Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble trådløsrooter til kabelmodem


Anbefalte innlegg

Jeg har Internett fra UPC via Motorola modem. Når PC kobles direkte til denne virker Internett OK(gir IP 62.179.240.xxx med gateway 62.179.240.1)

 

Når jeg så kobler PCen via en D-link trådløsrooter med kabel (4-port-svitsj i rooter) ser jeg at det er rooteren som tildeler IPadresse (192.168.0.xxx med gateway 192.168.0.1) Og da fungerer ikke Internett lengre.

 

Skal PCen fremdeles ha IP fra kabelmodemet (62. ..) eller er det riktig med adresse fra rooter (192. ....) Hvordan skal dette konfigureres for å komme på nett?

 

Vet ikke om jeg bruker DNS fra rooter eller fra modem (bruker automatiske innstillinger). Kanskje jeg skulle hatt et enkelt aksess-punkt, ikke en rooter?

 

Derom noen kan gi løsning på mitt problem er jeg takknemlig. Så får trådløs-delen av prosjektet komme i neste omgang....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bruker en ruter er det normalt at PC'en din får 192.168.0.xxx som adresse. Kommunikasjonen mellom ruter og PC ser altså ut til å fungere.

 

Det som tydeligvis ikke fungerer, er kommunikasjonen mellom ruter og ISP, via modemet ditt. Normalt skal ruteren få tildelt IP-adresse 62.179.240.xxx fra ISP. Jeg kjenner ikke til UPC, så jeg vet ikke hva du må legge inn i ruteren din for at den skal koble seg opp mot internett.

 

Generelt kan man si at det du før la inn av konfigurasjonsdata i PC'en, det må du nå legge inn i ruteren. Må du bruke logon/passord, f.eks.? Dette må legges inn i ruteren. Likeså må du velge "tilkoblingsmetode"; PPPoE, f.eks., eller noe annet.

 

Prøv å gå inn på ruterens webside - http://192.168.0.1/ - og se om du ikke kan finne noe å "skru på" der.

 

Eventuelt, slå power av på modem og ruter. Slå deretter på modemet og se at det kobler seg opp - grønt lys e.l.? ; slå deretter på ruteren, gå inn på dens webside, og se om det er en status-side der som sier noe om forbindelsen mot internett.

 

Uten erfaring med UPC, Motorola modem og D-Link ruter kan jeg ikke gi deg noe mer detaljert hjelp, dessverre. Men ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Du skal ha 192.* IP, skru av modemet i noen minutter før du plugger inn routeren.

5167391[/snapback]

 

Restart modem etter du har koblet den til router, fordi ipadressen sikkert er utleid, og du må restarte modemet for å få frigitt denne(innen rimelig tid).

 

Sett også opp router til å motta ip automatisk, alt du trenger å gjøre igrunn...

Lenke til kommentar

Nå virker alt som det skal. Det var rooteren som trengte en oppdatering av ip-oppsettet.

 

Men trådløsenheten (D-Link DI-524) har en skuffende rekkevidde, ubrukbar utenfor rommet der senderen står. Har forsøkt ulike plassseringer både i 1. og i 2. etasje. Jeg hadde forventet at senderen ville gi brukbar dekning i en vanlig enebolig i tre.

 

Har nå lest erfaringer med D-Link DI-624 og skjønner at dette var et feilkjøp - de fleste klager på dårlig stabilitet og svak rekkevidde. Burde nok gått for LinkSys....

 

PS 24/11:

 

Nå er LINKSYS WRT54G trådløsrooteren på plass. En helt annen verden enn D-Link-rooteren. Enkel installasjon og full dekning i hele huset.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fint å høre at det 'årna' seg.

 

Nå gjenstår det vel bare å forvisse seg om at du ikke har uvedkommende inne på det trådløse nettet ditt ...

 

Jeg har funnet mye interessant info på en podcast/newsletter som heter "Security Now!". Nummer 10, 11, 13 og 14 tok opp mye omkring trådløse nettverk, WEP/WPA, MAC-filtrering osv.

 

Home of SecurityNow! (http://www.grc.com/SecurityNow.htm)

 

Det gjenstår bare å følge de gode rådene nå ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...