Gå til innhold

Hvilen RAID bør jeg (amatør) velge ...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Se profilen for maskinvareoppsettet mitt. Jeg har i dag innstallert 1 IDE HD 120Gb i maskina (som jeg booter fra) samt 1 SATA disk på 250MB. I tillegg til dette har jeg en ny 120MB IDE disk til som jeg skal putte i maskina og da tenkte jeg at jeg kunne kjøre et RAID oppsett i og med at jeg har to like store disker.

 

Jeg har lest og søkt på nettet og funnet en del informasjon om RAID men veldig mye blir litt for teknisk for meg. Jeg har uansett lest meg fram til at RAID 5 er det mest populære i dag samt RAID 0 og RAID 1. Kort oppsummert så er det slik jeg har forstått hva som er forskjellen på disse (? der jeg ikke vet):

 

RAID 0: To disker "smelter" sammen som en stor disk (dvs. 120 + 120 = 240). Ingen ytelsesforbedring, ikke feil tolerant.

 

RAID 1: 120 + 120 = ?. Dobler lesehastigheten men skrivehastighet forblir uendret. Feiltolerant ?.

 

RAID 5: Total størrelse ?. Forbedret ytelse, feil tolerant.

 

Hva anbefaler dere? Jeg er helt klart ikke ute etter RAID 0 da jeg vil ha noe som er feil tolerant samt noe som forbedrer ytelsen. Men hvis jeg f.eks. velger å bruke RAID 5, blir da totalt diskstørrelse 120Gb? Mao, brukes den ene disken kun til ytelsesforbedring?

 

Takker for alle innspill!

 

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 0 er såkalt "striping", dvs at dataene skrives halvparten på hver disk, dvs "doblet" ytelse, men ryker 1 disk mister du alle data på disse diskene

 

Raid 1 er "mirroring",, altså samme informasjon skrives til 2 disker, så ryker den ene disken har du backup på den andre, ytelsen synker.

 

Raid 5 er "striping with parity" datane spres utover på flere disker, og 1 disk brukes for hver blokk til paritet, så her kan 1 disk ryke, men å ved å sette inn 1 ny, kan dataene rekonstrueres. Her er det påkravd minimum 3 disker.

 

så raid 1 og 5 er feiltolerante.

 

det finnes også raid 0+1 som innehiolder begge egenskapene for disse raidene

 

også finnes det JBOD (Just a bunch of disks) som lager et stort volum av alle diskene, her trenger ikke diskene ha samme størrelse.

Endret av Miniguru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...