Gå til innhold

Problem med ny sata disk


Vakta

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har dette systemet:

 

Mist strømforsyning 450W

MSI K8T Neo series HK

AMD 64 xp 3200+

768 MB Ram

Gainward agp 6600 GT

1 stk Samsung ide disk 160 GB (Os installert på denne)

1 stk Samsung Sata disk 160 GB

1 stk Dvd brenner

1 stk cdrom

Windows XP Pro

 

Dette har fungert smerte fritt til nå :thumbup:

 

Jeg kjøpte en Samsung 200 GB sata disk for 3 -4 uker siden. Jeg koblet denne Hket og starter opp, men denne blir ikke registrert i post bilde eller windows. Jeg restarter og drar ut sata ledningen i post bilde 2-3 ganger så blir den registrert og jeg ser den i windows, jeg regnet med at det var en feil med disken og retunerer den. Fredag får jeg ny disk men samme problemet her med den nye disken, hva pokker er galt :hmm:

 

Har oppgradert bios og via sata controller. Når jeg ser i enhets behandlingen så står det et utrops tegn på Via sata raid controlleren. Dette er kun når jeg har tilkoblet den nye disken.

 

Når jeg får den nye til å fungere så kan jeg restarte så mange ganger jeg vil. Slår jeg av maskinen helt, for så å slå den på igjen må jeg koble fra til noen ganger på sata ledningen for å få disken til å fungere igjen.

 

Er det noen som kan hjelpe her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er en såkalt SATA2 disk, hvis det er en SpinPoint? I såfall må du sjekke om hovedkortet ditt har støtte for NCQ og 300MB/s overføringshastighet. Hvis ikke kan du flytte jumperen på disken, da kjører du den som en SATA1 (ikke helt komfortabel med disse navnene, men du skjønner tegningen) altså 150MB/s - og sjansen for at du finner disken er til stede.

 

Jeg opplevde dette med mine SpinPoint disker mot mitt Asus A8V hovedkort som ikke støttet verken SATA2 eller NCQ.

Lenke til kommentar
Regner med det er en såkalt SATA2 disk, hvis det er en SpinPoint? I såfall må du sjekke om hovedkortet ditt har støtte for NCQ og 300MB/s overføringshastighet. Hvis ikke kan du flytte jumperen på disken, da kjører du den som en SATA1 (ikke helt komfortabel med disse navnene, men du skjønner tegningen) altså 150MB/s - og sjansen for at du finner disken er til stede.

 

Jeg opplevde dette med mine SpinPoint disker mot mitt Asus A8V hovedkort som ikke støttet verken SATA2 eller NCQ.

5182561[/snapback]

 

:love: Cluster1

 

Har nå fulgt din oppskrift med å bruke jumperen. :w00t:

 

Har nå slått pc en helt av 4 ganger og jippi ser ut til å fungere nå.

Så takker for opplysningen din Cluster1

 

Runar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...