Gå til innhold

Zalman reserator 1 plus skal monteres. Tips ønskes


Anbefalte innlegg

Endelig tatt mot til meg og kjøpt med vannkjøling til masknen i signaturen min. Komplett.no hadde et tilbud på Zalman Reserator 1 Plus, kjøpte den sammen med en ekstra VGA-kjøler for kort nr 2.

 

Har allerede en passiv Zalman-ribbe på NorthBridge, så da skal det til slutt kun være to 120mm-vifter igjen i maskinen (PSU og kabinettvifte). Skal ikke overklokke, ønsker kun å få maskinen så stille så mulig. Zalman var visst sikker på at det ikke var noe problem å kjøle to GTX-er med denne enheten, så regner med det skal gå bra.

 

Skal sette igang med monteringen imorgen. Kommer til å ta noen bilder underveis og legge dem ut her sammen med noen kommentarer. Har noen her tips til en nybegynner på vannkjøling, f.eks ang. montering og vedlikehold, eller annen feedback, så hadde det vært veldig fint.

 

 

zalman_1_t.jpg

 

zalman_2_t.jpg

 

zalman_3_t.jpg

 

zalman_4_t.jpg

 

zalman_5_t.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reserator 1 plus var og er min første vannkjølingssett. Jeg bare satte den opp, det var kjempe lett. Dukket opp ingen problemer underveis. Men den korrusjonsvæsken kan lukte litt rart etterhvert, ganske sterk lukt. Til og med silikon slangen vil lukte det etter en stund. Men den lukta plager meg ikke.

 

Edit: Rødsprit er ikke optimal. Den kan etterlate seg en hinne. Bruk isopropanol eller blårens. Blårens kan du få kjøpt hos Obs :thumbup:

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Men den korrusjonsvæsken kan lukte litt rart etterhvert, ganske sterk lukt. Til og med silikon slangen vil lukte det etter en stund.

5271185[/snapback]

 

Jepp, kjøp vanlig frostveske, og benytt denne i stedet for....

5272674[/snapback]

 

Ja lurer selv litt på vann til vannkjølingen... Er frosveste like bra og bruke som denne :

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311466&cks=PRL

Zalman Anti-Corrosion Fluid for Vannkjøling, 500ml

 

Eller hva er det beste og bruke i vannkjølingen får best mulig effekt?

Lenke til kommentar

Fikk et tips om at whitesprit ikke var noe tess. Veldig fettende visstnok (og lukter jo ganske fint også... :p). Rødsprit virker som det beste tipset så langt, får ta en tur og se om jeg finner noe i garasjen..

 

Men pyrisept, det man bruker til å rense sår med, vil det fungere like bra?

Lenke til kommentar

Tok noen timer, men nå er grovarbeidet gjort. Forhåpentligvis har jeg gjort det korrekt...

 

 

zalman_7.jpg

Første grafikkort klart..

 

zalman_8.jpg

Andre kort...looking good :)

 

zalman_9.jpg

Siste farvel med Zalman 7700-viften. Et nydelig eksemplar av arten aktiv CPU-kjøler, btw.

 

zalman_10.jpg

Vekk med kjøleren og inn med rødsprit.

 

zalman_11.jpg

Like enkel å montere som alle Zalman sine S939-kjølere. Plate under, to skruer og en brekkstang over.

 

zalman_12.jpg

 

 

zalman_13.jpg

På tide å rydde..?

 

zalman_14.jpg

Et krus med sterilt vann og et med rødsprit, dasspapir for fjerning av pasta på flater, og q-tips for kantene rundt.

 

zalman_15.jpg

Alle komponentene på plass. Ble litt mer rom når 120mm-viften forsvant ja.

zalman_16.jpg

Doble eksospotter på GTX-ene..

 

zalman_17.jpg

Kablene installert og klemmer påsatt. Det interne arbeidet er ferdig!

 

På tide å fylle "badekaret"..

 

Har et lite "problem" så langt. De der 16 små ribbene man henger på minnebrikkene på grafikkortene detter av bare man ser på dem (5 er ute, 11 igjen..), selv om jeg renset brikkene med alkohol først..men leste et sted at de ikke er nødvendig da den minnetypen ikke blir betydelig varm. Stemmer dette? Isåfall tar jeg av alle sammen.Vil ikke at dem ska dette av hver gang man flytter litt på PCen, og kanskje ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Jadda!. Da var maskinen oppe å går! Lot den surkle en time før eg satt på maskinen, testet med en tørkepapir på alle koblinger og så langt er det ikke noe vann i sikte.

 

zalman_19_t.jpg

 

En times leak-test med maskinen av. Ufattelig stille den pumpen.

 

zalman_20_t.jpg

 

Indikatoren vibrerer for å vise at enheten faktisk er slått på

 

zalman_21_t.jpg

 

Ja..kjører nå med 11 av 16 ribber på skjermkortminne. Sett to reviews som påpekte at den type minne ikke ble noe særlig varm og brikkene var mest til pynt (på et 6800U-kort hvis eg ikke husker feil..). Antar det var fordi jeg ikke brukte så altfor god tid på å rense alle 16 minnebrikkene og at det er årsaken til at enkelte detter av. Flere kommer nok til å gjøre det samme antar jeg.

 

zalman_22_t.jpg

 

:love::love::love:

 

Eneste jeg ikke har fikset enda er den hysteriske feilmeldingen som kommer når jeg booter maskinen (CPU Fan not detected! Biip Biip. CPU meltdown iminent. Take cover!, etc). Letet rundt i BIOS men fant ikke noen måte å slå av CPU-vifte-monitorering. Det er et A8N-Deluxe. Noen som vet om det går an?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har selv lurt svært hardt på dette settet. Er helt ny med vannkjøling og lurer på om det i det hele tatt vil få plass i mitt trange kabinett av typen:

Arctic Cooling Silentium T1

Hadde egentlig bare tenkt å kjøle CPUen (AMD 64 3000+) for så å overklokke den en smule. I tillegg ville jeg gjerne bli kvitt vifta på skjermkortet (XFX 7800GT). Har alt passiv Zalman northbridge kjøler på chipsettet så det skulle vel ikke være nødvendig.

Noen tips her? Vil jeg i det hele tatt få plass inni dette kabinettet? Er ganske trangt fra før, særlig etter jeg satte inn skjermkortet.

Lenke til kommentar
Eneste jeg ikke har fikset enda er den hysteriske feilmeldingen som kommer når jeg booter maskinen (CPU Fan not detected! Biip Biip. CPU meltdown iminent. Take cover!, etc). Letet rundt i BIOS men fant ikke noen måte å slå av CPU-vifte-monitorering. Det er et A8N-Deluxe. Noen som vet om det går an?

5275666[/snapback]

 

Jeg fikk hvertfall skrudd av Chipset Fan måleren med A8N kortet mitt. Det er ikke Deluxe men... Oppdater BIOS kanskje visst du ikke finner frem?

Lenke til kommentar
Hei, jeg har selv lurt svært hardt på dette settet. Er helt ny med vannkjøling og lurer på om det i det hele tatt vil få plass i mitt trange kabinett av typen:

Arctic Cooling Silentium T1

Hadde egentlig bare tenkt å kjøle CPUen (AMD 64 3000+) for så å overklokke den en smule. I tillegg ville jeg gjerne bli kvitt vifta på skjermkortet (XFX 7800GT). Har alt passiv Zalman northbridge kjøler på chipsettet så det skulle vel ikke være nødvendig.

Noen tips her? Vil jeg i det hele tatt få plass inni dette kabinettet? Er ganske trangt fra før, særlig etter jeg satte inn skjermkortet.

5283665[/snapback]

Jeg fikk reserator 1 plus mitt i en shuttle sn95g5, så jeg tror ditt kabinett vil ha mer enn nok av plass. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, jeg har selv lurt svært hardt på dette settet. Er helt ny med vannkjøling og lurer på om det i det hele tatt vil få plass i mitt trange kabinett av typen:

Arctic Cooling Silentium T1

Hadde egentlig bare tenkt å kjøle CPUen (AMD 64 3000+) for så å overklokke den en smule. I tillegg ville jeg gjerne bli kvitt vifta på skjermkortet (XFX 7800GT). Har alt passiv Zalman northbridge kjøler på chipsettet så det skulle vel ikke være nødvendig.

Noen tips her? Vil jeg i det hele tatt få plass inni dette kabinettet? Er ganske trangt fra før, særlig etter jeg satte inn skjermkortet.

5283665[/snapback]

Jeg fikk reserator 1 plus mitt i en shuttle sn95g5, så jeg tror ditt kabinett vil ha mer enn nok av plass. :thumbup:

5283716[/snapback]

 

tror han mente den beholderen med vann, nei den skal godt gjøres å presse inn i et vanlig kabinett du :p

Lenke til kommentar

Hehe, åja den vanntanken. Man kan bare glemme å få den inni en vanlig midi kabinett. En extented kabinett vil nok være for smått også. Men en stor serverkabinett på microplex vil kanskje ha plass til denne på innsiden. Men igjen, tror varmen kommer til å ta knekken på det meste. Reserator er jo designet for å kjøles viftefritt og den gir fra seg varme. Uten tilgang til nedkjølt luft, vil nok kjøleevnen gå drastisk ned, men man kan alltid montere på mange vifter, har hørt at det finnes 30cm vifter for pc'er som kan han montere på sidedøra. Ville ha vært perfekt for anledningen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det spørs hva du skal gjøre med kjølinga. OM du skal klokke, eller ønsker en fin temperatur med stillhet. Hvis du vil ha stillhet, så velger du zalman reserator, vil du overklokke litt, du velger reserator. Om du vil overklokke masse, kan nok andre kjøleløsning passe bedre, siden de har en radiator som blir kjølt ned av vifter. Dvs mer støy, noe som jeg er allergisk mot. Jeg har klart å overklokke en del på maskinen min.

Reserator kjøler bra hvis man har lav romtemperatur.

 

Settet er meget lett å installere, ikke minst får du med gpu kjøler som passer alle skjermkortene på markedet. Det følger med alt du trenger av utstyr, alt du trenger å kjøpe er batterivann, eller destillert vann fra apoteket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...