Gå til innhold

Har et par SPM om diverse saker og ting på HK


SCV

Anbefalte innlegg

Spør først og fremst fordi jeg selv ikke har litt peiling, og det hadde vert fint med svar fra folk som vet hva de snakker om. Og det hadde vert brillefint og forstå litt mer av duppeditter på hovedkort når jeg har planer om og bygge meg ny PC til jul. Har fiklet mye med data selv, både med hardware og software. Here goes.

 

1. Maks databushastighet: hva er dette og på nyere HK ligger det som regel rundt 1000 om jeg ikke tar helt feil, men kan noen forklare meg litt nærmere hva dette er?

 

2. Hva er RAID? vet det er noe med Harddisker (tror jeg) :p noe sant som at man kan ha jævlig mange Harddisker eller noe slikt tror jeg?

 

hmm, det var vell det tror jeg?

men har et par spm til, ikke angående HK men litt andre ting:

 

1. Dette med 32 bits og 64 bits prosessore, Har lest at du har bare bruk for en 64 Bits prosessor når du driver på med extremt høye tall eller verdier av et slag? og at til gaming yter en 32 bits prosessor like bra som en 64 bits prosessor. Kan noen fortelle meg om dette er sant eller ikke. Fant foresten artikkelen på HW.no om noen er interiserte kan jeg nok klare og grave den frem igjen.

 

2. Tror jeg er ferdig :) og håper jeg får svar til i morgen, for nå stikker jeg og legger meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er nok folk som kan forklare bedre enn meg, men jeg kan prøve å lette litt på sløret om noe av det du lurer på i alle fall.

 

raid er et harddisk oppsett man bruker for å koble flere disker sammen, vanligvis for økt sikkerhet. f.eks så vil et raid 5 oppsett med 4 disker på 250gb gi deg total lagring på 750gb og en sikkerhet mot å miste data dersom en disk skulle dø, da raid 5 altid bruker en disk i oppsettet som backup. det er mange forskjellige oppsett, og du kan kombinere de forskjellige oppsetta også.

 

bland oss vanlige folk så er det noen som bruker raid 0 for å få litt raskere ytelse, men da har du dårlig sikkerhet, for det smelter sammen to hardidsker til 1 enhet, og dersom den ene disken dør, så mister du alt som er lagra.

 

hvordan en 64 bit cpu jobber i forhold til en 32 bit har jeg minimalt med peiling på, bortsett fra det logiske som er at en 64 bit cpu kan behandle mye mer data av gangen.

 

og det stemmer ikke at en 32 bit cpu yter like bra i spill som en 64 bit, selv om alt av programvare er 32 bit. det kan jeg bekrefte da jeg har hatt en 32 bit amd cpu på over 2500mhz, opg har nå en 64 cpu på 2500mhz. (ja, det er noen ting som gjør 64 bit cpuen raskere, som dual channel ram) men 64 cpuen er mye raskere og ville vært det selv om 32 bit cpuen stillte på like villkår.

 

angående databuss hastingheten, så er jeg såpass grønn at jeg ikke gidder å si noe om det. eneste jeg vet sikkert er at den blir kalt hyper transport (HT)

Lenke til kommentar

AHA! takk for infoen om RAID tingen, så det blir stort sett brukt av servere og lignende? så for oss dødlige er det like greit med et vanlig oppsett?

 

Og her er foresten den artikkelen om 32 bits VS 64 bits prosessore, som jeg ikke gidde og lese gjennom nå for nå skal jeg sove, men der stod det som du sa, at 64 bits prosessore kan håndtere mye mer data enn en 32 bits.

 

Men det hadde vert brillefint om noen kunne forklare meg dette med databus hastighet :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...