Gå til innhold

Win 2003 som router/gateway?


Bull_Dogg

Anbefalte innlegg

Har satt opp en Win2003 server hjemme og skal bruke den som router, men får det ikke helt til. Har to nettverkskort i den interne ip'en skal være en annen enn den externe. f.eks: Ekstern 45.85.76.1, intern 192.168.1.15.

 

Men akkurat dette får jeg ikke til. Noen som kan hjelpe meg?

 

Takker for alle svar

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem Windows Server 2003 til det formålet. Det er prøvd og funnet ikke i orden. For at man effektivt skal bruke Windows Server 2003 til router/brannmur må man i tillegg kjøpe ISA Server 2004 fra M$, og det programmet koster 1499$ per lisens per prosessor. Uten det tillegget er Windows Server 2003 helt tragisk på det feltet. Så hvis du f.eks. har 2 prosessorer på serveren, vil du måtte punge ut med 2998$ for ISA Server 2004 til din maskin. Går selvfølgelig ut i fra at du ikke piratkopierer. Og det er uten moms. Da ville jeg heller satt opp en FreeBSD/OpenBSD boks og brukt den som brannmur/router. Det er gratis, og det fungerer svært bra. Bruker selv en FreeBSD brannmur, og den fungerer veldig bra.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bare du legg til under Manage Servers Remote / VPN server.

Da skal du enkelt følge veiviseren for hva som er intern nettverk og eksternt..

Til de som ikke svarer på trådstarters spørsmål vil jeg bare si f.. t.. h..

 

Til ze5400... Når du deler tilkoblingen, bridger du nettverkstrafikken. Det er ikke helt det samme som å rute trafikken selv om resultatet er den samme for klienten...

Lenke til kommentar
Har satt opp en Win2003 server hjemme og skal bruke den som router, men får det ikke helt til. Har to nettverkskort i den interne ip'en skal være en annen enn den externe. f.eks: Ekstern 45.85.76.1, intern 192.168.1.15.

 

Men akkurat dette får jeg ikke til. Noen som kan hjelpe meg?

Det du trenger er RRAS (Routing and Remote Access Server), det er en del av Windows Server 2003. Den skal konfigureres som NAT/Basic Firewall. Jeg husker i farten ikke alle innstillingene, og jeg har ingen Windows Server 2003 her for øyeblikket. Dersom du sender meg en mail så skal jeg gi deg en utførlig forklaring i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hmm....mye god hjelp her, men siden svarene kom litt sent ga jeg rett å slett opp håpet på windows server og gikk over til ClakConnect..mye enklere å sette opp i grunnen+at det er linux basert..noe som gjør det mye mer stabilt :)

Kan du begrunne sistnevnte? At det kjører på Linux gjør er ikke det samme som at det er mer stabilt. Det går fint an å ha trygge og solide løsninger på såvel Linux og Windows. Personlig har jeg f eks kjørt webservere på Windows i flere år uten patching, og det er ikke noe problem så lenge man vet hva man driver på med, i likhet med Linux :)

Lenke til kommentar

Det at jeg synes linux er mer stabilt er at uansett hva som har skjedd har aldri linux klikket eller blitt ustabilt i motsetning til windows. Med windows server var jeg heldig om jeg kunne gå en uke uten at noe skjedde, mens med linux kunne den stå å puttre lenge. Har hatt en oppegående i et år nå uten så mye som en restart. Det at jeg spurte om windows var at den skulle settes opp som et prosjekt for å se om det var verdt å bytte til noe som er litt mer kjent. Men eller enn ClarkConnect er det ikke stort andre linux distroer jeg sjønner meg på, derfor signaturen "Linux Bites, Windows 4 evah".

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
Med windows server var jeg heldig om jeg kunne gå en uke uten at noe skjedde, mens med linux kunne den stå å puttre lenge. Har hatt en oppegående i et år nå uten så mye som en restart.

Det sier noe om dine kunnskaper på Windows, og ikke noe om stabiliteten til Windows. Jeg Mail/Web/Filserveren min kjører windows, og har vel ikke vært restartet på et år eller to, bortsett fra strømbrudd... Og det sliter visstnok Linux-bokser med i like stor grad som Windows :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...