Gå til innhold

Tips ved kjøp av CF-minnebrikke?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et Canon 350 D og trenger en CF-minnebrikke.

 

Er det noen som har tips i forhold til:

 

-hvilke merker jeg bør vurdere?

-hvor stort det bør være?

-hvor jeg kan få det billigst mulig?

 

Noen som vet hvordan Kingston er i forhold til Sandisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv flere Kingstonkort og har aldri hatt problemer med dem.

 

Har et raskt Kingstonkort på 2Gb i 350D'en. Helt ypperlig. Fant det i prisguiden.

 

Hastigheten har ikke all verden å si da du har en buffer i kameraet på 14 bilder i full oppløsning. De første 14 i seriefotografering går altså like fort uansett kort.

 

Jeg valgte et raskt allikevel for de meget få tilfellene jeg holder knappen nede over 14 bilder. I praksis merker man forskjellen fra 16. eller 17. bilde og utover.

 

Slipper du knappen og venter litt tømmer kameraet bufferen og det er igjen like raskt på de neste 16, 17.

 

Jeg anbefaler et Kingstonkort. Lexar og Sandisk er uforholdsmessig dyre.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Noen som vet hvordan de forskjellige kortene tåler kulde?

Har tenkt til å ta en del bilder i vinter og vil ha det kortet som best tåler kulde.

 

Ser at "Sandisk 1024MB Compact Flash Extreme III" visstnok skal tåle kulde bra, men er usikker på om det er store forskjeller mellom det og de billigere utgavene..

Noen som vet?

 

Hvis ikke det er store forskjeller vurderer jeg heller å gå for "Kingston Compact Flash 1024MB Elite Pro Type I" som koster 629,- mot Sandisk sitt til 995,-

 

(info om "Sandisk 1024MB Compact Flash Extreme III":

http://www.fotomagasinet.no/aspx/login.asp...161&plid=13161)

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell i kvalitet på de forskjellige kortene. SanDisk og Lexar er kjent for å være av god kvalitet.

 

De fleste kortene er spesifiserte for en laveste temperatur på 0 grader Celcius men fungerer ved mye lavere temperaturer. Det finnes spesielle kort for ekstreme påkjenninger og som har spesielt høy pålitelighet, men de koster veldig mye.

Lenke til kommentar

Du kan sagtens "nøjes" med at købe Sandisks Ultra II kort, da kameraet kun i meget ringe grad kan udnytte et Extreme III kort.

 

Mht at bruge kameraet i frostvejr er batteriet nok det der først vil give op, hvis ikke du opbevarer det i lommen (i stedet for i kameraet). Flashram kan tåle rimeligt lave temperaturer - en test i bladet Digital Foto lagde dem i fryseren i nogle timer (-18 grader) og de virkede fint bagefter

Lenke til kommentar

Kjøpte dette kortet selv og er meget fornøyd med det.

 

Om det tåler 0 eller -10 grader tror jeg ikke har så mye å si da kortet sitter inni kameraet allikevel. Der inne er det nok relativt lunt og godt.

 

Har ikke hatt noen problemer i kulda med det selv ihvertfall.

 

Hadde et helt standard biillig-Kingston i Ixus'en min i fjor vinter. Tok en topptur i -15 grader og hadde kameraet mye hengende rundt halsen eller i forlomma på anorakken.

 

Null stress!

 

Men om du føler deg tryggere ved å legge en tusenlapp ekstra i minne, så vær så god.

Lenke til kommentar
Men om du føler deg tryggere ved å legge en tusenlapp ekstra i minne, så vær så god.

5273644[/snapback]

Må si at det er ekstremt mye "pes" på at det bare er Sandisk og Lexar som duger her på forumet. Jeg for min del (som nevnt tidligere) bruker ikke annet enn TwinMOS og er kjempefornøyd med det. Gøy å se at det faktisk finnes andre ikke-Sandisk/Lexar-personer her også! :thumbup:

Lenke til kommentar
Men om du føler deg tryggere ved å legge en tusenlapp ekstra i minne, så vær så god.

5273644[/snapback]

Må si at det er ekstremt mye "pes" på at det bare er Sandisk og Lexar som duger her på forumet. Jeg for min del (som nevnt tidligere) bruker ikke annet enn TwinMOS og er kjempefornøyd med det. Gøy å se at det faktisk finnes andre ikke-Sandisk/Lexar-personer her også! :thumbup:

5273723[/snapback]

 

Generelt sett så syns jeg det er veldig lite feil på minnekort.

Har selv hatt mange, mange forskjellige og har kun hatt problemer med ett; Et Crucial superbilligkort.

 

Kingston lager flere forskjellig typer kort, har livstidsgaranti og virker som en meget ålreit produsent.

 

Sandisk og lexarkort er såpass overpriset at de som oftest ikke blir vurdert engang.

Lenke til kommentar
Men om du føler deg tryggere ved å legge en tusenlapp ekstra i minne, så vær så god.

5273644[/snapback]

Må si at det er ekstremt mye "pes" på at det bare er Sandisk og Lexar som duger her på forumet. Jeg for min del (som nevnt tidligere) bruker ikke annet enn TwinMOS og er kjempefornøyd med det. Gøy å se at det faktisk finnes andre ikke-Sandisk/Lexar-personer her også! :thumbup:

5273723[/snapback]

 

Desverre har ca 90% av TwinMos minne(les minnepinne vi har kjøpt til vårt selskap, ca.20 stk.) gått i søppelkassen. Jeg er foreløpig veldig fornøyd med Kingston av de rimelige.Til Canon har jeg etter det som er skrevet og erfart kun en anbefalng og det er Sandisk uavhengig av størrelse, det er det eneste kortet som det ikke har vært problemer med. Lexar hadde sine problemer med Canon for ikke lenge siden. Når det gjelder Nikon ser det ut til at Sandisk så Lexar og Kinston fungerer bra (kingston litt tregere) og er allett godt alternativ.

 

 

:) Per

Lenke til kommentar
Desverre har ca 90% av TwinMos minne(les minnepinne vi har kjøpt til vårt selskap, ca.20 stk.) gått i søppelkassen. Jeg er foreløpig veldig fornøyd med Kingston av de rimelige.Til Canon har jeg etter det som er skrevet og erfart kun en anbefalng og det er Sandisk uavhengig av størrelse, det er det eneste kortet som det ikke har vært problemer med. Lexar hadde sine problemer med Canon for ikke lenge siden. Når det gjelder Nikon ser det ut til at Sandisk så Lexar og Kinston fungerer bra (kingston litt tregere) og er allett godt alternativ.

 

:) Per

5274614[/snapback]

 

Endelig en minnekortanbefaling basert på flere kort. :thumbup:

Selv om man har et billig minnekort som aldri har gitt deg problemer så betyr ikke det nødvendigvis at det er bra. Du kan være heldig og du kan være uheldig.

Kanskje det kortet du bruker virker feilfritt, så kjøper du nytt minnekort og/eller kamera og du slutter å bruke det gamle. Du vil da sannsynligvis betegne det gamle kortet ditt som billig, trygt og pålitelig!

Et minnekort uansett merke vil før eller siden ryke og det er da stor sjanse for at det er billigmerkene som ryker først.

 

Den dagen et billig minnekort med bilder på ryker så hadde 4-500 kroner vært en liten sum å betale for å redde dem ;)

Lenke til kommentar

Har selv jobbet i butikk der vi solgte minnekort og minnepinner (forferdelig fornorskelse) og selv om jeg tviler på at et flertall av kundene som fikk problemer etterhvert returnerte med varene så kan jeg også si at Twinmos var merket med størst problemer.

 

Kingston solgte vi nesten like mye av, men hadde ikke én returnerende kunde (kan være tilfeldig, ikke vet jeg).

 

Sandisk/Lexar solgte vi ikke da de var for dyre.

Lenke til kommentar

Omtrent hvor mange bilder får jeg plass til på et 1GB kort i forhold til på et 2GB kort?

 

Regner med at det er store forskjeller på de forskjellige kvalitetene og trenger bare et omtrentlig tall. Vet ikke hvor store bildefilene blir med mitt nye 350D...

Lenke til kommentar
Omtrent hvor mange bilder får jeg plass til på et 1GB kort i forhold til på et 2GB kort?

 

Regner med at det er store forskjeller på de forskjellige kvalitetene og trenger bare et omtrentlig tall. Vet ikke hvor store bildefilene blir med mitt nye 350D...

5292450[/snapback]

 

På mitt 1 GB Extreme III så viser kamera at jeg får plass til 287 bilder i beste jpg kvalitet og 550 i nest beste (bra nok til bilder flest). Dette er cirka-tall som kamera opererer med. Umulig å si nøyaktig siden noen bilder komprimeres lettere enn andre.

 

Noen displayavlesninger:

Med ISO 100: 287 / 550 - Sort hvitt 316 / 623 - RAW 111

Med ISO 400: 256 / 501 - Sort hvitt 290 / 565 - RAW 107

Med ISO 1600: 233 / 467 - Sort hvitt 264 / 513 - RAW 99

For 2GB minnekort er det bare å dobble verdiene.

 

Hint!: 2 stk 1 GB minnekort er bedre enn 1 stk 2 GB (sikrere lagring)

Lenke til kommentar
Omtrent hvor mange bilder får jeg plass til på et 1GB kort i forhold til på et 2GB kort?

 

Regner med at det er store forskjeller på de forskjellige kvalitetene og trenger bare et omtrentlig tall. Vet ikke hvor store bildefilene blir med mitt nye 350D...

5292450[/snapback]

 

På mitt 1 GB Extreme III så viser kamera at jeg får plass til 287 bilder i beste jpg kvalitet og 550 i nest beste (bra nok til bilder flest). Dette er cirka-tall som kamera opererer med. Umulig å si nøyaktig siden noen bilder komprimeres lettere enn andre.

 

Noen displayavlesninger:

Med ISO 100: 287 / 550 - Sort hvitt 316 / 623 - RAW 111

Med ISO 400: 256 / 501 - Sort hvitt 290 / 565 - RAW 107

Med ISO 1600: 233 / 467 - Sort hvitt 264 / 513 - RAW 99

For 2GB minnekort er det bare å dobble verdiene.

 

Hint!: 2 stk 1 GB minnekort er bedre enn 1 stk 2 GB (sikrere lagring)

5294884[/snapback]

 

Jeg mener 1 2Gb kort er bedre enn 2 1Gb. Så slipper du å bytte og styre og slite med oppbevaring av kortet som ikke er i bruk. kortet liker seg best i kameraet, ferdig med det.

Lenke til kommentar

Har man to kort, så har man fordelen med at om et kort skulle gå i stykker, så har man bare mistet halvparten av bildene. Bruk de f.eks annen hver dag på en ferietur, så har du fortsatt halvparten av bildene intakt om uhellet skulle være ute.

 

Fordelen med et stort kort, er at det er større sjanse for at ingen bilder forsvinner, og sjansen for å miste/ødelegge et kort er mindre ettersom det oppbevares i kameraet hele tiden.

 

Jeg ville foretrukket alternativ en, altså to kort, ettersom man risikerer å miste alle bildene om det kortet som går i stykker, skulle være det ene store kortet du har. Men det kommer ann på personlige oppfatninger, så ingenting er riktig eller galt her.

 

Men bruker man gode, stabile kort som er kjent for å ha minst feilrate, så er sjansen for at dette skjer uansett minimal. De to produsentene med minst feilrate er Sandisk og Lexar.

Lenke til kommentar
Har man to kort, så har man fordelen med at om et kort skulle gå i stykker, så har man bare mistet halvparten av bildene.
Det er ikke helt korrekt siden man sjelden går rundt med to helt fulle kort. Selv med to kort så vil man kunne miste alle bildene. En komplett analyse blir ganske komplisert og man må bruke spillteori i tillegg til statistikk.

 

Som Afseth sier så er ingen av metodene feil, de er bare forskjellige. Det som er feil er å kjøpe det billigste kortet man finner for å spare noen kroner. De aller fleste som mister bilder ville gladelig ha betalt dobbelt opp for å slippe den opplevelsen.

 

Forskjellen mellom et stort eller flere små kort er relativt liten. Forskjellen mellom et dårlig kort og et kvalitetskort er stor.

Lenke til kommentar
Det er ikke helt korrekt siden man sjelden går rundt med to helt fulle kort. Selv med to kort så vil man kunne miste alle bildene. En komplett analyse blir ganske komplisert og man må bruke spillteori i tillegg til statistikk.

Hvis man bruker annet hvert kort annen hver dag på en lengre ferietur, så stemmer det :) Men spørs om man husker og gidder å skifte kort hver dag da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...