Gå til innhold

Hva er forkjellen mellom karate og teakwondo?


MGS3

Anbefalte innlegg

på tae kwon do lærer du å banke luft og leke haien kommer og snakke japansk...

5330627[/snapback]

 

 

du var ung når du gikk der? eller har du gått der?

 

jeg gikk der lenge når jeg var ung (10 år eller no) da var det en blanding av lek, disiplin, tenkik og styrke, dette endrer seg når man blir eldre, leken er borte :p

og man hadde egene klasser for sparring hvis man ville drive med det

 

og man lærer ikke å snakke japans, heller ikke koreansk som er det rikige språket man lærer noe av, man lærer bare navn på spark/slag, steder og stillinger

 

 

forresten så er det oftest bedre å sparke enn å slå, pga styrken i bena er vel alltid mye større enn i armene

 

jeg har prøvd både Karate og Tae Kwon Do, jeg synes Tae Kwon Do best, kanskje fordi treneren min var en av norges beste og er grunleggeren av MUDO...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boksing ser jeg på som usivilisert, fordi det ikke er så lett for en bokser å uskadeliggjøre en motstander uten å skade ham som det er for en del andre kampsportutøvere. Dersom jeg er ute etter noe er det heller selvforsvar, og da er styrketrening + boksing en kombo som ikke ligger til meg.

5344711[/snapback]

 

 

er vel kanskje ikke den beste selvforsvars kampsporten nei, må innrømme det, men hvorfor selvforsvar når du kan la motstanderen drive med det :p

 

nei da, så på en kung fu trening til en kompis engang, så helt perverst ut, om du skal bli en sånn spretten liten ape, så er kung fu tingen, frista litt å begynne på det, men nei :p

Lenke til kommentar
Er det noen som kan utdype litt om de andre (siviliserte) kampsportene også? F.eks. hvordan jui jutse står i forhold til de andre?

5333861[/snapback]

 

Ju Jitsu går mer ut på kast, fellinger og holde-/låsegrep (f.eks kvelinger og armbends). Mye bevegelse og bakkekamp. Det er også masser av slag og spark, men ikke sånne hoppende flotte spark som taekwondo eller sære ting fra karate. Ju Jitsu er mer selvforsvarsorientert og går ut på å sette motstander ut av funksjon uten å skade alt for mye.

 

Der jeg trener er det også egne økter spesielt for slag og spark, bakkekamp og kast og fellinger utenom de vanlige "pensumtimene"..

 

Les mer om hva klubben min sier her.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

det er det vanskeligste med asiatisk kampsport, for mange, å huske teknikk navn. Spesielt når du har tre trenere, en fra Korea, en fra Thailand og en fra norge, blir det litt forskjellige aksanger..

 

Men, desverre er taekwondo en "kommersj" sport, noe som er synd. Men det kommer også ann på klubben man trener i. Selv trener jeg i hwa-rang, som kjører det koreanske beltesystemet, og får dermed heller ikke lov til å konkurere med "vanlige" klubber.. Men men. I min gruppe, når vi begynte, var vi vel ca 20, og to strøk. Noe som er _sjelden_ for andre klubber. Noe som skal nevnes, er at vi har veldig "snille" trenere.

 

Eksempel på trening:

Oppvarming:

"Kanonball" : Blir du stikket, sitter du til den som stakk deg blir stikket.

"Danske": Blir du stikket, X antall pushups/situps/runder opp/ned trappa.

Så spør (ofte) treneren om vi vil trene teknikk, pute, kamp, selvforsvar.

Blir som regel teknikk, pute, selvforsvar, da vi har egne kamp treninger.

Tøying: Vi tøyer ofte i opp til 15 minutt, noe som er utrolig deilig, samt at vi avslapper med en massasje.

Lenke til kommentar
på tae kwon do lærer du å banke luft og leke haien kommer og snakke japansk...

5330627[/snapback]

 

 

du var ung når du gikk der? eller har du gått der?

 

jeg gikk der lenge når jeg var ung (10 år eller no) da var det en blanding av lek, disiplin, tenkik og styrke, dette endrer seg når man blir eldre, leken er borte :p

og man hadde egene klasser for sparring hvis man ville drive med det

 

og man lærer ikke å snakke japans, heller ikke koreansk som er det rikige språket man lærer noe av, man lærer bare navn på spark/slag, steder og stillinger

 

 

forresten så er det oftest bedre å sparke enn å slå, pga styrken i bena er vel alltid mye større enn i armene

 

jeg har prøvd både Karate og Tae Kwon Do, jeg synes Tae Kwon Do best, kanskje fordi treneren min var en av norges beste og er grunleggeren av MUDO...

5336656[/snapback]

 

Jeg har prøvd karate men synes det var litt kjedeligt, og så hadde jeg ikke råd heller.. 350 kroner i måneden er jo litt frøyt.

Så i år har jeg begynt på TKD og trives med og synes det er kjempe kjekt.

Men er litt kjipt at vi trener styrke og utholdenhet en halvtime når trenningen varer en time.

Synes vi burde trene teknikk hele tiden. For styrke og utholdenhet har jeg..

 

Hva er MUDO ?

Og hva kaller du treneren din i Tae kwon do, et koreansk ord..

 

Har du noen gode sider som forklarer navnet på de forsjellige sparke teknikke i Tae kwon do ? Er litt vansklige navn..

Lenke til kommentar

Jeg har trent Tae Kwon Do i 6 år, men har sluttet. Jeg fikk hvertfall ikke inntrykk at det var for lette graderinger, den første graderingen jeg var med på strøk ca 50%, senere har det vært lavere tall fordi folk trener mer når de kommer lengre opp. Det er en god del teori du må kunne for å gradere til de høgeste beltene i Tae Kwon Do og.

Lenke til kommentar

loqron: Jeg tror han refererte til MUDO klubben? Der har de TKD hvertfall. Men dessverre har jeg stor skepsis til dem fordi engang fikk jeg høre at de reklamerte med "Svartbelte garanti på 2 år!" Jeg syntes det var rett og slett frekt.

 

Jeg har trent 2 år i karate med gradering pr halvår og jeg har blått belte. Så hvis jeg trente hos dem ville jeg fått svart belte ifølge reklamen. Men jeg mener den virkelige kunnskapen man har er viktigere enn hvilke farge man har på beltet.

 

Over til noe annet. Det å lære teknikker på originalt språk er en fordel når det kommer til internasjonale seminarer etc. for da er det mye lettere å forstå og følge med fra før av.

 

Jeg trener ikke karate lenger pga jeg begynte å tvile på det vi drev med. Det å gå framover og tilbake og gjøre 10 forskjellige kombinasjoner i full styrke hver bidige gang hjelper meg ikke til noen bedre forsvarer hvis jeg ble truet på livet. Og de gangene vi hadde frikamp var det likevel så regulert; man må treffe mage og "skintouch" hodet fordi disse stedene gir poeng, kort sagt frikampen her var bare om konkurransetrening. Når jeg går kamp vil jeg helst "markere" med mere realistiske "teknikker" som å stikke i øynene og sparke junioren hans og sikte mot tinninger og halsen. Fordi alt er lov i en kamp i virkeligheten. Karate var altfor fjern fra virkeligheten for meg. Og hilseseremonien tar evigheter. Det ville holdt lenge med å bare bukke høflig til hverandre (i Kung Fu).

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra min 3 karate trening. Idag lærte vi den første Kata(om det var det det heter?) Det er 2 Kata'er som må læres for dem som skal graderes rett til gult belte, og vi lærte et av dem idag. Husker ikke helt hva den het..

 

Det er kjekt til nå, å jeg trur jeg vil begynne på skikkelig!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...