Gå til innhold

Definisjon på .NET?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktisk så fullverdig at det til og med har fått et eget språk (C#) :)

Hva med de andre .NET språkene?

5147263[/snapback]

Det er da ingen andre ".NET-språk"...

 

Ja, kan kan programmere i .NET-rammeverket med vb, C++ osv også... Du kan jo bruke nesten hvilket som helst språk. Men C# ble utviklet for .NET.

Lenke til kommentar

.NET Framework handler mer om CLR (Common Language Runtime) enn noe annet. At man snakker mye om XML er vel ingen overraskelse (dette buzz-wordet er jo helt latterlig).

 

Kompilatoren for C# tar rett og slett og gjør om dette til CLR basert bytecode og genererer til slutt en assembly eller en spesiell .NET EXE fil (som selvfølgelig ikke kjører på PC-er uten .NET Framework Runtime installert).

 

Dette gjelder for de andre språkene det finnes .NET kompilator for (VB.NET, J#, Delphi.NET, Managed C++).

 

For de som liker ord som abstraksjon, integrasjon, håndterbarhet og skalerbarhet så er .NET et meget godt alternativ.

Lenke til kommentar
Faktisk så fullverdig at det til og med har fått et eget språk (C#) :)

Hva med de andre .NET språkene?

5147263[/snapback]

Det er da ingen andre ".NET-språk"...

 

Ja, kan kan programmere i .NET-rammeverket med vb, C++ osv også... Du kan jo bruke nesten hvilket som helst språk. Men C# ble utviklet for .NET.

5156084[/snapback]

OK. :)

 

Betyr det at i praksis så spiller det egentlig ingen rolle? ;)

Lenke til kommentar

Ikke hør blindt på hva jeg sier nå :p men så langt jeg husker, så kan du bruke noen og tyve programmeringsspråk i .NET.

 

Spørsmålet komme jo da til effektivitet osv. (Jeg mener) det er enklest å programmere .NET i C# (da C# ble utviklet for .NET). Likevel skal etter sidende C++.NET være den mest effektive koden. Raskere etter kompilering, og VB.NET stiller seg på en plass etter begge disse igjen.

 

Det blir mye smak og behag. Jeg mener at skal man sitte med .NET, så bør man bruke språket som er utviklet til dette. Jeg synes at alt annet blir litt "halvveis".

Lenke til kommentar
Det blir mye smak og behag. Jeg mener at skal man sitte med .NET, så bør man bruke språket som er utviklet til dette. Jeg synes at alt annet blir litt "halvveis".

Ja, jeg kan forstå det argumentet. Men det betyr ikke at jeg er enig. ;) Dessuten ville .NETs popularitet blitt kraftig redusert hvis man ikke kunne bruke andre språk.

 

Selv er jeg bare en hobby-programmerer (lager av og til et par små programmer som selges) og gir egentlig blaffen så lenge det fungerer. :)

 

Men er litt interessert i debatten. Gleder meg ellers til Mono fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar

så vidt jeg har forstått er vel .NET bare et rammeverk eller api, på samme måte som java api. C# er nesten helt likt java, syntaksen er ca lik, forskjellen er at c# bruker .net rammeverket og java bruker java api.

 

selvfølgelig andre forskjeller, som at c# kompileres til exe fil, mens java trenger jre installert.

 

det vil jo da si at hvilket språk du bruker til .net ikke har noe annet å si enn forskjellen på de språkene. c++ er gammelt, og utrolig kjapt. c# er nytt og har blant annet garbage collection, og du slipper minneallokering (som du må gjøre selv i c++). vb.net er vel bare nok en utvidelse av visual basic, som egner seg bra til å raskt lage fine gui, men som ikke er bra om du skal lage noe litt avansert.

 

det beste med .net må jo uansett være visual studio, som er et utrolig bra utviklingsverktøy.

 

nå skal det jo sies at jeg aldri har programmert i .net ;)

Lenke til kommentar
vb.net er vel bare nok en utvidelse av visual basic, som egner seg bra til å raskt lage fine gui, men som ikke er bra om du skal lage noe litt avansert.

Er dette subjektivt eller objektivt? ;)

5157196[/snapback]

 

Tror nok han er en smule subjektiv ja.

 

Designe-biten i .Net er den samme uansett hvilket språk du velger. Kan være litt variasjon fra utviklingsverktøy til utviklingsverktøy (f.eks. visual studio eller delphi), men ikke ut fra språket.

 

Så forskjellen mellom de forskjellige .net språkene ligger først og fremst i syntaksen. Kan du vb kan det være greit å fortsette med det. Kan du delphi kan delphi.net være en mulighet. C# ser ut til å være et veldig kjekt språk dersom du vil lære noe nytt/ikke kan noe fra før.

 

Som det er blit sagt noe om tidligere også så er .net flere ting, men 'managed code' og et .net framework er to stikkord som omfatter det meste.

 

-Vegar

Lenke til kommentar
vb.net er vel bare nok en utvidelse av visual basic, som egner seg bra til å raskt lage fine gui, men som ikke er bra om du skal lage noe litt avansert.

Er dette subjektivt eller objektivt? ;)

5157196[/snapback]

 

rimelig subjektivt ja :) vi lærte faktisk i et fag på skolen at vb var fint å bruke for å få opp en gui raskt til å teste med, og når vi hadde en som fungerte så kunne vi lage den i et "ordentlig" språk (java). tror det også var subjektivt fra lærerens side :D

Lenke til kommentar
så vidt jeg har forstått er vel .NET bare et rammeverk eller api, på samme måte som java api. C# er nesten helt likt java, syntaksen er ca lik, forskjellen er at c# bruker .net rammeverket og java bruker java api.

Java er ikke at API, for å pirke, Java er et språk

Java Runtime Environment er en parser som oversetter Java Bytecode til instruksjoner med såkalt Just-in-time.

.NET er et framework, det inneholder Common Language Runtime, som kompilerer MSIL til native code, just-in-time.

 

Et API er kun et bibliotek, som f.eks. OpenGL, MFC etc.

 

Dessuten er det stor forskjell i både språklig oppbygning og mekanismer rundt .NET og Java, men en som kan Java eller C++ har små problemer med å lære seg C#

 

VB.NET er laget fordi det faktisk finnes masse folk som kun kan Visual Basic, og for disse er VB.NET utmerket, men for en som kan C++ eller Java vil C# være et bedre språk, det er færre begrensnigner der, pluss at det er mer oversiktelig.

Lenke til kommentar
det vil jo da si at hvilket språk du bruker til .net ikke har noe annet å si enn forskjellen på de språkene. c++ er gammelt, og utrolig kjapt. c# er nytt og har blant annet garbage collection, og du slipper minneallokering (som du må gjøre selv i c++). vb.net er vel bare nok en utvidelse av visual basic, som egner seg bra til å raskt lage fine gui, men som ikke er bra om du skal lage noe litt avansert.

5157091[/snapback]

La meg få plukke mer på denne personens innlegg:

 

du snakker om gc i C#, og at C++ er gammelt og raskt. Du trekker også inn minneallokeringer, osv... Programmerer du i .NET blir det det samme hvilket språk du bruker. Du har da this::gc() i C++ på samme måte som this.gc() i C#, osv... minneallokeringen tar .NET-interfacet seg av uavhengig av språk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...