Gå til innhold

Garanti på pc fra elkjøp? 2 år gammel!


Anbefalte innlegg

Sendte pcen til elkjøp for noen dager siden pga. den fungerte ikke.... Og så ringte de meg her i dag og sa at hvoedkortet var dødt, noe jeg også trodde.... Men denne pcen er snart 2 år gammel. Det er en packard bell med en intel celeron prosessor. Og det ekjøp kom med var at de kunne reparere pcen med å sette inn ett nytt hovedkort, men dette kostet da selvfølgelig penger.... men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har som kunde ang. garanti og support?? Burde ikke dette gå på en garanti sak siden pcen ikke er mer enn 2 år gammel??

Har ikke sjekket pappirene mine enda, siden de ligget ett annet sted, men tenkte jeg kunne høre her først....

Mulig dette er litt feilpostet, men da får bare modator fjerne\stenge posten :blush:

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs vel litt hva som har fått hovedkortet til å ryke.

Hvis f.eks chipsetvifte var så full av støv at noe ble ødelagt så faller jo ikke det under garanti.

 

Men. Uansett om de sier at det ikke er 2 års garanti (hvilket kan være tilfelle, da leverandør selv bestemmer garantitiden) så har man i alle fall 2 års, om ikke 5 års, reklamasjonsrett.

 

Jeg ville ikke godtatt å betale for rep med mindre de kan peke på feil bruk/vedlikeholdsmangel.

Lenke til kommentar
Sendte pcen til elkjøp for noen dager siden pga. den fungerte ikke.... Og så ringte de meg her i dag og sa at hvoedkortet var dødt, noe jeg også trodde.... Men denne pcen er snart 2 år gammel. Det er en packard bell med en intel celeron prosessor. Og det ekjøp kom med var at de kunne reparere pcen med å sette inn ett nytt hovedkort, men dette kostet da selvfølgelig penger.... men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har som kunde ang. garanti og support?? Burde ikke dette gå på en garanti sak siden pcen ikke er mer enn 2 år gammel??

Har ikke sjekket pappirene mine enda, siden de ligget ett annet sted, men tenkte jeg kunne høre her først....

Mulig dette er litt feilpostet, men da får bare modator fjerne\stenge posten  :blush:

 

Takker for alle svar

5233766[/snapback]

 

Reklamasjonsrett har du alltid. Men det er f.eks. ikke 2 års garanti på mobiltelefoner, og jeg tror neppe det er det på PC heller. Jeg ville kjørt en reklamasjonssak hos elkjøp. De har skjemaer du kan fylle ut.

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt en ferdig-PC, og mekket innvendig med f.eks bytte av kjøler e.l. kan det være at garantien ryker. Ferdig-PC er ment å være ferdig-PC, altså ikke røre innvendig. Samme som du kjøper en DVD-spiller.

Tidligere var det mange PC-produsenter som merket PC'n med klistremerke som sa at garantien ryker hvis du åpner kassen, men det har flesteparten gått bort fra, da folk må ha mulighet til å sette inn nettverkskort, modem o.l. Men mer avansert mekking vil de ikke ha noe av.

 

Kjøper en delene i løst, stiller saken seg annerledes, for da kan en rette reklamasjon på den delen som er defekt.

 

Har du åpnet kassen noen gang ?

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Sendte pcen til elkjøp for noen dager siden pga. den fungerte ikke.... Og så ringte de meg her i dag og sa at hvoedkortet var dødt, noe jeg også trodde.... Men denne pcen er snart 2 år gammel. Det er en packard bell med en intel celeron prosessor. Og det ekjøp kom med var at de kunne reparere pcen med å sette inn ett nytt hovedkort, men dette kostet da selvfølgelig penger.... men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har som kunde ang. garanti og support?? Burde ikke dette gå på en garanti sak siden pcen ikke er mer enn 2 år gammel??

Har ikke sjekket pappirene mine enda, siden de ligget ett annet sted, men tenkte jeg kunne høre her først....

Mulig dette er litt feilpostet, men da får bare modator fjerne\stenge posten  :blush:

 

Takker for alle svar

5233766[/snapback]

 

Reklamasjonsrett har du alltid. Men det er f.eks. ikke 2 års garanti på mobiltelefoner, og jeg tror neppe det er det på PC heller. Jeg ville kjørt en reklamasjonssak hos elkjøp. De har skjemaer du kan fylle ut.

5235034[/snapback]

 

Hvor har du fått det i fra at der ikke er 2 års garanti på mobiltelefoner ?

Bare sånn at du vet det så har klart svar 3 års garanti på mobiltelefoner (ikke ansatt der selv brukt kun som eksempel). Blir så lei av folk som bare kaster ut en kommentar uten å være sikker.

Lenke til kommentar
Hvor har du fått det i fra at der ikke er 2 års garanti på mobiltelefoner ?

Bare sånn at du vet det så har klart svar 3 års garanti på mobiltelefoner (ikke ansatt der selv brukt kun som eksempel). Blir så lei av folk som bare kaster ut en kommentar uten å være sikker.

5235097[/snapback]

 

 

Han hadde jo i og for seg rett.. Det er jo ikke 2 år, hvis det er 3 :p

 

Han skrev det jo uten å utdype det noe nærmere..

Lenke til kommentar

Du kan glemme garantien her.

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett på en PC. Dette dekker alle kostnader ved reparasjon. Unntaket er hvis feilen skyldes normal slitasje eller feilaktig bruk.

 

Det er ikke slik at reklamsjonsretten faller bort hvis du åpner og "mekker" litt inni PC'n, bare hvis det kan sannsynliggjøres at feilen skyldes din mekking. En garanti vil ofte bortfalle i et slikt tilfelle, men reklamasjonsretten (som er lovpålagt - i motsetning til garanti) bortfalle bare hvis du selv er skyld i skaden.

 

Så det beste du kan gjøre er å kontakte Elkjøp og spørre dem høflig om hvorfor de mener at feilen ikke dekkes av reklamasjonsretten. Hvis han sier noe om at det bare er ett års garanti (noe som godt kan stemme), så påpek at det er reklamasjonsretten og ikke garanti du snakker om, og reklamasjonsretten er på 5 år for en PC.

Lenke til kommentar

Du husker nok feil :). Garanti er en FRIVILLIG ytelse fra produsentens side, den kan være på alt fra 1 uke til 20 år (eller mer).

 

Men man har noe som heter reklamasjonsrett - denne gjelder i minimum 2 år på stasjonære pcer (og på all elektronikk generelt) - dette har fint lite med garanti å gjøre da dette er lovbestemt gjennom forbrukerkjøpsloven - alle selgere i norge plikter å følge denne loven.

 

Reklamasjonsretten gir deg kostnadsfri reparasjon av ditt produkt så lenge skaden er forårsaket av produksjonsfeil (ikke din skyld i feil på produktet vanligvis).

 

Dermed skal du etter min mening ikke betale noe for denne reparasjonen, ta kontakt med elkjøp og si du reklamerer - dermed skal det ikke koste deg noe penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...