Gå til innhold

Befalsøknad i militæret.


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mulig det kun er faste opptak til befalsskolen. Hør med vernepliktsverket der du bor.

I selve førstegangstjenesten er det mulig å ta UB-kurs.

Trur man etter 6 mnd'er blir UB-korporal og blir sersjant etter endt førstegangstjenesten.

Men er noen år siden jeg var i systemet, så er best å sjekke med noen som vet. :D

Endret av snole
Lenke til kommentar

kommer du inn på ub utdannelse under førstegangstjenesten, så har du et halvt år opplæring og et halvt år some ub.

Etter det kan du fortsette hvis de vil ha deg. Og da blir du sersjant.

Det du og har muligheten til er å fullføre førstegangstjenesten, og håpe på at du blir tilbudt å fortsette. Så kan du ta et 2-3 måneders kurs og bli sersjant. Regner med du må en tur til utlandet hvis du fortsetter som sersjant.

Lenke til kommentar

Søknadsfristen for befalsskolen er 1 april og UB er 15 november og 1 april. Dersom du fullfører rekruttperioden og søker deg inn på UB kurs 1 april stiller du sterkere i søknadsbunken siden du har de grunnleggende soldatferdighetene på plass.

 

Etter befalsskolen har du ett pliktår og UB har du 6 mnd skole etterfulgt av 6 mnd praksis, hvor du kan søke om å fortsette og bli skikket til sersjant påfølgende år. Mer informasjon finner du på http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/

 

Personlig ville jeg ha tatt førstegangstjenesten og søkt på befalsskole når den tid kommer; du har erfaring fra tjeneste, du kjenner rutinene og vet hva du går til under opptaksperioden. Samtidig har du forsøkt deg litt og får en pekepinn om forsvaret er noe du vil satse på eller ikke kontra sivile studier.

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ha tatt førstegangstjenesten og søkt på befalsskole når den tid kommer; du har erfaring fra tjeneste, du kjenner rutinene og vet hva du går til under opptaksperioden. Samtidig har du forsøkt deg litt og får en pekepinn om forsvaret er noe du vil satse på eller ikke kontra sivile studier.

5219149[/snapback]

 

Det høres ut som noe for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...