Gå til innhold

Min første overklokking. (X2 3800+)


Anbefalte innlegg

Her er resultatet:

stabil2.jpg

stabil1.jpg

Om dette er ett bra resultat har jeg ikke anelse om. Jeg så at HW gutta klarte 2,7GHz, så det er kansje mer å gå på.

Det jeg synes er litt rart er at når jeg prøver på 2,55GHz, så stopper det. Jeg får ikke lastet Windows.

Men på 2,5 kjører maskinen stabilt. Hva kan være årsaken til det?

 

Jeg har brukt ett 1GB sett OCZ Platinum Ed. ram, med 2-3-2-5 timings.

Jeg måtte sette ram til 2,5-3-2-5 for å få kjøre på 2,5GHz. 2,4 gikk fint med 2-3-2-5.

Hovedkortet er ett Asus A8N SLI Premium. Er det ram'en som stopper meg?

Jeg prøvde å sette enda slakkere timings på ram'en, men kommer ikke over 2,5GHz.

 

Noen tips om hvordan jeg kan komme høyere?

 

Klarte forresten 8460 i 3dmark 05 og 90360 i Aquamark på 2,5GHz.

Aquamark scoren var høyere på 2,4GHz (91601) men det er vel p.g.a slakkingen på ram'en på 2,5.

Dette med ett 7800GT kort på 502/1200.

 

EDIT: Endret bildestørrelse.

Endret av L.Arve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett ned minne multiplikator slik at du unngår at det er RAM brikkene som stopper klokkingen din. Øk også vcore til 1.55. Hold deg under 60 grader load så vet du at det ikke er temperaturen som stopper deg.

 

Det programmet du tester med bruker bare den ene kjerna av prosessoren din hvis jeg husker riktig, så da får du ikke testet max load med begge kjerner. Bruk heller dual Prime95 på large FFT's.

Lenke til kommentar

Som karen over sier, bruk en lavere minne divider. Jeg har samme RAM-brikker som deg og kjører min venice på 9x300. Husker ikke nøyaktig hvilke minnedivider jeg satt på men DDR hastighet er på 420MHz (hvis jeg ikke husker feil).

 

En annen ting du bør gjøre mens du tester hvor høyt cpu kan gå er å sette minnedivider på 1/2, noe som sikker er den laveste. På den måten kan du teste spenninger og OC på CPU uforstyrret av minnet sine begrensinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...