Gå til innhold

Hjelp! Ny psu skapte kaos i kabinettet!


Anbefalte innlegg

Har et kabinett av typen Antec Sonata, merk, dette emnet omhandler ikke kabinettet.

 

Måtte ha meg ny PSU her fordi den som fulgte med, en 380W som Antec selv stod for gikk i stykker. Valget falt på en Fortron/Source 400W strømforsyning som jeg kjøpte fra Netshop. Link her Fortron-Source Strømforsyning ATX-400W

 

Har nettopp installert den og koblet på alle kabler, maskinen starter nå fint noe det tok tid før den gjorde med den gamle strømforsyningen. Men det første jeg merker er at maskinen er forvandlet til en jetmotor! Det bråker noe så sinnsykt mye mer enn det gjorde med den gamle PSU'en. Støyen overdøver en CD/DVD som spinner på maks hastighet i brennern, det sier jo litt.

 

Men jeg vet muligens hva problemet er, men ikke hvordan jeg skal løse det. Det er en markant forskjell på denne PSUen kontra den forrige jeg hadde. Den forrige hadde en 80 mm vifte i bakkant av kabinettet. Den nye har en 120 mm vifte på undersiden, dvs inne i kabinettet. Der blir det jo et triangel av vifter. PSU vifte rett over CPU vifta som igjen er ved siden av en annen 120 mm vifte jeg har bak i kabinettet. Og det er denne 120 mm vifta i bakkant som bråker! Den går så utrolig mye kjappere nå enn den gjorde før. Holder jeg hånda foran åpeninen hører jeg vifta stilner en del. Hvordan kan jeg løse dette problemet? Må jo bli skapt ett eller annet over- eller undertrykk av den nye PSU vifta. Er jo elendig at det ikke står opplyst før man kjøper en sånn at dette kan skje! Kan ikke leve med dette! Noen forslag? :cry:

 

EDIT: nå hører jeg skumle dirre/skrape lyder noen ganger også fra kabinettvifta... kan jo ikke være for for vifta dette! Er heller ingen muligheter til å stille hastigheten på noen av disse viftene... fulgte jo ikke med noen som helst manual til PSUen heller.

Endret av Omnikron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme kabinett, og min PSU gikk også nettopp i stykker. Satte inn en NorthQ (også med 120mm på undersiden), og opplever akkurat det samme, det er blitt mere viftestøy. Antar det er fra den 120mm kabinettvifta, men har ikke hatt tid til å gjøre noe med det enda. Har vurdert å sette på en motstand eller regulator for å senke turtallet på den.

Forsøkte å koble ut den vifta, men syntes temperaturen ble noe høy.

Lenke til kommentar

Har nå fikset problemet. La inn en motstand (15 ohm) i serie med kabinettviften for å redusere turtallet.

Prøvde uten kabinettviften, men da økte turtallet på CPU viften så mye at den bråket skikkelig.

 

1: CPU fan 3300 RPM, CPU temp 43 C, MB temp 42 C (umodifisert)

2: CPU fan 4500 RPM, CPU temp 49 C, MB temp 46 C (uten kab. vifte)

3: CPU fan 3300 RPM, CPU temp 45 C, MB temp 43 C (med motstand)

Lenke til kommentar

Jeg har selv samme kabinett. Den strømforsyningen som følger med har en egen plugg til kabinettvifte med automatisk spennings(hastighets)styring.

 

Strømforsyningen regulerer dermed kabinettviftehastigheten ut fra sannsynligvis temperaturen i strømforsyningen eller strømtrekket.

 

Den nye strømforsyningen din har sikkert ikke en tilsvarene plugg med spenningsstyring, og dermed kjører kabinettvifta på maks hele tiden.

Lenke til kommentar

ja det er mulig.... men jeg valgte å bare koble ut hele kabinett vifta. Mulig jeg setter på en inne ved harddiskene, har hengt opp en 120 mm der og men akkurat nå på vinterhalvåret virker det som om det går greit. System temp ligger på 26 grader idle og cpu på 49 grader så det er jo helt utmerket. Tempen stiger nesten ikke noe under spilling heller. Måtte jo fjerne cpu vifta slik at jeg kunne få ut strømforsyningen, da rensa jeg cpu og la på ny goop så det virka fint. Atpåtil har jeg fått et system som er mer stille enn noen gang :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har selv samme kabinett. Den strømforsyningen som følger med har en egen plugg til kabinettvifte med automatisk spennings(hastighets)styring.

 

Strømforsyningen regulerer dermed kabinettviftehastigheten ut fra sannsynligvis temperaturen i strømforsyningen eller strømtrekket.

 

Den nye strømforsyningen din har sikkert ikke en tilsvarene plugg med spenningsstyring, og dermed kjører kabinettvifta på maks hele tiden.

5263876[/snapback]

Her tror jeg du tar feil, eller du har en annen versjon av Sonata enn jeg har.

Den kabinettviften har en 4-pins Molex som kobles på en drev-kontakt. Ingen mulighet for at PSU kan regulere den.

Det kommer en ledning ut fra PSU som kan kobles til HK, men det er bare for å kunne lese av turtallet på vifta i PSU.

Lenke til kommentar
Jeg har selv samme kabinett. Den strømforsyningen som følger med har en egen plugg til kabinettvifte med automatisk spennings(hastighets)styring.

 

Strømforsyningen regulerer dermed kabinettviftehastigheten ut fra sannsynligvis temperaturen i strømforsyningen eller strømtrekket.

 

Den nye strømforsyningen din har sikkert ikke en tilsvarene plugg med spenningsstyring, og dermed kjører kabinettvifta på maks hele tiden.

5263876[/snapback]

Her tror jeg du tar feil, eller du har en annen versjon av Sonata enn jeg har.

Den kabinettviften har en 4-pins Molex som kobles på en drev-kontakt. Ingen mulighet for at PSU kan regulere den.

Det kommer en ledning ut fra PSU som kan kobles til HK, men det er bare for å kunne lese av turtallet på vifta i PSU.

5280024[/snapback]

 

Jeg har også tilsvarende kopling mellom PSU og kabinettvifte på mitt Sonata.

Lenke til kommentar
ja det er mulig.... men jeg valgte å bare koble ut hele kabinett vifta. Mulig jeg setter på en inne ved harddiskene, har hengt opp en 120 mm der og men akkurat nå på vinterhalvåret virker det som om det går greit. System temp ligger på 26 grader idle og cpu på 49 grader så det er jo helt utmerket. Tempen stiger nesten ikke noe under spilling heller. Måtte jo fjerne cpu vifta slik at jeg kunne få ut strømforsyningen, da rensa jeg cpu og la på ny goop så det virka fint. Atpåtil har jeg fått et system som er mer stille enn noen gang  :cool:

5277939[/snapback]

 

Det kan også være en fordel å investere i et par rheostater:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RH5W10K&mcat=c230

Eller:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=NXP205S&mcat=c230

 

Da kan du selv kontrollere viftehastighetene og justere dem etter behov. Det er heller ingen vanskelig sak å overstyre vifta i PSU'en (dette skjer selvfølgelig på eget ansvar og bryter garantien). Ellers bør man også være nøye med å sammeligne støynivået på viftene før man kjøper dem, der er det stor forskjell mellom fabrikantene.

 

Have fun :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...