Gå til innhold

Legge inn DVD på PC


nordemoniac

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg driver med filming av live-opptredener, og har nå nettopp lagret hele konserten på HD-opptakeren min, og deretter brent det over på en DVD som ét kapittel. Hvordan skal jeg få dette over på min PC for å redigere det? Jeg vil ikke rippe det, pga. stort kvalitetstap. Jeg bruker Adobe Premiere PRO for å redigere, kan man importere DVD'er rett inn i dette programmet?

 

Håper på hjelp snarest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg driver med filming av live-opptredener, og har nå nettopp lagret hele konserten på HD-opptakeren min, og deretter brent det over på en DVD som ét kapittel. Hvordan skal jeg få dette over på min PC for å redigere det? Jeg vil ikke rippe det, pga. stort kvalitetstap. Jeg bruker Adobe Premiere PRO for å redigere, kan man importere DVD'er rett inn i dette programmet?

5177053[/snapback]

Hvor har du det fra at det er kvalitetstap på ripping? Du leser tross alt ut det digitale signalet slik det ligger på plata, bedre får du det ikke fra dvd-plata i hvert fall.

 

Men, du skal selvfølgelig ikke bruke DVD-shrink eller tilsvarende for å redusere størrelsen, for da får du kvalitetstap.

Lenke til kommentar
Har du noen forslag på programmer og instillinger da? Som kan få bildekvaliteten til å bli bra?

5207458[/snapback]

Any will do. Så lenge du ripper og ikke reenkoder, så er kvaliteten identisk, og da er det samme hvilket program du bruker. Da kan du godt bruke DVD-shrink også, for den kan også rippe uten å redusere størrelsen. Det er først når du reduserer størrelsen (reenkoder) at du innfører kvalitetstap.

Lenke til kommentar
Har du noen forslag på programmer og instillinger da? Som kan få bildekvaliteten til å bli bra?

5207458[/snapback]

Any will do. Så lenge du ripper og ikke reenkoder, så er kvaliteten identisk, og da er det samme hvilket program du bruker. Da kan du godt bruke DVD-shrink også, for den kan også rippe uten å redusere størrelsen. Det er først når du reduserer størrelsen (reenkoder) at du innfører kvalitetstap.

5207552[/snapback]

 

 

 

Veldig bra sagt. Jeg gjør det med alle DVD filmer jeg kommer over.

Lenke til kommentar

Jeg skulle bare teste en ting... Jeg kopierte over .vob filene, og døpte dem om til .mpg, og dermed kunne jeg enkelt importere dem inn til Adobe Premiere PRO 7.0 som jeg bruker til å redigere med. Men jeg fikk et problem... Det var av og til (hvert 5-10min) så gikk plutselig bildet og lyden bittelitt raskere enn det egentlig skal.. Det er snakk om kanskje et sekund eller noe der lyden og bildet går litt raskere... Men uansett veldig irriterende. Dette skjer ikke når jeg ser direkte på DVD'en, kun på de filene jeg døpte om.

 

Men om jeg f.eks. bruker DVD-shrink for å importere DVD'en, hva er vitsen liksom? De også lagres jo som .vob filer.. Jeg må ha videofiler. Og i DVD-kvalitet.

 

Takker for alle svar så langt=)

Lenke til kommentar
Men om jeg f.eks. bruker DVD-shrink for å importere DVD'en, hva er vitsen liksom? De også lagres jo som .vob filer.. Jeg må ha videofiler. Og i DVD-kvalitet.

5214485[/snapback]

På en DVD ligger dataene i VOB-filer, så det er dvd-kvalitet. Jeg har opplevd det samme i en del andre tilfeller, blant annet opptak av TV-signal. I Det tilfellet virket det som om det var prosessoren som ikke klarte å henge med. Hvorvidt det kan være noe slikt hos deg også vet jeg ikke.

 

Noe dypere inn i materien kan ikke jeg gå, for jeg har ikke tatt meg bryet med å se grundig på dette. Det er andre ting som interesserer meg mer, som f eks databaser :)

Lenke til kommentar

---------------------------------------------------------------------------------

!!!!!!!!!!!!D V D 2 S V C D!!!!!!!!!!!!!1

----------------------------------------------------------------------------------

 

med CCE

 

Fikk du det med deg denne gangen?

 

http://www.dvd2dvd.org/

 

http://www.doom9.org/index.html?/mpg/dvd2svcd.htm

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...