Gå til innhold

Objektivkjøp på Tenerife?


Anbefalte innlegg

Har "fått" et Canon EF 50 f/1.8 II i bursdagsgave, men det gjennstår å finne tak i et sted å kjøpe det. Som seg hør og bør, er samtlige norske nettbutikker utsolgt for akkurat dette, og det framføres ville gjettninger på når det er tilbake på lager i de forskjellige butikker, alt fra imorgen, til et stykke ut i Januar. Min erfaring fra forrige kjøp av objektiv, da det samme skjedde, tilsier at det kan ta flere måneder til det faktisk er noen som har det inne.

 

Jeg er ikke videre lysten på å vente så lenge. Nå faller det seg slik at kvinnene i familien har beordret meg til Tenerife for årets julefeiring. Jeg lurer derfor på om det er mulig, og ikke minst lurt å kjøpe et slikt objektiv der. Noen som har sett slike, eller SLR-objektiver i det hele og det store der nede? Hvordan er prisnivået? Er det noen grunn til å ikke kjøpe et objektiv der, som ikke gjelder for f.eks å kjøpe i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke spesielt til Canon for har selv Nikon, men jeg har bodd flere år på Gran Canaria, naboen til Tenerife.

 

Kanariøyene er pr. definisjon en avgiftsfri sone, eller en redusert avgift, ca 5% mva og 5% skatt. Dette gjør at det aller meste er billigere der, og med godt utalg.

 

I de siste årene har derimot prisene steget en del, spesielt etterat Euroen ble innført. Fotoutstyr er omtrent som prisen hjemme. Norge har faktisk et bra nivå på pris på hvite- og brunevarer.

 

Så det er ingen store fordeler å kjøpe der, men heller ikke noen bakdeler. Men under ingen omstendighet må du handle litt dyrt utstyr i "turistsonen". Der er det dobbel pris og mye rart til salgs. Dra til et sted hvor de lokale selv handler. Hadde du dratt til GC kunne du fått mer konkrete tips på steder, men hør helst med folk som har bodd der en tid. Ikke bestandig en reiseleder er den beste, for disse er der gjerne kun 6 mnd og får provisjon av å anbefale steder. Kan være greie steder, men ikke nødvendigvis.

 

Hadde besøk av en fotograf som lagde en reportasje hos oss, og han kjøpte objektiv tl Nikon der.........

Lenke til kommentar

Fordel eller ulempe å handle i utlandet? Ikke godt å si.

Vanligvis ikke mye å spare på sånt. Bruke mye ferietid på å gå fra butikk til butikk, kanskje spare noen kroner og få dårlig/ingen garanti.

 

Men nå har du flere fordeler. Du vet HVA du skal ha og du vet at det ikke finnes andre intressange alternativer så selgeren ikke skal lure deg med: "Nei, vi har ikke den, men vi har noe annet som er like bra....." ...yeah right :roll:

Og du vet hva den koster her hjemme = du vet om tilbudet du får er bra eller dårlig!

 

Hvis du kan få tak i en på Tenerife så burde du ha gode muligheter for å gjøre en liten deal.

Lenke til kommentar

Ville nok ha foretrukket å kjøpe det hjemme og få 5 års garanti, men om du absolutt vil kjøpe det på kanariøyene så er Visanta en seriøs butikkjede som anbefales av de fleste reisebyrå.

 

Har selv kjøpt et digitalt kompaktkamera der, og det har fungert i mange år :-)

 

Å se etter brukte slike på qxl, foto.no eller akam.no er jo også et rimelig og relativt trygt alternativ...

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Var ikke nødvendigvis det at jeg var så jævlig opptatt av å spare penger på å kjøpe der nede, går mer på at jeg ikke har spesielt lyst til å måtte vente ett par måneder før noen får det inn igjen her i Norge...

5271386[/snapback]

Om beste pris i Norge er 889,- vil man nok ikke spare så veldig mye på kjøp i utlandet...

 

Husker ikke om det var 50mm 1.4 eller 50mm 1.8 II (men mener det var den siste) som leverandøren til stretto.no hadde fått en avbestilling på. Lagerstatus for 50mm 1.8 II var i alle fall ikke som den er idag på stretto.no, for nå står det at den er på lager. Du kan jo ringe å sjekke: 815 66 045

Lenke til kommentar

Prøvde først å kjøpe den brukte fra foto.no, men fikk ingen respons der. I går så jeg at yatack hadde den oppført på lager, så jeg sendte en mail for å høre om de faktisk hadde den (stoler ikke på de lagerstatusene der), noe jeg fikk bekreftet. Bestilte objektivet i dag. Så at Stretto ifølge Akams produktguide hadde det inne, men på siden deres stod det bare ETA 15.12.2005, så det tok jeg med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...