Gå til innhold

Uoriginale blekkpatroner av høy kvalitet!


Anbefalte innlegg

Ser at det er en del diskusjon om hvorvidt uriginale blekkpatroner kan måle seg med originale.

 

I August utgaven av photography monthly står det om blekkpatroner fra en produsent som heter Orink. Disse skal i følge en test utført av The British Journal of Photography holde minst like god kvalitet som originale blekkpatroner.

Patronene er omtalt av et knippe profesjonelle fotografer som bare har lovord å komme med.

 

Har ikke prøvd de selv, men er det penger å spare og kvaliteten er på topp er det jo kanskje verdt et forsøk!

Interesserte kan sjekke ut hjemmesiden til Orink her

 

-Ottern

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var en tur på posten her om dagen. Her selger de uorginalt blekk. Noterte meg et par priser bla på Canon patroner til IP5000. Her skulle Posten ha 98.- pr farge uorginalt mens butikken rett ned trappen solgte orginalt til 92,50....

Samme forskjellen fant jeg også på populære patroner til HP modeller feks no 56 og 57

 

Ser ingen grunn til å kjøpe uorginalt når orginalt er billigere....

Endret av EspenE
Lenke til kommentar
Var en tur på posten her om dagen. Her selger de uorginalt blekk. Noterte meg et par priser bla på Canon patroner til IP5000. Her skulle Posten ha 98.- pr farge uorginalt mens Bindersbutikken rett ned trappen solgte orginalt til 92,50....

Samme forskjellen fant jeg også på populære patroner til HP modeller feks no 56 og 57

 

Ser ingen grunn til å kjøpe uorginalt når orginalt er billigere....

5575101[/snapback]

 

Du får de uorginale ned mot 40 kroner, så det er en vesentlig forskjell hva gjelder pris mellom uorginalt og orginalt. Du kan jo ikke sammenligne med posten sine priser.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Finnes flere seriøse 3. parts leverandører av blekk, men husk at skal du bruke andre leverandører så gir det deg problemer med ICC profiler og fargestyring, du må da få laget deg egne profiler til skriveren din, samt at de seriøse ikke er spesielt mye billigere. Orginalt er nok desverre oftest enklest og beste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg vet man ikke holdbarheten på blekket. De originale skal i følge produsentene og uavhengige tester ha blitt meget bra på holdbarhet i det siste, spesielt Epson. De uoriginale, som det finnes mange forskjellige av, er sjeldent testet for holdbarhet, og enda sjeldnere på de forskjellige papirtypene (originalt eller uoriginalt). Merk også at f.eks Canon, HP, Kodak og Epson har eget papir til sine skrivere, som er tilpasset deres eget blekk nøyaktig for maks kvalitet. Prøvde å skrive ut med Canon blekk (Canon skriver også, så klart) på HP papir en gang, og resultatet ble rett og slett klissete. På Canon sitt eget papir er ikke dette et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har også lest at dersom du bruker uorginalt blekk så mister du garantien på skriveren hvis det skulle skje en lekkasje eller noe sånt. Vet ikke dette 100%, men er uansett kjipt hvis det er tilfellet. Og, det koster nok en del for uorginale blekkpatroner med høy kvalitet, så da kan man jo holde seg til de orginale..

-totto

Lenke til kommentar
Har også lest at dersom du bruker uorginalt blekk så mister du garantien på skriveren hvis det skulle skje en lekkasje eller noe sånt. Vet ikke dette 100%, men er uansett kjipt hvis det er tilfellet. Og, det koster nok en del for uorginale blekkpatroner med høy kvalitet, så da kan man jo holde seg til de orginale..

-totto

7710697[/snapback]

 

Det stemmer, men det trenger ikkje å vere lekasje heller, Held med tett skrivehode.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min mor og min bestefar kjoepte uorginalt blekk til canon fra en av de store "blekk-nettbutikkene" og det begynte med daarlige farger og endte kjapt med tette skriverhoder.

Ikke og anbefale aa kjoepe billige blekkpatroner gitt.

 

Men jeg er helt sikker paa at det er mulig for firma som Orink og lage vel saa godt blekk til samme pris(litt lavere) som printerprodusentene. De selger jo printere uten saerlig fortjeneste for saa aa ta det inn igjenn paa blekk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har en IP5200 og har nå installert uoriginalt blekk på denne. I mitt tilfelle var er det store forskjeller i pris på originalt og uoriginalt.

 

For alle fem patronene originalt koster det meg 105 x 4 + 125 =545 kr

 

For alle fem patronene uoriginalt koster det meg 17 x 5 = 85 kr

 

Dvs. at om skriveren blir ødelagt annen hver gang jeg skifter patron har jeg likevel spart penger på det!!

 

Nå har jeg de siste dagene etter at jeg installerte de nye patronene skrevet ut flere hundre sider med lysbildeserier + en del A4 fotoutskrifter. Jeg kan ærlig talt ikke se at det er noen dårligere kvalitet nå enn når jeg brukte originale patroner. Nå har jeg siden jeg kjøpte printeren i høst brukt tre sett + en ekstra stor svart med originale patroner . Det koster ufattelige 545 x 3 + 125 = 1760 kr

Jeg kunne ha kjøpt to printere for den prisen! Og i tillegg følger det jo med ett helt sett med nye, fulle, originale patroner når man kjøper ny printer.

 

Dessuten. Hvis jeg skulle ha benyttet originale patroner til å skrive ut kvalitetbilder som skal vare i 100 år, vil det være mye dyrere enn om jeg bestiller fra fotobutikk.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg da skal bruke originalt blekk? Er det noen som kan fortelle meg det?

Lenke til kommentar

Jeg bor for tiden i sør-amerika. Her er det ingen som har råd til å betale for originalt blekk, så da har det utviklet seg et stort marked for uoriginalt blekk. Det finnes utallige små butikker som fyller blekk på gamle patroner for ca 10 kroner. I tillegg selges systemer for å fylle blekk selv.

 

Jeg kjøpte en helt billig epson C67 skriver med fire individuelle patroner for 400kr. Til den kjøpte jeg fire refillbare blekkpatroner som man enkelt fyller blekk på selv vha en sprøyte. Disse har en intelligent chip som nullstiller seg hver gang printeren prøver å fortelle at blekkpatronen egentlig er tom. Sammen med dem kjøpte jeg fire beholdere med 100ml blekk, en for hver farge (totalt 400 ml blekk) for en femtilapp. Hver av de originale patronene koster til sammenlikning ca. 60 kr og inneholder 8ml blekk. Man får altså femti ganger så mye blekk uoriginalt som en original enkeltpatron koster.

 

Han jeg kjøper blekket av lever av å selge blekk og fylle patroner. Dag ut og dag inn står han og fyller blekk og nullstiller elektroniske chip i originale patroner. Han vet hva han holder på med. Fyller han dårlig blekk kommer ikke kundene tilbake. Istedenfor fyller han litt bedre blekk for en litt dyrere penge. Jeg har pratet med enkelte av hans andre kunder og de har brukt hans blekk i flere år og er fornøyd. Grunnen til at han kan gjøre det så billig er at han bare trenger å kjøpe selve blekket. Han trenger ikke å kjøpe eller produsere de falske patronene.

 

Det er viktig å understreke at jeg ikke er opptatt av superkvalitetsutskrifter, perfekt fargegjengivelse eller 200 års holdbarhet. Utskriftene består stort sett i kladder av planer, snitt, skisser og diagrammer isammenheng med studier, men når jeg har behov for mange store, skraverte flater da renner blekket veldig fort.

 

Når jeg snart har brukt opp det blekket jeg kjøpte av ham denne første gangen, har jeg spart inn 3000kr i blekk, altså sju-åtte nye originale epson-skrivere. Hvem kan da påstå at det er vits å kjøpe originalt blekk? Og hvilken miljøgevinst kan man ikke snakke om da man har spart søpla for 50 blekkpatroner med emballasje?post-128015-1177278382_thumb.jpgpost-128015-1177278409_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt 15 patroner til den nette sum av 290 kr inkl. frakt.

 

Skulle jeg ha bestilt disse originalt hos komplett.no vill det ha kostet meg rett i overkant av 2000 kr inkl porto. Når det er sagt fins det sikkert andre nettbutikker som selger det billigere enn komplett, men i denne sammenhengen hjelper ikke det stort.

 

Jeg legger samtidig en link til en artikkel fra E24.no som omhandler pris på blekk:

- Bare heroin er dyrere

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er jo mulig det er mye penger å spare på uorginalt blekk. Jeg tenkte den tanken en gang, kjøpte flere sett med blekk til min skriver. Før jeg hadde brukt opp den første patronen tok skriveren kvelden.. (ikke pga blekket vel og merke). Så nå har jeg masse blekk liggende og slenge ett eller annet sted..

 

Men over til saken som diskuteres. Jeg mener å ha hørt at det er en risiko å bruke uorginalt blekk, iallefall på de skriverene med små dråpestørrelser, pga risikoen for at dysene tettes. Også er det noe med at uorginalt blekk tetter igjen dysene om skiveren ikke er i bruk en stund. Men dette er bare noe jeg har hørt/lest om.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Når man bruker uoriginalt blekk kan det godt hende at fargene ikke er like balanserte som før. Hos meg må jeg f.eks. stille litt ned på sortnivået, for å få best resultat når jeg skriver ut tekst og grafikk. For å skrive ut bilder trenger jeg ikke gjøre noen endringer.

 

Jeg mener likevel det er bryet verdt. Har nå i løpet av en tid "skrevet inn" ca 1200 kr. Nå har det seg slik at jeg som aktiv student skriver ut sider opp og sider ned med diverse foiler og dokumenter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...