheldig og havne i basketak og komme tett på folk. Veldig fysisk trening, får tatt skikkelig i når man sparrer, noe som er litt mer vanskelig når man skal slå og sparke mot motstanderen. Må liksom holde litt mer tilbake da. I tillegg lærer du å håndtere motstanderen på hva jeg vil si er en bedre måte, ved å trene mer på låsing og pasifiserende holdegrep. Har trent karate tidligere pga venner som gjorde det, men må si at judo trolig hadde vært bedre - for meg iallfall. God trening får du nok uansett, og hvis du lar deg trene mentalt også vil du trolig aldri behøve ferdighetene i virkeligheten. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Bare hyggelig det. Ka klubb tenker du på å begynne i?

 

Du må foresten bli med på høst gashukuen neste år eller sommerleiren på stord i sommer. Det er det som er det kjekkeste med karaten. Vi hadde ny rekord på høst gashukuen i år med ca 630 deltagere. Instruktører kom fra belgia, england osv. Det er en perfekt anledning til å trene med de absolutt beste og bli kjent med folk med samme interesse som deg selv. ;)

5294951[/snapback]

Randaberg karateklubb er nærmest, men kan jo også begynne i Stavanger kk, har ikke bestemt meg helt..

Lenke til kommentar
Jeg er interesert i å starte med en av disse kampsportene, men vet ikke hvilket..Har en kamerat i klassen som har gått karate, men slutta for det var for kjedelig, og en som går på taekwondo, og har gått lenge. Men jeg har aldri oppfattet hva som er den STORE forskjellen mellom disse to? Så hvis noen er i humør hadde det vært hyggelig å få en liten sammenligning! :D

5290518[/snapback]

 

teakwondoeaoe bruker bena og stammer fra korea eller no

 

Karate fokuserer mye mer på armer og er japansk

 

hadde gått for karate hvis jeg skulle lære meg noe på ekte, teakwondo har i det siste blitt wannabe kampsport og en betaler bare for beltene uten å egentlig kunne kjempe eller fighte eller hva f....

 

Karate har også bedre praktisk anvending, det er ofte lite praktisk å sparke ned en motstander, men den utgaven av teakwondo og de stedene jeg gikk på lærte deg ikke den kampsporten men bare tok pengene dine så jeg mobber den nok litt for mye nå

Lenke til kommentar
Har du vurdert judo? :)

Mer passifiserende, mye mer anvendelig om man skulle være svært uheldig og havne i basketak og komme tett på folk. Veldig fysisk trening, får tatt skikkelig i når man sparrer, noe som er litt mer vanskelig når man skal slå og sparke mot motstanderen. Må liksom holde litt mer tilbake da. I tillegg lærer du å håndtere motstanderen på hva jeg vil si er en bedre måte, ved å trene mer på låsing og pasifiserende holdegrep. Har trent karate tidligere pga venner som gjorde det, men må si at judo trolig hadde vært bedre - for meg iallfall. God trening får du nok uansett, og hvis du lar deg trene mentalt også vil du trolig aldri behøve ferdighetene i virkeligheten. Lykke til :)

5295297[/snapback]

 

Trodde Judo var mer likt bryting?

 

@ Havana: Takk for det innlegge! Jeg er helt enig. Det var det jeg også trodde om taekwondo, og karate.

 

 

Har nettopp sendt mail til RKK om at jeg vil starte, så får jeg bare ta det derfra..:)

Lenke til kommentar

Lykke til! :) Dette kommer du ikke til å angre på..kan eg nesten garantere. Har fått mye mer selvtillit i løpet av mine 4 år på karate..gir en helt egen trygghetsfølelse å vite at man kan forsvare seg. Man trener jo også det mentale. Selv merker jeg at karate har lært meg å fokusere. Når jeg trener legger jeg alt annet vekk og er tilstede. Takler mye bedre stress med skole, arbeid og kjæreste :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...