Gå til innhold

PC vs. den nye generasjons spillkonsoller.


Anbefalte innlegg

Nå er det rett før xbox 360 står for en lansering (2.desember), og selv må jeg si at jeg er ganske imponert over det jeg har sett og hørt om det nye vidunderet. Xbox påstår at deres nye maskin er i stand til å konkurere med hvilken som helst annen spillemaskin både i ytelse og pris, og leveres i to utgaver til hendholdsvis 2000 og 3000 kroner (lefdal elektromarked). Før da xbox og playstation 2 var nye på markedet, var det ingen tvil om at det var mye lurere å investere i en pc fremfor en spillkonsoll. Dette med hensyn til oppgraderinger og større muligheter generelt. Er det slik enda?. Etter min mening leverer xbox denne gangen en fullverdig "underholdningsstasjon" som er like rå på grafikk og spillbarhet som de fleste spillpc'er i dag, og inneholder blandt annet 3 symmetriske pentium 4 cpu'er på 3,2 ghz hver. Prisen er heller ikke avskremmende i forhold til hva xbox'en tilbyr.

 

Specs xbox 360: http://xbox.about.com/od/xbox2/a/xbox360specs.htm

 

Hva mener du? Er spillkonsollene blitt bedre en pc'en på ytelse og PRIS?

 

Hvor mye måtte du ha betalt for en pc med lignende spesifikasjoner som xbox'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du? Er spillkonsollene blitt bedre en pc'en på ytelse og PRIS?

 

Kanskje konsollene er bedere på ytelse i forhold til pris. Men PCen har jo et enormt mye større bruksområde. Og liker man å spille strategi og fps spill, så er PC en nødvendighet. Halo2 liksom...?? phø for noe tull. Det eneste interessante med konsoller er muligheten for modding slik at du får en 100% kompatibel mediamaskin.

Lenke til kommentar
Hva mener du? Er spillkonsollene blitt bedre en pc'en på ytelse og PRIS?

 

Kanskje konsollene er bedere på ytelse i forhold til pris. Men PCen har jo et enormt mye større bruksområde. Og liker man å spille strategi og fps spill, så er PC en nødvendighet. Halo2 liksom...?? phø for noe tull. Det eneste interessante med konsoller er muligheten for modding slik at du får en 100% kompatibel mediamaskin.

5211937[/snapback]

Må bare si meg 100% enig :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn PC og konsoll har forskjellige bruksområder og bruksverdier. De fremstår heller ikke som naturlige konkurrenter i mine øyne men hvert til sitt bruk.

 

Å bare sette i et spill hvor alt funker uten noe mikk er kjempe ok, og du får en maskin som er verdt veldig mye mer enn det du betaler for samt at hardwaren er dedikert til spill og alle spill programmeres spesielt for hardwaren i den boksen.

 

En annen payoff med konsoller er at istedet for som på PC hvor man "sløser med hardware" og bare lasser på med ting som krever mer kraft istedet for utnytte eksisterende HW best mulig, så er konsoll utviklerne mer siktet inn på å utnytte hardwaren best mulig og optimalisere spillene for å få best mulig resultat.

 

Det er en vinkling jeg har sansen for, gi hardware lengst mulig levetid og jobb heller med softwaren.

 

Nå som man har online(hatt på min ps2 i mange år) med muligheter for nedlasting av patcher, utvidelser osv. vil dette bli ennå bedre.

 

En konsoll har også pga dette med vinklingen "softwareutvikling vs hardware", mye lengre levetid og man kan forvente meget høy kvalitet i 4-6 år på samme konsoll om man eks. trekker frem PS2.

 

En PC må ofte oppdateres på en eller annen måte hver 6-12mnd for å kjøre nye titler og krever mye jobb, tid og innsats for å holdes i god fungerende stand.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kanskje konsollene er bedere på ytelse i forhold til pris. Men PCen har jo et enormt mye større bruksområde.

5211937[/snapback]

Selvfølgelig. Men konsoller tilbyr så mye mer når det gjelder spilling. Jeg kjenner forøvrig ingen konsolleiere som ikke har PC i tillegg for nettopp 'alt det andre' som PC er greit å ha til.

 

Det er jo ikke snakk om enten eller her; valget går mer på om man vil ha en FET spille-pc og ingen konsoll eller en god PC og en FET konsoll til spilling. Jeg har aldri hatt min nåværende PC-konfigurasjon så lenge som nå - og det er fordi jeg primært spiller på konsoll istedet for å bruker mange tusen i året på oppgradering av PC'en min.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Nå er det rett før xbox 360 står for en lansering (2.desember), og selv må jeg si at jeg er ganske imponert over det jeg har sett og hørt om det nye vidunderet. Xbox påstår at deres nye maskin er i stand til å konkurere med hvilken som helst annen spillemaskin både i ytelse og pris, og leveres i to utgaver til hendholdsvis 2000 og 3000 kroner (lefdal elektromarked). Før da xbox og playstation 2 var nye på markedet, var det ingen tvil om at det var mye lurere å investere i en pc fremfor en spillkonsoll. Dette med hensyn til oppgraderinger og større muligheter generelt. Er det slik enda?. Etter min mening leverer xbox denne gangen en fullverdig "underholdningsstasjon" som er like rå på grafikk og spillbarhet som de fleste spillpc'er i dag, og inneholder blandt annet 3 symmetriske pentium 4 cpu'er på 3,2 ghz hver. Prisen er heller ikke avskremmende i forhold til hva xbox'en tilbyr.

 

Specs xbox 360: http://xbox.about.com/od/xbox2/a/xbox360specs.htm

 

Hva mener du? Er spillkonsollene blitt bedre en pc'en på ytelse og PRIS?

 

Hvor mye måtte du ha betalt for en pc med lignende spesifikasjoner som xbox'en?

5209199[/snapback]

 

Pentium 4? Såvidt jeg vet bruker den IBM PowerPC prosessorer. Står t.o.m i linken din

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

Vel, for det første så er det ikke 3 prosessorer inni, det er helt feil info fra trådstarter :)

For det andre selges konsollene med usannsynlig stort tap.

 

De tjener ikke penger på salg av selve konsollet, men på tilbehør og spill. Det er litt av grunnen til at MS nå f.eks. selger xbox 360 med stort tap. For å sikre seg X andel av markedet slik at de er sikret inntekter fra spill og tilbehør før PS3 kommer og de må konkurrer med den.

 

Ang resten av topic: Xbox 360 er kanskje på høyde nå, men jeg vil si at det ikke varer særlig lenge før PCer tar dem igjen og overgår. Og med tanke på hvor mange andre bruksområder en PC har, så er det lite som får meg til å ville kjøpe ett konsoll som alternativ til PC spilling. Grafikk er tross alt ikke alt...

 

(og nei, man trenger ikke oppgradere PC'en hver 6-12mnd for å spille på den) Inntill nylig satt jeg på en XP2500+ og en Radeon 9800 pro som var ca 3 år gammelt som funka tilfredsstillende enda... så det er fullt mulig å ha PC hardware lenge også...(du kan selvsagt ikke være kjempekresen da)

Lenke til kommentar
Ang resten av topic: Xbox 360 er kanskje på høyde nå, men jeg vil si at det ikke varer særlig lenge før PCer tar dem igjen og overgår.

 

<---->

 

Grafikk er tross alt ikke alt...

Disse to utsagnene er jo ekstremt motstridende. Skal du ha en PC som matcher Xbox 360 må du ut med MYE penger. En 'gjennomsnitts-PC' vil neppe være på Xbox 360 eller PS3 sitt nivå på mange mange år. Og de fleste spillprodusenter legger seg av samme grunn sjelden helt opp til max av det en ny PC kan levere av graikk nettopp fordi det er så utrolig få som har det aller siste nye. De bruker heller penger og ressurser på å tilfredsstille 9 av 10 spillkjøpere fremfor å gjøre den ene av 10 som har et supert system maksimalt fornøyd

 

Men jeg er enig med det at grafikk ikke er alt. Men det er deilig å sitte med beina på bordet i sofaen foran sin widescreen-TV og med lyd buldrende ut av surroundanlegget i stua istedet for å sitte hukrygget foran en fislete PC-skjerm når man spiller...

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Jeg sitter selv på en SocketA XP-M2400@2500Mhz og et 6600GT så jeg vet at hvis man vil kan man få ting til å vare lenger. Men så har jeg gjort en haug oppdateringer på den siste året også.

 

Men det er nå en gang ikke sånn at PC spill lages for å forlenge levetiden på hardwaren, de lages som rene "bloatware" og krever ofte bedre hardware. Man kan forlenge levetiden på sine PC komponenter ved å bli mindre og mindre kresen, men til slutt må du krype til korset og begynne å bytte og utvide. Enten det er mer ram, raskere skjermkort, større harddisk, ny PSU pga mer krevende komponter osv... eller hele sulamitten.

 

Selv mange som sitter på gamle SocketA/S478 har i løpet av siste året gjort en eller flere oppgraderinger på denne som de så nødvendig. Så det at man gjør noe ca. hver 6-12 måned med selvbygde PC'er tror jeg ikke er så riv ruskende galt.

 

Mens konsoll spill lages for å utnytte hardwaren du allerede har på best mulig måte og det eneste du tenker på er hvor mye bedre neste spill utnytter boksen din.

 

For å si det enkelt. Hvor ofte tenker ikke en PC bruker "hmm jeg lurer på hvordan det kjører på min maskin, håper den strekker til". Mens en konsollbruker tenker helt motsatt "Wow ennå bedre grafikk på boksen min i et bedre utviklet spill".

 

Og nei jeg tenker ikke bare på grafikk men spillopplevelsen generellt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

PC'en er allerede en kraftigere spill-plattform enn XboX'en, selv nå når den ikke egentlig er skikkelig sluppet enda. Min egen rig kan crunche hva som helst en XboX360 kan, raskere og med mer eyecandy.

 

Forskjellen er jo at en slik PC koster flesk, og (selv om 460'en ikke akkurat er billig) 360'en koster betydelig mindre. I tillegg så kommer det jo ut massevis av spill på 360 som aldri kommer til PC, og sikkert enda flere vice versa. Det blir umulig å sammenligne. Du må bestemme utifra hva dine gaming-behov er, og om du liker konsoll-gaming over det PC'en kan tilby. Personlig ville jeg aldri aldri gitt opp PC'gaming, men jeg kunne sett meg kjøpe en 360 på sikt bare for å ha tilgang til litt diverse spill som kommer til den, og til å ha spill for når jeg bare vil ha litt enkel morro i en halvtime.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...