Gå til innhold

Får ikke til HD eller CD-ROM


Wickedlike

Anbefalte innlegg

Har akuratt kjøpt dette hovedkortet

 

Men når jeg skrur på pcn finner den ikke harddisk eller cd rom, har 2 cd rom og 4 hardisker, en samsung 40 en sansung 200, wdc 160 og wdc 200, alle sammen er IDE, men hvor skal jeg kople hva? Har en IDE raid men har ikke instalert driver til denne, får jo ikke instalert windows engang siden den ikke finner noe, så hvor skal jeg kople master på dette kortet? altsp 40Gigen som skal være systemet...

 

Det er som du ser 3 IDE porter på kortet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen vet jeg hvem som er hvem da? og åssen skjekker jeg slave, master?

 

skal os stå på master og alle de andre på slave da?

5164310[/snapback]

Hver IDE-port støtter opptil 2 disker/enheter (jeg regner med at du har standard IDE av typen P-ATA, og ikke S-ATA). I såfall skal den ene disken stå som master, og den andre som slave. Hvis du kun har én disk/enhet på en ledning, skal disken stå som single drive (dvs det samme som master på de fleste disker).

 

Hvis jeg husker dette riktig, skal disken i enden av kabelen stå som master, mens den som er koblet på midten av kabelen skal stå som slave.

 

edit: omformulerte litt

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Oida, der ble jeg fort litt mer usikker...

 

Nå vet ikke jeg så mye om RAID-kontrollere, men dersom disse forårsaker problemer kan det kanskje være greit å bruke den ene som ikke støtter RAID for å koble til boot-harddisken og CD-ROM'en til å begynne med, og heller koble på resten av diskene og slikt etterhvert, når du får installert Windows?

Lenke til kommentar
Nå funker det med 1HD og 1CD, og når jeg får fiksa windows instalerer jeg raid driver og da kopler jeg resten av sakene på raidet :) og da burde det vel gå bra håper jeg :)

5164560[/snapback]

 

Sett opp harddisk 1 master ide primær. harddisk 2 slave på primær ide

 

Sett opp cdbrenner master på secondary ide cd spiller slave secondary ide.

 

2 siste hardisker på raid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...