Gå til innhold

Den Store Aksjetråden - 2005


DevianX

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

Etter oppfordring fra enkelte om å starte en skikkelig aksjetråd på HW, tillater jeg med dette å danne en slik tråd. Det er ønskelig å få til en seriøs tråd med høy standard og fakta som er knyttet til virkeligheten.

 

Jeg ser ingen vinning ved å *hausse* eller *baisse* i denne tråden, ettersom det ikke får noen utslag på en aksjekurs.

 

Kan vel starte med en liten analyse som jeg har laget på et selskap. Har riktignok flere analyser, men de legger jeg ut etter behov og interesse.

 

*******************

 

Sevan

 

Ticker: Sevan

 

Web: www.sevanmarine.com

 

Business: Sevan Marine ASA is an offshore technology company, which specializes in the market for floating production and storage of oil and gas. The main objective is to establish a leading international company operating in demanding technological market segments.

 

The Company has developed a new, cylinder shaped platform type called SSP (Sevan Stabilized Platform), which is suitable for use in all sea environments. The first SSP unit, the SSP Piranema, is now under construction and will be installed on the Piranema field in Brazil, under an 11-year contract with Petrobras.

 

Litt TA (teknisk analyse):

 

Rundt den 23.10 ble glidende gjennomsnitt (bollinger-bond) som var på det tidspunkt rundt 27,- brutt på relativt høyt volum, noe som indikerte på at aksjen beveget i stigende trendlinje. Men grunnet noe svak avslutning på OSE resten av uken, falt kursen under glidende gjennomsnitt. Heldigvis avsluttet kursen over glidende gjennomsnitt ved ukeslutt på høyt volum nok engang.

 

Etter denne uken har vi testet glidende gjennomsnitt som støttenivå og den holdt meget bra og vi fikk som forventet en videre oppgang fra dette støttenivået som foreligger på ca. 26,- fra sist uke.

 

Dette bruddet på glidende gjennomsnitt for 2 uker siden, gir et signal om videre stigning opp mot 30,- løpet av kort tid, ettersom det er øvre linje på bollinger-bond.

 

Det kan også nevnes at forskjellen mellom øvre og nedre bollinger-bond er relativ liten (30 og 23) og vi beveger oss over glidende gjennomsnitt. Dette tyder på at vi skal mest sannsynlig få en rekyl oppover løpet av par uker og bryte øvre bollinger-bond. Ved et etablert brudd over øvre bollinger-bond kan det fort gå opp mot ATH som vi nådde tidligere i år.

 

Den siste uken har vært preget av testing av støttenivå som foreligger ved glidende gjennomsnitt og vi har faktisk fått et *falskt* brudd på overnevnte støttenivå. Hvorfor det ikke er etablert brudd på glidende gjennomsnitt er fordi omsetningen under denne kursen er på meget lavt volum og gir ikke styrke på videre nedgang. Benytt sjansen til å kjøpe aksjer hvis man har tro på selskapet og videre guiding.

 

Det finnes et godt støttenivå rundt 25,- i Sevan basert på TA.

 

RSI (relative strenght index) tilsier også at vi beveger oss i en periode med jevn stigning på kursen. Den er per dags dato på ca. 55

 

Det fundamentale er fortsatt meget sterkt og markedet avventer på en ny melding fra selskapet som vil medføre til videre kursøkning på kursen. Vi hadde for par uker siden, en emisjon i selskapet på en kurs over 30,-. Emisjonen ble overtegnet og det tyder på at det er stor interesse blant de store husene angående denne aksjen.

 

Husk også å sette stramme STL (stop loss) hvis man ønsker lavere risiko, ettersom markedet per dags dato varierer meget. Men ta hensyn til om det er etablert brudd som kan tydes ved høy omsetning på enten støtte/motstandsnivå.

 

Personlig kursmål: 35,-.

 

DevianX

post-11335-1131626945_thumb.jpg

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint initiativ. Jeg personlig er ikke så glad i Sevan, uvisst av hvilken grunn. Jeg har tidligere brent meg på STO, Stolt offshore, og jeg klarte selvfølgelig å kjøpe helt på høyeste toppnotering som den har vært på, for så å følge med på at kursen raste nokså bra. Et veldig urasjonelt kjøp, kjøpte vel mer eller mindre på motstand.

 

Tips til deg:

 

Teknisk analyse fra netfonds sine kursoversikter er ikke helt det optimale, ikke minst er det uoversiktlig.

 

bruk Bullspike ! Der er det veldig veldig mye bra. J

 

Jeg følger innsiderne og har akkurat posisjonert meg i CEQ , Cermaq, ettersom selskapet ser lovende ut, og ikke minst; det har en lav beta. Egenkapitalprosent på 50%, halve selskapet er eid av nærings og handelsdepartementet. Ulempen er at aksjen er relativt illekvid.

 

Var på en presentasjon av selskapets situasjon på den store aksjekvelden i Oslo 2.november, og likte det jeg fikk høre.

 

:thumbup:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Jeg følger innsiderne og har akkurat posisjonert meg i CEQ , Cermaq, ettersom selskapet ser lovende ut, og ikke minst; det har en lav beta. Egenkapitalprosent på 50%, halve selskapet er eid av nærings og handelsdepartementet. Ulempen er at aksjen er relativt illekvid.

5134517[/snapback]

 

Cermaq er et relativt nytt selskap som ble børsnotert på OSE tidligere i høst. Dermed foreligger det ikke helt optimal hitorikk på aksjen. Jeg baserer alle mine kjøp på Teknisk Analyse og derav er jeg 100% avhengig av at slike dataer foreligger for et gitt selskap.

 

Selvsagt har jeg alltid det fundamentale i bakgrunnen. Etter erfaring er dette mer støy som forvirrer den enkelte aksjonær. Husk også at markedet følger et bestemt mønster. Tro det eller ei, og ved hjelp av diverse verktøy og litt kunnskap kan man fort finne ut *edge* og salgstidspunkt.

 

Men er enig med deg at økonomien i Cermaq er meget positiv, noe som den bør være i dagens aksjemarked for å tilfredsstille markedet (ikke bli slaktet ved en ytterligere børskorreksjon.)

 

Angående netfonds sin TA side, var det ment som en illutrasjon for en typisk TA basert på RSI og bollinger-bond i overnevnte tilfelle. Dessuten bør man fokusere på par TA metoder og bli meget god på disse. Finnes riktignok et hav av diverse metoder som passer i ulike markeder som f.eks Bull og Bear.

 

Grunnen til at jeg har meget stor tro på Sevan, er fordi de har en meget positiv guiding og det har vært en rekke *inside*r kjøp løpet av de siste par ukene. i Q3 rapporten sies det også at det jobbes med en ny avtale som kan få kursen til å få en ny ATH (All time high). Derav mitt kursmål på selskapet. Avtalen bør foreligge innen Q1 2006 basert på TA og det fundamentale.

 

Jeg kommer med en annen analyse løpet av kvelden.

 

DevianX

Lenke til kommentar
Fint initiativ. Jeg personlig er ikke så glad i Sevan, uvisst av hvilken grunn. Jeg har tidligere brent meg på STO, Stolt offshore, og jeg klarte selvfølgelig å kjøpe helt på høyeste toppnotering som den har vært på, for så å følge med på at kursen raste nokså bra. Et veldig urasjonelt kjøp, kjøpte vel mer eller mindre på motstand.

 

5134517[/snapback]

 

Hehe, er ikke alltid like lett å treffe på bunn og selge på topp. Nå må det sies at høsten på OSE har vært meget variert med store svingninger. Dermed er det lurt å plassere stop loss. Ikke bruk automatisk stop loss, ettersom den kan bli utløst av STL raid fra enkelte hus som ønsker å presse ned prisen eller shortere som har det litt gøy med volatile aksjer.

 

Dermed er det gunstig å kjøpe på støttenivå og gjerne selge på motstand, alt ettersom markedet utvikler seg. Ofte gir etablert brudd på motstandsnivå et signal til markedet om at aksjen skal videre opp og dermed er det lurt å sitte litt til.

 

Selvsagt vil man oppleve at man gjør feil i aksjemarkedet, men folk flest hater å innrømme feil. Dermed blir de med på de store nedgangene også. I enkelte tilfeller der nedgangen er irrasjonell, benytter jeg personlig muligheten til å kjøpe mer aksjer. Dette er KUN hvis jeg kjenner sektoren og selskapet meget godt.

 

Ved kjøp av *ukjente* aksjer, der jeg har moderat kunnskap om selskapet. Har jeg nokså stramme STL for å minimere tapet hvis kursen skulle falle.

 

Kapitalen er meget viktig i aksjemarkedet og det er vårt verktøy i denne bransjen for å lykkes. Så uten kapital, ingen jobb :)

 

DevianX

Lenke til kommentar

***************************

 

Rocksource

 

Ticker: RGT

 

Web: www.rocksource.com

 

Business: Rocksource is a technology- and knowledge-driven oil company that is based on leading, Norwegian-based expertise in geology research and petroleum research. By integrating electromagnetic (EM) technology and seismology, Rocksource aims to explore for and produce oil and gas with greater precision, at lower cost and with less risk than current technology and the present approach allow. The company has defined the following three areas as strategic success factors: cutting-edge technology, access to the market and access to capital.

 

Det kan også nevnes at selskapet har kommet mye lengre enn først antatt og dette lover meget bra for videre utvikling. RGT er et relativt nytt selskap og jamfør deres egne sider er den teknologien selskapet besitter *game changing* innenfor sitt felt.

 

Aksjen har dessverre den siste tid blitt slaktet meget brutalt på OSE, ettersom den ikke kan vise til noe inntekt av noen større betydning. Men husk at vi priser en aksje basert på forventninger og personlig synes jeg at RGT er underpriset basert på hva selskapet besitter av EM teknologi og cash etter emisjon.

 

Det som er viktig og som kan endre kursen vesentlig er prosjektet RGT har med DNO på Jaguar feltet. Her har Rocksource 10% eiendel og lykkes prosjektet, vil vi se helt andre kurser en per dags dato. Nedsiden akkurat nå er meget lav og begrenset ned til nedre bollinger-bond som er å finne på ca. 1.20.

 

Litt mer TA som støtter oppgang løpet av par uker.

 

Kursen følger mer eller mindre glidende gjennomsnitt og distansen mellom øvre og nedre bollinger-bond er utrolig liten i disse dager.

 

Øvre bollinger-bånd er per dags dato på 1.55 og nedre befinner seg på ca. 1.20.

 

Med andre ord, dagens sluttkurs er en meget kristisk verdi (glidende gjennomsnitt).

 

Hvorfor kursen skal MEST sannsynlig opp på kortsikt?

 

Dette er min tolkning og jeg kan ta feil som alle andre.

 

*RSI er per dags dato på ca. 60. Noe som er normalt ved oppgangstred (høy RSI verdi).

 

*Ny melding fra selskapet om Jaguar prosjektet og det ser lovende ut. Det kan dukke opp ting som kan forsinke prosessen, men hvis alt lykkes vil RGT i 2006 fint støtte en pris på ca. 3-4,-.

 

*Emisjon på 2.60 og det tar gjerne opptil 6 mnd eller mer før disse investorene tjener penger på sin investering. RGT er et selskap i startfasen og har behov for å spytte inn mer i diverse prosjekter for å komme skikkelig idag. Dette medfører selvsagt til litt kursfall, men har vært ekstra ille grunnet en svak OSE og en korreksjon i oljesektoren.

 

Så dette bør gå veien, hvis OSE ikke går på enda en smell og vi bryter 300 på hovedindeksen.

 

Enjoy.. kom gjerne med innspill…

 

DevianX

Lenke til kommentar

Ja, enig.. Jeg baserer i grunn også mine kjøp utelukkende på TA, men akkurat i tilfellet STO var jeg redd for "ikke å bli med på toget", noe som jeg i etterkant har lært av..

 

Som du sier har CEQ en veldig begrenset kurshistorikk, så her tenkte jeg mer fundamentalt. Spent på hvordan Cermaq utvikler seg fremover..

 

Jeg er i grunn ikke så positiv til Sevan som du tydeligvis er, spesielt ikke innen det tekniske. Jeg syns Sevan historikken er veldig støyfylt, og er vanskelig å gjøre en god TA på.

 

PS: Går du på BI/NHH ?

Lenke til kommentar

Jeg er i grunn ikke så positiv til Sevan som du tydeligvis er, spesielt ikke innen det tekniske. Jeg syns Sevan historikken er veldig støyfylt, og er vanskelig å gjøre en god TA på.

 

PS: Går du på BI/NHH ?

5134955[/snapback]

 

Det foreligger et meget gunstig trading intervall på Sevan. Den har gjerne store svingninger på intraday og viser styrke ved oppgang (høyt volum) og lavere volum ved nedgang.

 

Hvis du f.eks ser på chart på Sevan, bare for å ta et like eksempel på etablert brudd eller ei. Den har et falskt brudd på glidende gjennomsnitt, ettersom volumet ikke gir noen særlig indikasjon på at støttenivået er brutt (etablert brudd). Dermed bør man benytte i slike situasjoner til å laste ytterligere opp og selge ved oppgang.

 

Hvis volumet derimot hadde vært meget høyt, ville jeg kanskje vurdert å selge og kjøpe inn på en lavere kurs. Alt ettersom markedet (OSE) beveger seg.

 

Er student ved BI ja.. hehe

 

DevianX

Lenke til kommentar
RGT er nok en aksje man kan tjene veldig gode penger på om man timer det hele riktig.. Men brennhet risiko i den der, volativ askje som vi kan se på kurshistorikken. Halvert på noen få måneder! Muligens e god kjøpsmulighet.

5134988[/snapback]

 

Er nettop slike aksjer som får mest juling ved en eventuell børskorreksjon som vi har vært vitne til i år. Ettersom de ikke har noe inntekt å vise til. Samtidig har enkelte meglerhus shortet aksjen meget hardt. I slike tilfeller kan man stille seg følgende spørsmål.

 

Hva har endret seg løpet i selskapet løpet av den siste perioden? Er den fundamentale i selskapet endret seg? Hvordan ligger selskapet an til guiding de har gitt markedet? osv.

 

Og som nevnt tidligere, er nedsiden i RGT ca. 12% (nedre bollinger-bond). Mens oppsiden kan være meget stor på lang sikt (2 mnd --> ).

 

Jeg har kortsiktig mål innen Q1 2006 på ca. 3,-. Dette kun hvis prosjektet i Jaguar lykkes. På kort sikt tror jeg at aksjen vil bryte øvre bollinger-bond og vise videre retning (stigende trend jamfør etablert brudd på øvre bollinger-bond hvis det foreligger).

 

Dessuten er intraday på RGT meget lav forhold til tidligere i høst med store variasjoner. Men RGT er avhengig av en stabil OSE for at videre utvikling skal være positiv.

 

DevianX

Lenke til kommentar

Jeg ble i grunn litt overrasket over hvor perfekt både Sevan og Stolt tok imot det glidende gjennomsnittet i chartet. Jeg la inn ordre på Stolt rundt de dagene, men jeg satt limiten 25øre for lavt, så jeg fikk ikke kjøpt. Tror i midlertid Stolt er i en god kjøpsmulighet akkurat nå, rundt 64-65 kroner. Bare se på Ukeschartet på Bullspike.

 

Stolt har omfangende støtte på akkurat dette nivået.

 

RSIen er også unormalt lav, aksjen kan virke oversolgt på mange måter.

post-13199-1131649335_thumb.jpg

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Jeg ble i grunn litt overrasket over hvor perfekt både Sevan og Stolt tok imot det glidende gjennomsnittet i chartet. Jeg la inn ordre på Stolt rundt de dagene, men jeg satt limiten 25øre for lavt, så jeg fikk ikke kjøpt. Tror i midlertid Stolt er i en god kjøpsmulighet akkurat nå, rundt 64-65 kroner. Bare se på Ukeschartet på Bullspike.

 

Stolt har omfangende støtte på akkurat dette nivået.

 

RSIen er også unormalt lav, aksjen kan virke oversolgt på mange måter.

5135033[/snapback]

 

Hmm... STO prøvde å bryte gjennom øvre bollinger-bond, men som det fremgår av chart, klarte den ikke å bryte gjennom. Dette gir tilbakegang på kursen.

 

Det forelå et støttenivå ved ca. 70,- som ble brutt, etterfulgt av brudd på trendlinje basert på bunn ved ca. 68,-. Dette gir indikasjon på videre fall ned mot ca. 62,- sånn ca.

 

Personlig ville jeg heller avventet på videre utvikling og se om kursen faller ned på 62 og gå inn der eventuelt. Eller ved et etablert brudd på glidende gjennomsnitt på ca. 67,-.

 

Den fighter om den skal gå videre ned eller klarte opp mot trendlinje. Brytes trendlinje på ca. 67,- de nærmeste dagene er dette et meget godt bull signal og videre kursøkning er et faktum med ganske god sikkerhet.

 

RSI vil jeg ikke si er unormalt lav i dette tilfelle. Hvertfall ikke basert på dagens sluttkurs (53,54). RSI under 30 er oversolgt og 70 er overkjøpt.

 

DevianX

post-11335-1131650005_thumb.jpg

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
RSI vil jeg ikke si er unormalt lav i dette tilfelle. Hvertfall ikke basert på dagens sluttkurs (53,54). RSI under 30 er oversolgt og 70 er overkjøpt.

 

DevianX

Ja, men hvis du ser på kurshistorikken til Stolt så har ikke 30 vært et normalt støttenivå for RSIen. Som du tidligere har nevnt her så er RSIen noe høyere på grunn av en voldsom oppgang den senere tiden. RSI har tendert mot å bevege seg mellom 50 og 80 som motparter.

Lenke til kommentar
Ja, men hvis du ser på kurshistorikken til Stolt så har ikke 30 vært et normalt støttenivå for RSIen. Som du tidligere har nevnt her så er RSIen noe høyere på grunn av en voldsom oppgang den senere tiden. RSI har tendert mot å bevege seg mellom 50 og 80 som motparter.

5135149[/snapback]

 

Yup, da sier jeg meg enig. Så ikke over RSI historie på STO.

 

Blir spennede å følge med STO framover, men bør helst krabbe seg opp mot trendlinje før den gir klare signaler om videre retning :)

 

DevianX

Lenke til kommentar

Ja, det kan anbefales for de fleste! Og spesielt nybegynnere som må starte med papirtrading.. Men for all del, er jo hele 10.000kr å vinne, så det er mange "proffe" som holder på der også. Var med i topp10 gruppa der for en stund tilbake, det var moro!

 

børsNM på hegnar.no er jo også artig, og premien er jo mildt sagt fet. Men der er det jo visse begrensinger. Man skal opptre som investor, ikke som trader.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Det forelå et støttenivå ved ca. 70,- som ble brutt, etterfulgt av brudd på trendlinje basert på bunn ved ca. 68,-. Dette gir indikasjon på videre fall ned mot ca. 62,- sånn ca.

 

Personlig ville jeg heller avventet på videre utvikling og se om kursen faller ned på 62 og gå inn der eventuelt. Eller ved et etablert brudd på glidende gjennomsnitt på ca. 67,-.

 

RSI vil jeg ikke si er unormalt lav i dette tilfelle. Hvertfall ikke basert på dagens sluttkurs (53,54). RSI under 30 er oversolgt og 70 er overkjøpt.

 

DevianX

5135118[/snapback]

 

Kursen har idag falt ned mot støttenivå og har funnet hvilerom rundt dette intervallet. Dette fremgår av intraday chart. Nå gjenstår det å se om støttenivå holder og hvis ja, vil vi se en korreksjon opp løpet av neste uke.

 

Blir overnevnte støttenivå brutt, er det gitt salgssignal basert på TA.

 

DevianX

post-11335-1131711441_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...