Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke router som modem? Telenor adsl


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Kan man bruke en hvilken som helst router som har pppoe som modem hos Telenor? F.eks en Dell Dell 2350 som IKKE er kjøpt hos Telenor? Dvs har de registrert mac slik at ingen andre enn deres routere kan koble til?

 

PS: Jeg er omtrent helt sikker på at jeg ikke er den første som har spurt om dette, mern jeg har prøvd å søke. Isåfall er det bare å beklage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har strengt tatt ikke PPPoE noen sammenheng med modemfunksjon.

 

Så lenge Telenor ikke (som du sier) filtrerer på MAC, og at routeren du ønsker å benytte støtter PPPoE som Telenor merkverdig nok har valgt å benytte seg av, ser ikke jeg noen problem med å benytte en uorginal router. Modem må du nok ha uansett (men det vet vi alle ;) ), enten det er integrert i routeren eller om du kjører begge separat. På den du har linket til ser det ikke ut som om modemet er integrert.

Lenke til kommentar
De fleste routerne har ikke modem innebygd, så vær helt sikker på at den du velger har.

 

Grunnen til at en del routere har PPPoE selv om de ikke har modem, er at om man da har modem som ikke har PPPoE funksjon, så trenger man ikke sette opp PPPoE på datamaskina.

5178611[/snapback]

 

Feil. En ruter har som oppgave å rute trafikk mellom 2 (eller flere) nettverk. PPPoE er en authentiseringsmetode som blandt annet telenor bruker for at man skal få logget seg på Telenor sitt nett. Et modem trenger ikke ha noe PPPoE-støtte da dens jobb kun er å kontakte DSLAMet, ikke authentisere deg inn på noe nettverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Et modem trenger ikke ha noe PPPoE-støtte da dens jobb kun er å kontakte DSLAMet, ikke authentisere deg inn på noe nettverk.

Feil. Et Modem sin jobb er å Modulere og Demodulere signaler slik at digitale signaler kan sendes som analoge signaler på f.eks. kobber linjer. Hvem som svarer i andre enden, har med leverandøren og gjøre og hvilken Encapsulation som brukes.

(flisespikkeri dette også, men jeg kastet ikke hansken)

 

Til trådstarter: Den Dell greia er et såkalt DSl router som kan dele en eksisterende tilgang på et eget nett. Det at den ha PPPoE er hvis modemet står i bridged modus, så kan den Dell saken autentisere deg ovenfor Telenor.

Du trenger ikke modem fra Telenor. Disse skal greie jobben. I alle fall denne for en sånn har jeg brukt i et år med Telenor tilkobling.

Lenke til kommentar
Et modem trenger ikke ha noe PPPoE-støtte da dens jobb kun er å kontakte DSLAMet, ikke authentisere deg inn på noe nettverk.

Feil. Et Modem sin jobb er å Modulere og Demodulere signaler slik at digitale signaler kan sendes som analoge signaler på f.eks. kobber linjer. Hvem som svarer i andre enden, har med leverandøren og gjøre og hvilken Encapsulation som brukes.

(flisespikkeri dette også, men jeg kastet ikke hansken)

 

Til trådstarter: Den Dell greia er et såkalt DSl router som kan dele en eksisterende tilgang på et eget nett. Det at den ha PPPoE er hvis modemet står i bridged modus, så kan den Dell saken autentisere deg ovenfor Telenor.

Du trenger ikke modem fra Telenor. Disse skal greie jobben. I alle fall denne for en sånn har jeg brukt i et år med Telenor tilkobling.

5182298[/snapback]

 

 

 

Er 3Com modem/routeren vanskelig å sette opp ?

Ser i produktanmeldelsene på Komlett.no at man bør ha litt innsikt for å få dette til.

 

Jeg har et Telenor abonnement

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Er 3Com modem/routeren vanskelig å sette opp ?

Ser i produktanmeldelsene på Komlett.no at man bør ha litt innsikt for å få dette til.

 

Nei den er ikke vanskelig å sette opp, men du må vite hvilken VPI/VCI du skal bruke. Har du Speedtouch nå, så skal du kunne lese hva den bruker siden den bruker auto settings. Det er for skjellige fra sentral til sentral så om noen sier de har 8/35, så kan noen ha 0/35 eller noe annet.

Du må også vite om Encapsulation er LLC eller VC MUX.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Er 3Com modem/routeren vanskelig å sette opp ?

Ser i produktanmeldelsene på Komlett.no at man bør ha litt innsikt for å få dette til.

 

Nei den er ikke vanskelig å sette opp, men du må vite hvilken VPI/VCI du skal bruke. Har du Speedtouch nå, så skal du kunne lese hva den bruker siden den bruker auto settings. Det er for skjellige fra sentral til sentral så om noen sier de har 8/35, så kan noen ha 0/35 eller noe annet.

Du må også vite om Encapsulation er LLC eller VC MUX.

5183467[/snapback]

 

Er ikke speedtoutchen modem med ferdig ruter i da... så kan du bare koble til switchen i porten på modemet og så er du good to go. funka i allefall sånn når jeg satt opp et nett i sommer. kobla bare aksesspunktet rett inn i thomson boksen.

Lenke til kommentar
Et modem trenger ikke ha noe PPPoE-støtte da dens jobb kun er å kontakte DSLAMet, ikke authentisere deg inn på noe nettverk.

Feil. Et Modem sin jobb er å Modulere og Demodulere signaler slik at digitale signaler kan sendes som analoge signaler på f.eks. kobber linjer.

5182298[/snapback]

 

Takk. Der var ordene jeg var ute etter, men ikke klarte å hoste opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Er ikke speedtoutchen modem med ferdig ruter i da... så kan du bare koble til switchen i porten på modemet og så er du good to go. funka i allefall sånn når jeg satt opp et nett i sommer. kobla bare aksesspunktet rett inn i thomson boksen.

Joda det er en router i den speedtouch boksen, men første gangen man setter den opp, kan man bruke cd som følger med. Det kommer også ann på når man fikk den fra telenor. Noen bokser var helt ferdig, men hadde brukernavn og passord på admingrensesnittet. Telenor gikk vel bort fra det etter mange opprigninger til support etter reset av router. dette er bare anntakeser, men senere kom telnor med fullt åpne routere.

En liten ting de routerne har som er litt tøft, er at de sjekker om du har en DHCP server av noe slag på ditt nett. Har du ikke det, bruker den sin egen. Kobler du en xDSL router for deling av nettet med andre interne brukere, har de som regel DHCP aktiver og du kobler bare boksen til så funker det. Et problem som kan oppstå er at du får NAT i speedtouchen, og du får NAT i xDSL routeren. Dobbelt NAT er ikke helt heldig, så da kan man sette Speetouchen i bridged modus og la xDSL routeren ta seg av autentisering via f.eks. PPPoE og den tar seg også av NAT'ing.

Lenke til kommentar

Nei den er ikke vanskelig å sette opp, men du må vite hvilken VPI/VCI du skal bruke. Har du Speedtouch nå, så skal du kunne lese hva den bruker siden den bruker auto settings. Det er for skjellige fra sentral til sentral så om noen sier de har 8/35, så kan noen ha 0/35 eller noe annet.

Du må også vite om Encapsulation er LLC eller VC MUX.

5183467[/snapback]

 

Hvor kan man lese av disse verdiene ?

Har Speedtouch 510i satt i bridge mode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har oppgradert mitt speedtouch modem, men vet før det gikk ann å sette inn "auto" som valg på innstillingene til internett tilkoblingen..

 

 

 

Her er de verdiene du kan velge fra veiviseren på den nye firmwaren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...