Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overføringshastighet på lokal trådløs/kablet nett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har trådløs nettverk og pleier å overføre store filer mellom stasjonær og bærbar. Er det normalt at det skal ta utroooolig mye lengre tid å overføre trådløst mellom maskinene enn kablet selv om maskinene ligger nærme routeren? Jeg har en vegg mellom routeren og pc'ene og det blir vanskelig å kable seg fra maskin til router hver gang jeg skal overføre noe (en film f.eks.). Så spørsmålet mitt er: Er det noe som heter lokalt trådløs nettverk som har en raskere overføringshastighet enn hastigheten man får når man laster ned ting fra internett (hvis det er noen som skjønte spørsmålet)? Hvis ja, hvordan konfigurerer man dette?

 

Takk for hjelp, hvis noen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløst er jo treigere i overføring.

Vegger har påvirkning av overføringen også da styrken på signalet får ned.

 

Det beste er kablet uansett hva man sier. Kanskje når teknologien kommer lengre blir det bedr. Men trådløst har teoretisk 54 Mbps og valig kablet nett har 100 vis ikke mer.

Så forskjell er det jo og i tillegg at trådløst er ikke full duplex noe kabel er. Altså kan bare sende og mota pakker en vei omgangen.

 

Legg kabel sier jeg. Ikke så vanskelig å lage et lite hul i veggen å dytte en kabel igjenom. Behøver ikke være fast opplegg en gang.

 

Hvor langt er det fra rutren til veggen og veggen til pc'en din?

Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfeller er kabel 100mbit full duplex, og du får somregel praktisk hastighet på 100mbit.

Trådløst har teoretisk hastighet på 11/54/108 mbit, mens praktisk ytelse er mindre

Sakset fra wikipedia i forhold til 54mbit/s:

a maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 24.7 Mbit/s net throughput

Med andre ord, når du kopierer fra en maskin til en annen, som begge er på trådløst, får du ca. 24mbit/s delt på 2, med andre ord 12mbit/s. Her snakker vi 1/10 av hastigheten i forhold til kabel.

 

Så svarene blir altså

Er det normalt at det skal ta utroooolig mye lengre tid å overføre trådløst mellom maskinene enn kablet selv om maskinene ligger nærme routeren?

Ja

Så spørsmålet mitt er: Er det noe som heter lokalt trådløs nettverk som har en raskere overføringshastighet enn hastigheten man får når man laster ned ting fra internett (hvis det er noen som skjønte spørsmålet)?

Du får det ikke raskere enn du allerede har det nei. Det blir å evt. eksperimentere med f.eks. 108mbit/s utstyr, men tipper resultatet vil bli skuffende.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Takk for svarene..

 

Jeg ser at min bærbar av og til får 54mbit, mens stasjonær har konstant 11. Har en linksys WRT54G router. Jeg overfører via vanlig trådløs nettverkinnstilling. Stasjonær/bærbar og routeren ligger egentlig nesten helt inn til veggen, og veggen er ikke akkurat av det tykkeste laget. (Routeren ligger der pga at jeg har en xbox som er koblet til). Men å borre gjennom synes jeg blir så stygt å se på, selv om kablene ikke kommer til å strekke seg over hele stua.

 

Tror dere det hjelper å bare kable bærbar til routeren?

Endret av conkhi
Lenke til kommentar
Takk for svarene..

 

Jeg ser at min bærbar av og til får 54mbit, mens stasjonær har konstant 11. Har en linksys WRT54G router. Jeg overfører via vanlig trådløs nettverkinnstilling. Stasjonær/bærbar og routeren ligger egentlig nesten helt inn til veggen, og veggen er ikke akkurat av det tykkeste laget. (Routeren ligger der pga at jeg har en xbox som er koblet til). Men å borre gjennom synes jeg blir så stygt å se på, selv om kablene ikke kommer til å strekke seg over hele stua.

 

Tror dere det hjelper å bare kable bærbar til routeren?

5288325[/snapback]

 

det er din stasjonære som er treige leddet med 11Mbit får du dessverre elendig fart. kable stasjonære er det beste alternativet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...