Gå til innhold

4x 400GB i Raid5, Cluster og partisjon størrelser?

Nobrains

Anbefalte innlegg

Som det står i topic.

4x 400GB disker i Raid5.

Det kommer til og bli nesten bare store filer 100MB +.De få småfilene som kommer til og bli liggende på disken er Documents and Settings. Så noen grunn til at jeg ikke skal bruke feks cluster size på 64K ?

Jeg kunne gjerne tenkt meg 1116GB som en enkelt disk, er det noe problem? Burde jeg partisjonere opp i 2-3 deler?

Edit: Ja...jeg er litt trøtt så glemte og bruke søkeknappen :innocent: Det står vel mellom 32K og 64K, men jeg lurer fortsatt på om det utgjør noe problem og ha en disk/partisjon på 1100GB.

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa...jeg er vel ganske enig i at det er kjipt og miste 1.1TB. Det var vel litt derfor jeg spurte om partisjonstørrelse, er datatap den eneste grunnen til og da ha mindre partisjoner? All data jeg har lagret på en slik stor partisjon ville vel ikke uten videre bare bli ødelagt eller forsvunnet? Det er vel som regel bare filtabellen som blir ødelagt og noen filer, en disk som feiler eller dør er jeg beskyttet mot. Er det andre diskproblemer jeg kan møte, for hvis jeg mister 1.1 TB med data så er det godt mulig jeg finner en ny hobby :p :!:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, det er irriterende og dele den opp i mindre deler. Alt blir mye enklere ved og bare ha det som en partisjon. Eneste ulempen jeg kan se mot det er jo software kluss som gjør filene utilgjenglige, disc recovery da må vel ta flere uker?

Er det ingen som kjører noe liggnende systemer og har noen innspill eller tips?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kjører noen større RAID 5 systemer hvor jeg har partisjoner på 1,5TB og en cluster size på 64K, og dette er ikke noe problem, men jeg kjører naturligvis tapebackup++ på systemet.

For en kort tid siden røk en disk, men det gikk veldig greit å bytte den ut og ingen data gikk tapt :-)

Arcade

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg kjører noen større RAID 5 systemer hvor jeg har partisjoner på 1,5TB og en cluster size på 64K, og dette er ikke noe problem, men jeg kjører naturligvis tapebackup++ på systemet.

For en kort tid siden røk en disk, men det gikk veldig greit å bytte den ut og ingen data gikk tapt :-)

Arcade

5235102[/snapback]

Ja...jeg er jo beskyttet mot diskdød og liggnende. Jeg tror problemet mitt er at jeg kjører dette raid oppsettet på en vanlig maskin, ikke en server. Altså jeg får kræsj og at systemet fryser av og til(spill og liggnende...). Hvis jeg da bruker svenskeknappen så kan jeg vel ødlegge filtabellen osv?

Lenke til kommentar

På litt bedre kontroller kort, skal vel dette gå an å bygges opp igjen. Hvis du bruker windows sin innebygde Raid 5 styring er jeg litt mer i tvil, men det burde nok gå det og.

Selv kjører jeg 4x 250gb seagate i spanned. Men etter jul, da blir det 4x nye disker så da setter jeg nok alt på ny igjen og kjører Raid 0. Data som du ikke vil miste bør du jo ha backup av uansett, så det å miste noe burde jo ikke være noe problem uansett :p

Lenke til kommentar

Dersom du kjører et journalførende filsystem (f.eks NTFS, ReiserFS, Ext3++++, F.eks IKKE FAT16/32, Ext2+++) OG du ikke kjører med writeback cache på diskene (med mindre du har Battery Backup Unit på kontrolleren) skulle det være relativt trygt å bruke "svenskeknappen" dersom maskinen henger seg.

Har aldri hatt noe problemer med det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...