Gå til innhold

Når du sletter filer i Windows Blir de virkelig Slettet??


Anbefalte innlegg

Når du seltter en fil i windows blir denne filen virkelig slettet eller bare skult for deg som bruker??

 

Hvis 2. forslag er riktig. hvordan seltter du den helt slik at den er umulig og spore opp???

 

Hvordan sletter du en hardisk 100% slik at den ikke kan brukes til å hante ut gamle data?

 

[ Denne Melding var redigert av: Athlon Power på 2002-08-31 14:50 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at data skal være skikkelig slettet må den skrives over med 0'ere en 3-4 ganger :smile:

 

Det er som du sier at det ikke blir slettet. Det blir bare fjernet fra synet vet at de fjerner linken til fila.

 

Det finnes flere programmer som kan slette filer helt. Ett av de er Tweak XP. Norton har vel også en slik funksjon.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er riktig men vel vel;

HD'en har en slags index, når du sletter en fil blir "adressen" til denne filen slettet, slik at den ikke "eksisterer" lenger. Men fysisk sett ligger filen enda på HD'en. Eneste måten å fjerne alle spor er å skrive over den.

Lenke til kommentar

Filen blir ikke slettet, nei. Først når en annen fil lagres til samme sted og dermed overskriver den "slettede" filen blir den borte.

 

Men hvis du er virkelig paranoid er ikke det nok heller. Det skal visstnok være mulig å rekonstruere data som har blitt skrevet over flere ganger. Det fins visstnok metoder for å slette data helt ved å skrive over dem flere ganger med forskjellige bit-mønstre, og det fins mye forskjellig programvare for å gjøre slike ting. Har aldri hatt bruk for noe slikt selv, så jeg har ikke noe erfaring med dette, men jeg antar at du kan finne slik programvare på f.eks. download.com eller google.

Lenke til kommentar

Quote:


goggi skrev (2002-08-31 15:08):

Det sikreste er å sprenge HDen i så mange biter at det er umulig å sette den sammen igjen.


 

IBAS hadde nok klart å rekonstruere masse data selv om du blåste den til fillebiter.

 

Den sikkreste måten å fjerne data fullstendig på er å bruke en avmagnetiserings maskin. Vi fikk en slik på jobben i går. et stort beist på 250 Kg. Strålingen fra den er så kraftig at det følger med fjernkontroll, slik at man slipper å trykke på knappen på selve maskinen...

Lenke til kommentar

Quote:


goggi skrev (2002-08-31 15:08):

Det sikreste er å sprenge HDen i så mange biter at det er umulig å sette den sammen igjen.


Slik gjør forsvaret det :=)

 

Quote:


Den 2002-08-31 15:38, olsen skrev:

IBAS hadde nok klart å rekonstruere masse data selv om du blåste den til fillebiter.


Den sikkreste måten å fjerne data fullstendig på er å bruke en avmagnetiserings maskin. Vi fikk en slik på jobben i går. et stort beist på 250 Kg. Strålingen fra den er så kraftig at det følger med fjernkontroll, slik at man slipper å trykke på knappen på selve maskinen...


 

Forsvaret prøvde det en stund. De fant ut at det var mulig å finne igjen data'ne. De sprenger det/smelter det.

IBAS har noe som heter Expert Eraser. Det duger helt greit, men det har skjedd at data har "kommet" tilbake etter at disken har blitt kjørt igjennom med expert eraser.

Lenke til kommentar

På denne siden finner du det du leter etter:

http://www.winappslist.com/security/file_wipers3.htm

 

Den som eg bruker og er best etter mitt syn er ERASER 5.3 den du kan slette kataloger og slikt ved å høyre klikke på kat'n som du gjør vanligvis. hvis du sletter som vanlig og filene er i trash bin så kan man velge om man skal slette vanlig windows måten eller ved å wipe.

her finner du ERASER 5.3 http://www.tolvanen.com/eraser/

 

Ps. glemte kordan man forkorter linkene. må lære meg de snart.

Lenke til kommentar

sletter du partisjonen, oppretter en ny partisjon med et annet filsystem, og fyller det med filer som er "fyll", for deretter å slette den partisjonen og formatere den på nytt (eller ikke)... så vil du ha eliminert alle gjenopprettingsprogrammer som er allment tilgjengelige. jeg har testet selv med en drøss av programmer når jeg skulle selge et par av diskene mine. Hvis i det hele tatt noen har tilgang til bedre programvare, så skal de likevel slite når du gjør det slik. Er du paranoid kan du gjenta prosessen flere ganger... selv om det tar tid på 120gb+ :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...