Gå til innhold

Hva tilsvarer en AMD San Diego 3700+ i Pentium4?


allanoiz

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva AMD yter i forhold til Intel Pentium.....

 

Du har feks AMD 64 3700+ San Diego, på 2,2 ghz, så får du en Pentium 3,2 til omtrent samme prisen, hva går egentlig forskjellene ut på?

 

Hva tilsvarer en San Diego 2,2ghz i Ìntel Pentium?

Endret av allanoiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD 3700+ er ca lik P4 3,6-3,8 Ghz

 

men forskjellen på AMD og Intel (pentium prossesorene, AMD har Athlon prossesorer) en mye større.

 

AMD markedsføres oftest som "spill" prosessorere da de ofte har ett stort overtak i firhold til intel. AMD har også en annen arkitektur (heter det arkitektur??) som utnytter hver Mhz mer efektivt enn intel prosessorer og har derfor lavere hastighet men lik/bedere ytelse. A64 (Athlon 64) prosessorene har også integrerte minne kontroller og har dermed ett overtak i noen situasjoner.

 

PS: når jeg sier overtak mener jeg opptil 20 FPS med 7800 GTX!

 

har sammenlignet selv :thumbup:

 

ellers er jo AMD prosessorene ofte billigere enn Intel prosessorere og lavere varmeutvikling (?).

Lenke til kommentar

oioioi! Takk for svar! Dette ble jeg meget overrasket over......jaja man kan ikke få med seg alt....før man kommer til dette supre forumet ;-)

 

MEN, så har jeg et spørsmål til da....i min gamle maskin så sitter det en AMD Athlon XP 2200+ på 1,80 ghz..... Hvor ligger denne på P4-skalaen?? Har alltid trodd den har vært lik en Pentium4 2,2 eller noe?

 

Uansett, takk igjen! Jeg har lært noe nytt! Er vel ikke noen som har noen sider på nett man kan lese litt disse forskjellene i forhold til hverandre (AMD/P4)

Lenke til kommentar
Guggelibu: er en Athlon XP jo....

5170079[/snapback]

hehe. . . XP var litt "før min tid", og jeg har oppfattet det, sånn som folk har sagt det at XP var på en egen sokkel, akkurat som Athlon er på 939 :blush:

 

Kan man rett og slett bruke benevnelsen, f.eks. 3700+ til å finne ut at denne AMD'en tilsvarer hastigheten på en Pentium 4 3,7, og at 4000+ = P4 4,0......and so on? Hvis det ikke er værre enn det så er det greit :-)

5170079[/snapback]

Ja, det er det AMD har ment med det. . . offisielt tilsvarer de 3000+-tallene en Thunderbird(er det det de heter? hværtfall noe på T, tror jeg), men det er P4 de har lyst at de skal tilsvare, så folk ikke tror at AMD "bare" har noen små 2,2GHz-prosessorer og sånt mens Intel har over 3GHz. . . men dette kan jo ikke AMD si :)

Tror dette var rett. . . hvis ikke, så må dere bare si ifra!

Lenke til kommentar

vel.. om jeg har oppfattet rett går det omtrent slik:

 

3000+=3GHz

3200+=3.2GHz

3500+=3.5GHz

3700+=3.7GHz

3800+=3.8GHz

4000+=4.0GHz

 

4400+X2= 2.2GHzx2

 

and so on.. eller.. er ikke for sikker på X2 men det andre er nok sikkert.. men en 3700+ klokker til rundt 2.7-2.8GHz og da tilsvarer den sikkert rundt 4.5-5GHz intel..

 

 

Men ikke stol for mye på meg, dette er bare slik jeg har oppfattet det :)

Lenke til kommentar
ellers er jo AMD prosessorene ofte billigere enn Intel prosessorere og lavere varmeutvikling (?).

 

jeg tror det er omvendt da det gjelder varmen :p Men det kan hende jeg bare har en veldig kald intel i forhold til amd'ene til kompisene mine da :)

5180424[/snapback]

 

Det er ikke uten grunn at det heter Presc(h)ott

Lenke til kommentar
3000+=3GHz

3200+=3.2GHz

3500+=3.5GHz

3700+=3.7GHz

3800+=3.8GHz

4000+=4.0GHz

 

4400+X2= 2.2GHzx2

5177733[/snapback]

 

Er ikke helt sant, men det gir en grei pekepinn på hvordan de yter til vanlig bruk. En AMD med samme rating som en Intel(3500+ vs 3,5 GHz) yter helt forskjellig fra aplikasjon til aplikasjon. Arkitekturen som AMD, Pentium P3 og P4 mobile også for den sak skyld, baserer seg på kort pipeline. P4 derimot har dobbelt så lang pipeline. Det gjør at AMD, P3 og P4 mobile yter langt bedre enn P4 på "uforutsigbare" utregninger(blandt annet spill). Mens "forutsigbare" oppgaver har P4 overtaket(encoding osv). Med kort pipeline, bruker oppgaven kortere tid fra den startes til den utføres. Med lang, plasseres mange oppgaver etter hverandre. Den bruker litt tid før den første kommer, men så kommer de fort.

Også har AMD minnekontrolleren integrert i prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...