ve_gard Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 (endret) (oppdatert php-script lengere ned på siden) mvh Vegard Endret 13. november 2005 av ve_gard
joda_321 Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 (endret) prøv å endre følgende kode: $skrivinn="INSERT INTO bestilling studnr='$studnr', fornavn='$fornavn', etternavn='$etternavn', mail='$mail', telefon='$telefon', pcvalg='$pcvalg';" til: $skrivinn="INSERT INTO bestilling [b]VALUES([/b] studnr='$studnr', fornavn='$fornavn', etternavn='$etternavn', mail='$mail', telefon='$telefon', pcvalg='$pcvalg'[b])[/b];" har merket med fet skrift hva jeg la til. Det var den første opplagte feilen jeg kunne se hvertfall. edit: og det som ??? sa Endret 12. november 2005 av joda_321
???????? Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 forsøk å bruke $_POST f.eks. $_POST['studnr'] Virker som servere din kjører med register_globals off, noe som er anbefalt - da vil ikke $var fungere, og du må bruke $_POST['var']
ve_gard Skrevet 12. november 2005 Forfatter Skrevet 12. november 2005 endra koden... feilmeldinga: Parse error: parse error, unexpected T_STRING in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 16 [se på koden øverst påsiden] mvh Vegard
Torbjørn Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 du må ha semikolon etter den avsluttende fnutten
ve_gard Skrevet 12. november 2005 Forfatter Skrevet 12. november 2005 Ny feilmld: Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 25
Torbjørn Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 der du angir post-variabel skal du ikke ha med enkle fnutter, $_POST['etellerannet'], men istedet $_POST[etellerannet] dette fordi de står i omsluttende doble fnutter, " .... "
???????? Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Det er egentlig en god kodestil å sette variabler i {} i stringer, da slipper du også å tenke på bruken av ' og ikke.
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Skrevet 13. november 2005 (endret) (Oppdatert php-script lengere ned på siden) MVH Vegard Endret 13. november 2005 av ve_gard
joda_321 Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 (endret) $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; edit: rettet feil Endret 13. november 2005 av joda_321
???????? Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 ALDRI noen gang gi en SQL server variabler du ikke har validert! Bruk alltid funksjoner som mysql_real_escape_string() for å vaske variabler!
trrunde Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Du må ha $ fremfor hver av variablene studnr fornavn osv.
Torbjørn Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; edit: rettet feil 5146104[/snapback] Hvorfor skal han kjøre en select spørring? Trådstarter: Hvorfor la du inn din mysql_fetch_array linje der?
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Skrevet 13. november 2005 Hva du mener 'joda_321' med denne endringen: SQL $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: SQL $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; ------------------------------------------------------------------------------ Etter endringer nå så er dette hva jeg har: ------------------------------------------------------------------------------ <html> <body> <?php mysql_connect("localhost","root","xxxxxxxx"); mysql_select_db("bestilling"); $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; mysql_query("$sql"); echo(" <hr /> <b><h2>Følgjande data er lagt inn i databasen:</h2></b> <hr /> <table width=\"30%\"> <tr><td width=\"50%\"><b>Studnr:</b></td> <td>$_POST[studnr]</td> </tr> <tr> <td><b>Fornavn:</b></td> <td>$_POST[fornavn]</td> </tr> <tr> <td><b>Etternavn:</b></td> <td>$_POST[etternavn]</td> </tr> <tr> <td><b>Mail:</b></td> <td>$_POST[mail]</td> </tr> <tr> <td><b>Telefon:</b></td> <td>$_POST[telefon]</td> </tr> <tr> <td><b>Pc valg:</b></td> <td>$_POST[pcvalg]</td> </tr> </table> "); ?> </body> </html> ---------------------------------------------------------------------------------- Feilmeldinga jeg får er: ----------------------------- Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Duplicate entry '0' for key 1 in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 16 ----------------------------------------------------------------------------------- I Databasen som ligger bak denne siden så oppstår det bare NULL-verdier i alle utenom '$studnr' der det står 1 eller 0 som jeg faktisk fikk inn idag.. Ikke sjønner jeg hvor verken 1 eller 0 kommer ifra. Får jeg har ikke skrevet inn 0 eller 1. MVh VEgard
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Skrevet 13. november 2005 ALDRI noen gang gi en SQL server variabler du ikke har validert!Bruk alltid funksjoner som mysql_real_escape_string() for å vaske variabler! 5146161[/snapback] Kan du gi meg et eksempel:) Takk for hjelpa til dere alle:) Jeg ser fremgang i scriptet.. mvh Vegard
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Skrevet 13. november 2005 mysql_real_escape_string($variablel) 5147716[/snapback] HEnt ut fra mitt php-script slik at jeg vet hvor i scriptet det er snakk om Takk! MVh Vegard
Zic0 Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Der du setter $_POST variablene. mysql_real_escape_string($_POST[])
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå