Gå til innhold

Tipp navnet på gjenstanden [Oppdaterte regler i førstepost]


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Men hvor sitter diffen?
Nå ligner ikke den greia der mye på det jeg har sett av differensialer på biler jeg har skruvd på, men det kan komme av at jeg ikke har tatt sund diff-klokker på nye bilmodeller.

Jeg er bilmekaniker btw :p

 

Dersom det er en diff til en bil, sitter en slik sak helt typisk opplagret i et hus mellom hjulene på samme aksel (foraksel el bakaksel) Drivakslingene er stukket inn i hver sin side av diffen og sørger for at h og v hjul kan rulle med forskjellig hastighet. Forrige svar var med andre ord ganske så korrekt besvart. :)

Endret av The Metal God
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Forrige svar var med andre ord ganske så korrekt besvart. :)

Takk for den :) (Er maskiningeniør selv ;) )

 

Hvis det ikke er drivakslingsdiff, så er det vel en senterdiff da vil jeg tro. Har ikke skrudd så mye på differ jeg heller da jeg stort sett holder meg til skipsmotorer i 10.000-hk-klassen.

 

Edit: Skirveleif

Endret av Bikeridr
Skrevet (endret)

Jeg var ute etter senterdiff ja. :)

Altså ikke mellom hjulene, men mellom for- og bakaksel. Men det vet dere jo.

 

Mer nøyaktig en (Torsen) senterdiff til Audi Quattro.

Endret av endrebjo
Skrevet

Ok :p Har ikke sett en slik en som jeg sa. Men ikke helt ulik en bakakseldiff.

Tenkte på senterdiff, men iom at jeg ikke har sett innmaten i disse før var det tryggere å satse på vanlig diff. Hehe.

 

Den Audi diffen du har bilde; er den noe form for diffbrems i den eller ligger det flere deler i forbindelse med denne?

 

 

Ikke helt OT, men et lite sidesprang: Fikk inn en Golf syncro 97mod(eller der i høve) i fjor vinter der eieren klaget på at 4 hjulstrekken ikke fungerte. Jeg prøvekjørte bilen og fant ut at den fungerte på tross av kundens historie. Jeg har ikke spess innsikt på vag sine systemer så jeg tippet det var kunden som beskrev situasjonen feil for meg. Vel... etter mye prat at og fram kom det fram at han hadde kjørt seg fast under kjøring forover. Når han skulle rygge seg tilbake i samme sporene funket ikke diffbremsen (ergo han måtte taues løs).

Ahaaa! :idea:

Jeg så ut i bilen for å teste min teori og ganske riktig. Diffbremsen (firhjulstrekken) fungerer kun forrover på denne modellen.

Ganske meningsløst spør dere meg... :wallbash:

Skrevet (endret)
Den Audi diffen du har bilde; er den noe form for diffbrems i den eller ligger det flere deler i forbindelse med denne?
Jeg kjenner dessverre ikke nøyaktig virkemåte siden bildet er hentet herfra, men utifra det jeg vet om den og andre bilder jeg finner så er det der hele diffen. Og den virker som brems også, i hvert fall til en viss grad. Hvis ene akslingen ikke har noe grep i det hele tatt (f.eks sommerdekk på is, eller et hjul i luften), så klarer den ikke å overføre noe til den andre akslingen. Men så lenge det er litt grep på begge akslingene, så overfører den dynamisk (opp til 88/22 66/33 originalt) til den akslingen med mest grep.

 

Ikke helt OT, men et lite sidesprang: Fikk inn en Golf syncro 97mod(eller der i høve) i fjor vinter der eieren klaget på at 4 hjulstrekken ikke fungerte. Jeg prøvekjørte bilen og fant ut at den fungerte på tross av kundens historie. Jeg har ikke spess innsikt på vag sine systemer så jeg tippet det var kunden som beskrev situasjonen feil for meg. Vel... etter mye prat at og fram kom det fram at han hadde kjørt seg fast under kjøring forover. Når han skulle rygge seg tilbake i samme sporene funket ikke diffbremsen (ergo han måtte taues løs).

Ahaaa! :idea:

Jeg så ut i bilen for å teste min teori og ganske riktig. Diffbremsen (firhjulstrekken) fungerer kun forrover på denne modellen.

Ganske meningsløst spør dere meg... :wallbash:

Såvidt jeg vet brukte VW en billig viskositetdiff som senterdiff på den tiden, men en slik burde fungere bakover også. Med mindre den baserer seg på mothaker på lamellene for å få skikkelig grep.

 

Edit: Og Bikeridr må komme med nytt bilete.

Endret av endrebjo
Skrevet

Da prøver vi med denne.

Hva er dette en del av?

post-116083-1266190483_thumb.jpg

 

Jeg skal nå lalle-sove, så det blir ikke gitt noen nye hint før tidligst i 6-7 tiden i morgen (eller i dag egentlig) tidlig.

Skrevet

Du får ta den du da. Men da må du klare bilmerket også. ;)

Eller, jeg vet ikke om samme typen muligens brukes på flere bilmerker, men på det ene bilmerket jeg har vært en del borti har det vært en kliss lik dings.

Skrevet

Lastreguleringsventil kaller jeg den for.

Den senker bremsetrykket, men når du får mer last over bakakselen vil bremsetrykket økes. Hensikten med denne er å unngå låsing av bakhjulene når man kjører med lite last.

Toyota HiLux eller en annen Toyota med ramme og stiv bakaksel. HiLux har den i hvertfall 100% sikkert :)

Skrevet (endret)

Tripod eller gorillapod eller noe sånt? Det er ihvertfall et kamerastativ med veldig bøyelige ben som holder formen slik du setter dem, veldig greie å bruke utendørs i naturen ;)

 

Edit: Jeg er rimelig sikker på at det jeg beskrev her er dekkende for gjenstanden. Legger ut en gjenstand i en spoiler her inntil Metalgod kommer med noe svar :)

 

 

72890218.jpg

 

Endret av storken
Skrevet

Vell. Er det et deksel på en motor, så står det nok sannsynligvis et magnethjul eller svinghjul under et slik deksel.

Litt usikker hva hullet i dekselet er til men trolig til en drivende aksel til noe eksternt (har ikke med framdriften å gjøre selvfølgelig).

 

Svinghjulskåpe/deksel tipper jeg

Skrevet

Svinghjulsdeksel er riktig svar ;) Impeller-akselen kommer ut gjennom hullet der, litt spessielt patent det der. Vannpumpedekselet som skal oppå der igjen. Din tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...