Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

harddisk skrur seg av/på? oppstartsproblemer!


Anbefalte innlegg

Okei, dette er et merkelig problem som startet sånn plutselig. Kan ikke huske akkurat når for det har bare blitt verre. Har ikke installert noen ny HW i det siste. Problemet er at når pcen har stått av i lengre tid, f. eks. fra en dag til en annen så får jeg ikke startet pcen opp ordentlig før den har blitt "varm" virker det som.

 

Mine specs:

 

WinXP Pro SP2

ASUS A7N8X-E Deluxe hovedkort

AMD XP2500+ (Barton) klokket til 3200+

2x512 MB OCZ PC3200 Premium ram

1 stk. WD 200 GB IDE harddisk

1 stk. WD 200 GB S-ATA harddisk

NEC ND-3500AG DVD brenner

PoV GForce 6800GT kort (uklokket)

380Watt Antec PSU (fulgte med sonata kabinettet)

 

Er det noe mer som er vesentlig som jeg glemte da er det bare å si i fra.

 

Over til problemet. Når jeg starter PCen hører jeg alt av vifter og HDer starte opp, biosen kommer opp, men midt under tellingen av RAM så hører jeg noe som skrur seg av, mest sannsynlig ene eller begge harddiskene. Når RAM tellingen er ferdig blir skjermen svart med en gang og skjermen går i standby, altså et eller annet er galt. Jeg trykker på restart knappen og det samme kan skje om og om igjen. Harddiskene går riktignok på igjen etter en restart men så av igjen midt under tellingen. Etter å ha latt pcen stå på i ca 10. min og så restarte igjen så starter alt som normalt. Det er da heller ingen problemer så lenge den er på.

 

Jeg begynte å lure fælt på hva dette kunne være og min første tanke var da at harddisken som OSet lå på var gått fyken. Siden den fortsatt var under garanti sendte jeg den inn til WD og fikk en ny her om dagen. Installerte den, tok en format og installerte windows på nytt på den nye disken. Til min store overraskelse skjedde det samme denne gangen. Disken gikk av under oppstart og pcen gikk i standby. Den andre disken har jeg sjekket grundig med noen verktøy fra WD og den fant ingen feil så da er det nok neppe noe galt med den. Noen andre opplevd noe lignende? Dette er svært frustrerende selv om problemet ikke er det verste, kom med forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan bare vere det at det er fyktelig varmt i kabinettet ditt? prøv og røsk opp en av side dørene... men dette virker temmelig usansannsynlig siden det skjer når du starter opp... Prøvd og skifte IDE Kabel? tuklet noe i BIOS?  :hmm:

5199208[/snapback]

 

Ikke prøvd å bytte IDE kabel. Det jeg har fiksa på i bios er overklokkinga av cpu, men det er bare å stikke fsb til 200 mhz istede for 166. Og så har jeg forandra boot rekkefølgen fordi jeg har bytta på å starte med S-ATA og IDE disken. Kan også legge til at noen ganger starter ikke biosen i det hele tatt under oppstart, dvs jeg skrur på pc men den går rett i standby. Kan det være PSUen? At den ikke leverer nok strøm på starten? Skal vel sies at problemet ble mindre med bare IDE disken i også, det skjedde fortsatt feil (installerte os på denne da den andre var sendt til wd) men kanskje ikke like mye. Nå har jeg jo fått en helt ny disk, nettopp installert os på den og fortsatt skjer samma feilen... skjønner ikke noe :hmm:

Lenke til kommentar

okei, jeg tror jeg fant problemet!! Starta opp og som vanlig tar det tid før diskene starter opp. Gikk inn i bios etterhvert og der blir jo spenningene fra psu overvåket. Så at +5V lå mellom 4.3V og 4.4V! Denne har før vært 5 eller +- 0.01V. Det må jo være dette som er problemet? At diskene ikke får nok strøm i starten. Leste om no psu på overklokking forumet også og der stod det at +5V er delvis til motorer osv. Hvordan er det med garanti på sånne ting som dette? Denne psuen fulgte med et Antec Sonata kabinett som jeg kjøpte fra databutikken.com en gang i 2003 tror jeg. Kjøpte forøvig alle delene til pcen derfra.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med garanti på sånne ting som dette? Denne psuen fulgte med et Antec Sonata kabinett som jeg kjøpte fra databutikken.com en gang i 2003 tror jeg.

 

Glimrende. Jeg tror nok du fant problemet ja. Det hørtes nemmelig ut som

et PSU problem, (også pga at maskinen din er overklokket og trekker nok

en del mer enn norm).

Garantien er vel 2 år på slikt. Rimelig sikkert. Du kan vel prøve å klage ut over

det, men da må du vel saksøke noen.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny PSU på minst 450W.

 

Mvh

Beej80

Lenke til kommentar

takk for tipset. Blir nok ny psu ja, orker ikke stresse med å sende inn igjen. Tok over 2 uker før jeg fikk tilbake harddisken fra tyskland og det kostet 150 å sende ned dit. Bedre å legge porto penga i en ny og kraftigere psu med en gang. Har du eller noen andre noen tips på en stillegående PSU da? på minst 450 watt? Liker stillegående ting :)

 

Edit: hvor burde jeg kjøpe psu? Trodde netshoposlo.no solgte psu men fant ingen der. Vet microplex selger men de har vel ganske sære portoavgifter m.m.

Endret av Omnikron
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er ekspert på hvilke PSU som er best osv,

men jeg har da hvertfall en fra Fortron på 400W. Jeg er strålende fornøyd.

Den lager ikke en eneste lyd. Det har jeg nettopp fått konstatert siden pc'en

min ligger i biter på bordet og kjører. Jeg hører alt annet enn PSU'en.

 

Du får kjøpt PSU i de fleste nettbutikker som selger pc-deler.

Det ligger enten i en egen meny for seg selv, eller på sider slik som komplett

sin, der ligger de som en undermeny av "kabinett".

 

De har nokså mange, det er vel bare å velge å vrake.

 

Lykke til.

 

Mhv

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...