Gå til innhold

Nytt hk,cpu,gfx hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Skal oppgradere fra p4 opsettet jeg har nå.

Har fra før Abit Ic7-max3,P4 3.0c,2gb ram,ati x800xl.

Hk jeg skal kjøpe er Asus A8N-SLI Premium ,rammen jeg har bruker jeg videre.

Men trenger hjelp til valg av cpu & gfx.

Cpu valget står mellom:

a64 3700+

X2 3800+

Opteron 146

Opteron 156

Har ingen planer om å klokke til å begynne med,for det innebærer at jeg må bytte ram.

så da blir kansje det litt tett å kjøpe en opteron cpu.

Grafikk kort:

Vil helst ikke bruke over 2300.- så kjøper noe brukt.

Blir vel enten x800/850XT PE eller 6800 Ultra pci-e

Noen som har noen forslag her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Skal oppgradere fra p4 opsettet jeg har nå.

Har fra før Abit Ic7-max3,P4 3.0c,2gb ram,ati x800xl.

Hk jeg skal kjøpe er Asus A8N-SLI Premium ,rammen jeg har bruker jeg videre.

Men trenger hjelp til valg av cpu & gfx.

Cpu valget står mellom:

a64 3700+

X2 3800+

Opteron 146

Opteron 156

Har ingen planer om å klokke til å begynne med,for det innebærer at jeg må bytte ram.

så da blir kansje det litt tett å kjøpe en opteron cpu.

Grafikk kort:

Vil helst ikke bruke over 2300.-  så kjøper noe brukt.

Blir vel enten x800/850XT PE eller 6800 Ultra pci-e

Noen som har noen forslag her?

5175823[/snapback]

Gå for 3700+. lite av spill og slikt som støtter dobbelkjerne... :roll:

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at de to foran meg klare å gi et så presist svar når du ikke skriver hva du skal bruke maskinen til.

Operton er en server CPU, selv om det er relativt få forskjeller så har den noen egenskaper som de færeste har bruk for til privat bruk som gjør at de som oftest faller litt ut fra pris/ ytelse katogorien. Men på stabilitet / ytelse så er det svært god. Opertonene du refferer til er vel også gjerriger på strømmen enn sine A64 brødre på samme mzh.

Det mest overaskende er at du tar og oppgradere. Den maskinen du har nå er jo svært kraftig.

Jeg vil tro at du vil merke en større forskjell på en posetiv måte i de fleste situasjonene hvis du anskaffer deg en X3800, men selfølgelig så vil nok en 3700 i noen få situasjoner blant annet spill være i favør til 3700 prossesoren men det er med svært små margiener.

Lenke til kommentar

Som de andre har nevnt, hvis du allerede har et noenlunde kurrant PC med ATI X800XL, hvorfor bruke masse penger for å bytte til en tilsvarende PC med x800/850XT PE eller 6800 Ultra pci-e? Jeg vet at du ikke kan bruke ditt gamle X800XL pga AGP, men X800 er jo dårligere en X800XL, og vitsen med å oppgradere er vel å få et bedre system?

Hvis du skal merke noen særlig forskjell i forhold til ditt nåværende system, og da snakker jeg kun i forhold til spillytelse (antar at spilling er vesentlig pga dine tidligere specs), så bør du kjøpe minst en A64 3700+ og legge til noen lapper ekstra for å få en 7800GT. Ellers synes jeg også dette blir en bortkastet oppgradering.

Hvis dual core er viktig for deg, anbefaler jeg deg å gå for en av de litt dyrere X2 prosessorene og heller spare inn litt på grafikkortet.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg bruker pc'en mest til spill,nedlastning,musikk mekking og noe video redigering.

Grunnen til at jeg har lyst til å oppgradere er egentlig fordi jeg syns spill begynner å gå tregt og det er et år siden jeg oppgraderte sist.

Lovte egentlig meg selv at neste gang jeg skulle oppgradere så skulle jeg gå for Dual Core,men vet ikke,syns X2 cpu'ene er for dyre enda.

Skal og gå for amd denne gangen,har vært trofast intel tilhenger så lenge jeg kan huske,men på tide å prøve noe annet :)

Radiated: opteron for socket 939 krever ikke ecc ram.

Mr_Snuffles: Mente ikke x800 kort, mente enten X800xt pe eller x850xt pe :)

Har ikke bestemmt meg ang oppgradering enda.

Enten så venter jeg eller så oppgraderer jeg til a64 3700+,a8n-sli premium & 7800GTX.

Lenke til kommentar

Du må huske på at en A64 X2 3800+ omtrent yter som én enkelt A64 3200+ til spilling, da det foreløpig er ytterst få spill som drar nytte av begge kjernene (nyere drivere har dog hjulpet litt). Selv synes jeg at dette blir en liten flaskehals på et så bra kort som 7800GT, og ville heller gått for en vanlig A64 3800+ (1x2.4GHz fremfor 2x2.0GHz) til ren spillbruk, dersom du ikke har planer om å overklokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...