Gå til innhold

Hvordan fjerne sober-virus?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en samboer som sliter mye med meldinger som fyller innboksen. meldingene skyldes sober-viruset som startet for en to-tre uker siden (hvor FBI advarer deg om at du er blitt tatt for å gå inn på ulovlige sider). Internettleverandøren (UPC) har tydeligvis fjernet viruset før det lasted ned av henne, men likevel får hun over 50-100 e-poster hver dag fra inn-og utland. Jeg har formattert pc`n hennes for å være sikker på at det ikke ligger noe virus der, men likevel får hun fortsatt masse e-mails.

 

Hvordan kan hun bli kvitt disse mailene? skyldes det et virus som er på hennes maskin, eller dette utenfor vår kontroll?

 

Håper på svar da hun vurderer å stenge kontoen (synes det er for ille).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tilbyr ikke upc deg spamfilter,samt free antivirus?

5279102[/snapback]

 

Joda, som jeg skriver så fjerner de tydeligvis viruset (det står det i mailen). Men problemet er likevel at hun mottar 50-100 slike mails hver eneste dag.

 

Spørsmålet mitt er hvordan hun kan unngå å få disse uten å stenge kontoen.

Lenke til kommentar
får hun vs: eller direktemeldinger

5279151[/snapback]

 

 

Hun får direktemeldinger fra andre. Ett eksempel på mailen hun får er denne:

 

we have logged your IP-address on more than 30 illegal Websites.

 

Important:

Please answer our questions!

The list of questions are attached.

 

 

Yours faithfully,

Steven Allison

 

 

 

*** Federal Bureau of Investigation -FBI-

*** 935 Pennsylvania Avenue, NW, Room 3220

*** Washington, DC 20535

*** phone: (202) 324-3000

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

-------- Virus Warning Message --------

The virus W32/Sober@MM!M681 was detected in the attachment list.zip. The

attached File list.zip has

been removed. For questions please contact the Helpdesk.

 

Er is een virus W32/Sober@MM!M681 gevonden in de attachement/bijlage list.zip.

De list.zip is verwijderd.

Voor meer informatie raadpleeg de speciale FAQ onder "Customer Services" ->

"Helpdesk" op www.upc.nl.

 

Un virus W32/Sober@MM!M681 a été détecté dans le fichier inclus list.zip. Le

fichier list.zip est

enlevé. Pour toutes questions cliquez sur le lien ci-dessous.

 

Er is een virus W32/Sober@MM!M681 gevonden in de bijlage list.zip. De bijlage

list.zip is verwijderd.

Voor vragen kunt u klikken op de link hieronder.

 

Et virus W32/Sober@MM!M681 har blitt oppdaget i et vedlegg. Vedlegget

list.zip har blitt fjernet. Har du

spørsmål ber vi deg klikke på linken under.

 

Ett virus W32/Sober@MM!M681 hittades i den bifogade filen list.zip. Filen list.

zip har förstörts. För

mer information klicka på nedanstående länk.

----------------------------------------

 

 

 

last ned vedlegg: attachment21.txt

Lenke til kommentar

hmm..virker som om dere ikke skjønner problemet mitt: Jeg har tatt diverse virusscan (både norton og de du finner gratis på nett). den finner ingen virus, men problemet er likevel at hun får flere dusin mails frahver dag fra personer over hele verden (selv om virus da er fjernet fra e-postene). det er disse e-postene som er irriterende da det blir som spam...

Lenke til kommentar
hmm..virker som om dere ikke skjønner problemet mitt: Jeg har tatt diverse virusscan (både norton og de du finner gratis på nett). den finner ingen virus, men problemet er likevel at hun får flere dusin mails frahver dag fra personer over hele verden (selv om virus da er fjernet fra e-postene). det er disse e-postene som er irriterende da det blir som spam...

5279456[/snapback]

 

Det ER spam. Disse e-postene skyldes ikke virus på maskinen din. Viruset er bare et vedlegg som følger med e-posten, og som du sier så har UPC gjerne slettet dem automatisk før hun lastet dem ned. Det kan være noen i kontaktlisten hennes som er infisert av virus om da har "stjelt" e-post adressen til dama di. Sjekk avsender på spam e-postene. Det er mulig å sperre for e-post sendt fra et konkret domene eller adresse. Det er vanskelig å beskytte seg 100% mot spam. Men noen gode tips er; ha flere e-post adresser. En seriøs som du ikke legger igjen på noen websider, men bare gir ut til bekjente (og til folk som du vet er seriøse, f.eks UPC, eller hardware.no), og en useriøs e-post adresse som du kan bruke til f.eks torrentsider o.l. Men hvis ikke spamfilter eller sperre funker og dama di blir nedlasset av spam, så er ofte løsningen å slette kontoen og opprette ny. Slik er livet.... :cool:

Lenke til kommentar

Hei.

Vil bare her nevne at min bror fikk i forbindelse med overgang til NGT isp seg også ny epost adresse. Jeg satte for han da opp Outlook på en helt ny maskin (med Fsecure IS) med denne nye adressen hans. Og da han første gang åpnet den, uten og ha gitt adressen til en eneste person begynte spam'en og hagle inn.

Han fikk da 20-50 poster hver dag med dritt, og sendte brev med NGT sammen med diverse vedlegg av posten.

De kom da med generelt prat om å ha antivirus osv, og sa at siden ip adressen til alle avsendere var utenfor deres nett kunne de ingenting gjøre.

 

Det eneste han kunne gjøre var og bytte epost adresse, og ble også anbefalt en med litt lenger navn (var veldig kort den han hadde)... Antar det har med oddsen for at automatiske søkere skal få treff blir lavere?

 

Ikke vet jeg, men mitt inntrykk er at når du først har havnet inn på den galeien der, med 20++ mail pr dag, og du ikke finner noe virus eller annet på din maskin, har du allerede tapt!

Man kan jo selvsagt filtrere vekk alt annen enn de du kjenner ol, men da går man jo glipp av all annen post også.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...