Gå til innhold

Egenbygd PC finner ikke harddiskene


fujative

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har akkurat bygd en egen PC. Den starter fint, men oppdager ikke harddiskene. Den oppdager DVD brenneren og det går an å boote på den og starte intstallasjonen av Windows. Denne installasjonen kommer naturligvis ikke så langt når PC'en ikke oppdager diskene... Er det noen som har forslag til hva som kan være feil og hvordan jeg kan løse dette?

 

Her er delene jeg kjøpte:

 

305310 Arctic Cooling Silentium T2 Miditower Kabinett Sølv/Sort m/350W Strømforsyning

307273 Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, Tv-kort m/radio, 1pak Bulk

311702 Intel Celeron D 326 2.53GHz Socket LGA775, 256KB, EM64T, BOXED m/vifte

312219 MSI PM8M2-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Lyd, VGA, AGP8X

307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

300720 Serial ATA cable 50 cm vinklet S-ATA/150 (for 1 harddisk)

313883 Sony DVD-brenner DWQ30AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdager BIOS at du har en HD i systemet.

 

Før måtte man inn i BIOS når man skulle sette opp en helt ny PC og fortelle BIOS at "dette" er primær disken du skal bruke.

 

Hvis BIOS ikke klarer det engang så må du sjekke om du har plugget riktig kabel på rett sted og at den får strøm.

 

Hvis ikke det funker tror jeg disken må være defekt.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Oppdager BIOS at du har en HD i systemet.

 

Før måtte man inn i BIOS når man skulle sette opp en helt ny PC og fortelle BIOS at "dette" er primær disken du skal bruke.

 

Hvis BIOS ikke klarer det engang så må du sjekke om du har plugget riktig kabel på rett sted og at den får strøm.

 

Hvis ikke det funker tror jeg disken må være defekt.

 

AKIRA

5210884[/snapback]

 

Jeg har faktisk to av de harddiskene og tviler på at begge er defekte. Har vært inne i BIOS, men er litt usikker på hvor dette skal settes - kanskje du kan gi meg et litt mer konkret tips?

Lenke til kommentar
Kan det være at du må ha sata drivere på det hovedkortet?

5210889[/snapback]

 

Det fulgte med en "VIA SATA RAID driver" på diskett... Må denne inn? Jeg skal ikke kjøre RAID... Er det mulig å boote fra denne disken/installere?

5210942[/snapback]

 

Instaler den disketten når de spør om SCSI divere ect (var såfall det i win 2000, og jeg antar at MS ikke er så smarte at de klarer å ha laget SATA drivere til win XP heller. Maybe in SP2?

 

Se hvordan det går, kan ikke skade såfall. Var det jeg måtte gjøre på min PC.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Kan det være at du må ha sata drivere på det hovedkortet?

5210889[/snapback]

 

Det fulgte med en "VIA SATA RAID driver" på diskett... Må denne inn? Jeg skal ikke kjøre RAID... Er det mulig å boote fra denne disken/installere?

5210942[/snapback]

 

Instaler den disketten når de spør om SCSI divere ect (var såfall det i win 2000, og jeg antar at MS ikke er så smarte at de klarer å ha laget SATA drivere til win XP heller. Maybe in SP2?

 

Se hvordan det går, kan ikke skade såfall. Var det jeg måtte gjøre på min PC.

5210968[/snapback]

 

Nja, ikke så lett når jeg ikke får installert Windows på grunn av at den ikke finner diskene...!

Lenke til kommentar

Enten så er ikke stata slått på i BIOS på ditt hk... ellers så kan det hende windows trenger driverne for å finne s-ata disker på det systemet.

 

Om windows trenger driverne, så skal du trykke f2 når pcen har boota fra cden og den blå skjermbakgrunnen dukker opp. Da vil du se nederst på den hvite linja at du skal trykke f2 for å legge til scsi et eller annet

Lenke til kommentar

Når det står noe som "trykk F6 for å innstallere andre drivere" eller lignende etter maskinen begynner å boote fra xp platen så trykk F6, etter en liten stund så blir det spurt etter diskett, da setter man den i og velger å installere driverne, etter det blir det likt med s-ata som med IDE harddisker...

Disketten det er snakk om "s-ata raid driverne" ja..

Lenke til kommentar
Når det står noe som "trykk F6 for å innstallere andre drivere" eller lignende etter maskinen begynner å boote fra xp platen så trykk F6, etter en liten stund så blir det spurt etter diskett, da setter man den i og velger å installere driverne, etter det blir det likt med s-ata som med IDE harddisker...

Disketten det er snakk om "s-ata raid driverne" ja..

5213059[/snapback]

 

Dette hørtes jo ut som et fornuftig forslag - men windows finner fremdels ikke harddiskene! Begynner å bli voldsomt utålmodig...

 

Kom til å tenke om det kan ha noe å gjøre at jeg må sette sånne "jumpers" på harddiskene for å definere master og slave. Kan dette stemme? Har uten hell prøvd å finne litt mer informasjon om dette...

Lenke til kommentar
Når det står noe som "trykk F6 for å innstallere andre drivere" eller lignende etter maskinen begynner å boote fra xp platen så trykk F6, etter en liten stund så blir det spurt etter diskett, da setter man den i og velger å installere driverne, etter det blir det likt med s-ata som med IDE harddisker...

Disketten det er snakk om "s-ata raid driverne" ja..

5213059[/snapback]

 

Dette hørtes jo ut som et fornuftig forslag - men windows finner fremdels ikke harddiskene! Begynner å bli voldsomt utålmodig...

 

Kom til å tenke om det kan ha noe å gjøre at jeg må sette sånne "jumpers" på harddiskene for å definere master og slave. Kan dette stemme? Har uten hell prøvd å finne litt mer informasjon om dette...

5214085[/snapback]

 

Master og slave gjelder vel kun fore IDE-harddisker, og ikke SATA-harddisker?

Lenke til kommentar

Nå tror jeg endelig at jeg er sporet av noe! Lastet ned dokumentasjonen på harddisken. Der står det:

 

NOTE : SATA 1.5Gb/s Speed Limit Jumper setting Only for SATA 3.0Gb/s products

In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol

issues. In this case the jumper may be installed as shown on the figure below to force the device to negotiate for SATA 1.5Gb/s speed.

 

Her er hele blekka: http://downloadcenter.samsung.com/content/...SATA_eng_r4.pdf

 

Når jeg setter denne jumperen oppdages diskene! Det jeg lurer på nå er imidlertid om jeg får dårligere ytelse enn det jeg egentlig skal ha... Noen som har peiling på dette? Blir jeg straffet for å ha kjøpt det billigste hovedkortet jeg fant ;-)

Lenke til kommentar
Du skal nok sette den jumperen til SATA 1.5Gb/s ja, såvidt jeg ser har du ikke HK med SATA2...

Vil ikke tape noe da du ikke kan få SATA2 på det HK uansett...

5214637[/snapback]

 

OK - takk for hjelpen! Nå har jeg endelig fått installert og er oppe og kjører :D

 

Lurer på en siste liten sak: Da jeg installerte Windows måtte jeg jo putte inn en gammel diskettstasjon for å få inn de SATA driverne. Dersom jeg tar ut denne igjen, nekter PC'en å starte... :hmm: Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Du skal nok sette den jumperen til SATA 1.5Gb/s ja, såvidt jeg ser har du ikke HK med SATA2...

Vil ikke tape noe da du ikke kan få SATA2 på det HK uansett...

5214637[/snapback]

 

OK - takk for hjelpen! Nå har jeg endelig fått installert og er oppe og kjører :D

 

Lurer på en siste liten sak: Da jeg installerte Windows måtte jeg jo putte inn en gammel diskettstasjon for å få inn de SATA driverne. Dersom jeg tar ut denne igjen, nekter PC'en å starte... :hmm: Hvordan kan jeg fikse dette?

5214980[/snapback]

 

Ingen som er et lite tips for å løse den saken over? Dersom jeg trykker på F1 starter den som normalt... Jeg får beskjed om at

 

Primary Master: None

Secondary Slave: None

Secondary Master: DVD RW ROM

Secondary Slave: None

 

Så hvordan unngår jeg å måtte trykke F1 hver gang jeg starter?

Lenke til kommentar
Du skal nok sette den jumperen til SATA 1.5Gb/s ja, såvidt jeg ser har du ikke HK med SATA2...

Vil ikke tape noe da du ikke kan få SATA2 på det HK uansett...

5214637[/snapback]

 

OK - takk for hjelpen! Nå har jeg endelig fått installert og er oppe og kjører :D

 

Lurer på en siste liten sak: Da jeg installerte Windows måtte jeg jo putte inn en gammel diskettstasjon for å få inn de SATA driverne. Dersom jeg tar ut denne igjen, nekter PC'en å starte... :hmm: Hvordan kan jeg fikse dette?

5214980[/snapback]

 

Ingen som er et lite tips for å løse den saken over? Dersom jeg trykker på F1 starter den som normalt... Jeg får beskjed om at

 

Primary Master: None

Secondary Slave: None

Secondary Master: DVD RW ROM

Secondary Slave: None

 

Så hvordan unngår jeg å måtte trykke F1 hver gang jeg starter?

5215589[/snapback]

 

 

Kan dette ha noe å gjøre med hvilke disker som er "Primary", "Extended" og "Logical"? Hvordan skal man egentlig sette opp dette korrekt, hva er forskjellene? Jeg har delt en disk i to partisjoner slik at jeg fikk installert Windows på den ene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...