Gå til innhold

Det beste programmeringsspråket, det er d

Anbefalte innlegg

Jeg må si det, jeg har holdt på med C++ noen år nå, og har stort sett vært fornøyd, med det unntak av at GUI er en dans på roser, alltid lett etter noe som var en mellomting mellom C++ og C#, og jeg tror jeg har funnet det...

det heter D og ligger på www.digitalmars.com/d/

jeg tror jeg er forelsket :love:

Jeg vil gjæren høre hva andre har av erfaringer med dette språket, av bugs eller ting som er vanskelig med det.

Videoannonse
Annonse

Jeg har vel mer eller mindre anbefalt D en stund, i alle fall for lavnivå programmering. Det er langt fra perfekt dog. Det som plager med det er: umodent standardbibliotek, at det ligner så mye på C(++) som det gjør. F.eks er jeg tilhenger av tankegangen om at eksplisitt er bedre enn imiplisitt (skriv 'import this' i Python), og liker ikke at innholdet i en importert modul blir tilgjengelig uten å prefikse med modulens navn. Det blir fort et salig rot når man har en del moduler som hver importerer en del andre moduler og det blir vanskelig å holde styr på hvor de ulike definisjonene kommer fra (hadde en morsom feil her om dagen hvor jeg ble forbudt å definere pid_t i en modul fordi den allerede fantes i std.c.linux.linux, forøvrig var førstnevnte fullstendig frittstående fra sistnevnte). Det er også ganske merkelig at ikke strenger finnes som egen type, det er ikke noe særlig å stadig måtte ty til std.string.

Endret av A_N_K
Det er noen som holder på å skrive et OS i D faktisk. Kanskje du kunne si oss hvorfor dette ikke skulle være mulig, hotstian?

5147217[/snapback]

Var egentlig bare ment som et spørsmål :)

EDIT: Noen som vet om noen gode sider for læring av D? Og noen andre en Digitalmars som har ytelses tester av D?

EDIT2: Hvorfor er ikke D opensource?

Endret av hotstian

Ah, ok. Jeg var kanskje litt snar i lesingen der. Det er backend'en til DMD-kompilatoren som ikke er åpenkilde, det finnes en variant som bruker GCC som backend dog, GDC. Når det gjelder ytelse sies kode kompilert med DMD å yte sånn ca. på linje med C++ kompilert med DMC (samme kompilator-backend).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...