Gå til innhold

Bruk av støvfilter på Tagan PSU


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestilt en Tagan Easycon 580W PSU. Denne har en 12cm vifte som styres etter belastning, det vil si at den øker hastigheten når PSUen belastes mer, f.eks. under spilling. Det er en viftegrill foran vifta, og det jeg ønsker å gjøre er å bytte denne ut med et støvfilter. Jeg vil tro at uten støvfilter vil PSUen fylles opp med støv etter en viss tid, siden vifta blåser rett inn i PSUen.

 

Det jeg lurer på er enkelt og greit om et støvfilter vil hindre luftflyten for mye, slik at PSUen blir varmere enn den burde. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De PSU'ene jeg har vært boti har vært i 2 kategorier.

 

1. De med en vifte, i bakkant. Blåser luft ut.

2. De med vifte rett over CPU området og i bakkant av PSU. Da suger den som er over CPU luft fra kabinettet og inn i PSU. Den bakre viften blåser så luft ut. Det vil si at begge viftene jobber i samme retning, og man får luftstrøm fra kabinett via PSU og ut av maskinen.

 

Edit: Fikset skriveleif.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Ser at jeg har misforstått deg litt. Du sier at den blåser inn i PSU, og det er jo helt korrekt. Hehe.

 

Tenkte inn i maskinen jeg. ;)

 

Støvfilter vil jo hemme luftstrømmen. Samme som å puste gjennom ei støvmaske.

Men hvis PSU'en har automatisk justering av hastighet, så vil den skru opp viften til den får den kjølingen den trenger. Regner med denne justeringen er temperaturstyrt som på de fleste PSU'er.

Spørsmålet er om filteren vil hemme luftstrømmen såpass at viften ikke kan kjøle PSU nok selv ved 100%.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...