Gå til innhold

PS3 i 2007


Daisy Chain

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitert fra arstechnica.com

Sony PS3: a 2006 holiday launch likely

 

11/5/2005 9:31:55 AM, by Ken "Caesar" Fisher

 

Howard Stringer, as you may know, is the CEO of Sony, and he decided to have a sit-down interview with The Hollywood Reporter to talk about Sony's entertainment ventures. It's not your standard tech fare; some of the answers are oblique, and the reporter's own comments in the article show a hint of technological naiveté (he calls a Memory Stick a "hard drive" in reference to the PSP). Nevertheless, there's some interesting stuff in here. First, a launch date for the Playstation 3. The article states it pretty matter-of-factly:

 

    In a demonstration of the swift collaborative response to consumer-driven marketplace changes that a revitalized Sony can deliver, the company soon will unveil a line of compact, portable video devices to fill the time gap before PlayStation 3 launches in Japan in March and in the U.S. a year from now.

 

This suggests, obviously, a holiday 2006 launch for the PS3 in North America, several months after the Japanese debut. It also suggests that Sony is looking to bring more portable video units to market, although I wonder if they're not better off unbundling the PSP, and selling that as a media device. Whatever the case, it looks as though Sony will be relying on Memory Sticks in portable players, which leads me to believe that they won't compete well against the (video) iPod (the cost-per-Megabyte difference between the two is significant).

 

And what about price? While commenting on how the PS3 will bring Blu-ray support to the masses, Stringer indicated that Sony would be selling the PS3 at a loss partially  for this very reason.

 

    "PS3 is a subsidized Blu-ray play that will sell 20 million units. The first HD player will be on the market for $1,000. PS3 could be at $300 or $400. Sony will be selling them at a loss the first six months to a year just to get Blu-ray players out in the market. So studios realize they need to have their content on it," he said.

 

According to Stringer, the PS3—not the increased DRM found in the BD spec—is what drove so many studios to support Blu-ray over HD DVD (obviously excluding Twentieth Century Fox). The implication is that had Microsoft backed HD DVD early on, there'd be more competition between the two standards right now. I'm not sure I buy that. While Stringer claims that the HD DVD market will be suppressed under the cost of HD DVD players, HD DVD looks like it will have at least 8 months of a head start on the PS3. The success of HD DVD will likely rise and fall with the number of compelling HD DVD titles out there.

 

But wait, there's more. The current thinking in the console world right now is that the PS3 will not ship with a hard drive by default, but one will be available as an add-on. Behind closed doors there has been no shortage of chatter about the possibility that, add-on status aside, the PS3 could possibly be "bundled" in the US to include a hard drive at launch, making it almost a de facto base configuration. This theory got a pinch more interesting with another comment in the article.

 

    In keeping with the PlayStation business model, PS3 will roll out at a loss for the first six months, then rapidly turn profits on game-license fees. PS3 will be bundled with a selection of preloaded films, TV programs and games and sell for between $300-$400.

 

They key word there is "preloaded." The astute reader will ask, "preloaded onto what"? Assuming that the author isn't mistaking a few bundled Blu-ray discs as "preloads," I'd say we're talking about a hard drive.

 

Stringer also took some time to criticize Apple's video service designs, making some arguments that, in theory, sound quite good.

 

    "Why would someone want to pay $1.99 per download of one TV series episode on a closed system like a video iPod when they can transfer all the content they want from their own devices like DVRs to our multimedia portable player at no extra cost? Consumers already can do this with the PlayStation Portable," Stringer said.

 

(You just have to appreciate rhetoric, don't you? The words "closed system" coming out of a Sony bosses' mouth? Classic.)

 

He does have a point, though. I already have my TiVo. I really don't care to pay $1.99 for a TV show that I can normally grab with my TiVo, provided my two tuners aren't already busy. But where is Sony going to swoop in on this? Leaving aside hacks, currently TiVoToGo is the only major option for those looking to take their TVs with them on specialized portably devices. So far, those devices are all based around Windows Mobile. Will Sony try to roll their own, or will they merely release another Windows Mobile device? Time will tell.

 

The interview is expansive and delves into a number of topics. Practically every paragraph or so there's something that could be analyzed and placed into context with what onlookers are expecting to see from Sony over the past year. With the above I've tried to touch on the most salient and interesting details, while avoiding going too far out on a limb.

 

 

Dette er jo MEGET gunstig for Microsoft.

Lenke til kommentar

Det som plager meg er at Sony alltid skal prioritere Japan så enormt, jeg føler ofte at Europa blir rett og slett oversett hos Sony. De snakker om release date for japan....og usa. Hva med Europa? Vi består ikke av BARE små land da? Italia, Frankrike, Tyskland, England, Spania. Jeg syns rett og slett Europa får en urettferdig behandling av Sony, for vår release date blir nok sikkert ikke før godt inni 2007, hvor Microsoft på den andre side ser ut til å ville prøve å minimere det mellomrommet så godt som mulig. 10 dager etter USA, kommer Xbox ut i Europa, og 8 dager etter oss får Japan den. Sony virker egentlig som de holder samme strategi på det meste som de har hatt siden PS1. Forbedre hardware, og ikke skjønne at det finnes et marked utenfor Japan som er minst like viktig å vinne nå som konkurransen er så tøff.

Lenke til kommentar

Er på sett og vis ganske enig med deg ja. Det forstås at Japanerene kommer først ut siden det er hjemlandet til Sony. Men de trenger ikke la det gå år for resten av oss. Det er jo bare negativt for dem og oss. Det vil si at de nå har tapt markedet mot xbox 360. Jeg skal midlertidig vente og gidder ikke kjøpe xbox 360.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg skal midlertidig vente og gidder ikke kjøpe xbox 360.

5133638[/snapback]

Jeg gidder ikke å vente, så jeg kjøper 360. :p Men så liker jeg Xbox spillene bedre enn Playstation, og Live. :)

 

Men kjipt at den kommer så sent, for Halo 3 kommer vel sent også da? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Europa står jo ikke nenvt i teksten her, så det kan være at vi havner nogenlunde likt med Nord Amerika. Om det ikke er tilfelle, vil jeg tørre påstå at dette er temmelig bedriten kundebehandling av Sony.

Så en fin dokumentar rundt Xbox 360 som hadde gått på BBC, og Sony later jo til å være skamfulle av hovmod - de antar at Xbox 360 ikke vil være en så stor trussel, og at PSP og PS2 vil fortsatt være på toppen av salgslistene i år.

Får jeg tørre å tørke støv av en klassiker; hovmod står for fall. (elns.)

Lenke til kommentar
Det som plager meg er at Sony alltid skal prioritere Japan så enormt, jeg føler ofte at Europa blir rett og slett oversett hos Sony. De snakker om release date for japan....og usa. Hva med Europa? Vi består ikke av BARE små land da? Italia, Frankrike, Tyskland, England, Spania. Jeg syns rett og slett Europa får en urettferdig behandling av Sony, for vår release date blir nok sikkert ikke før godt inni 2007, hvor Microsoft på den andre side ser ut til å ville prøve å minimere det mellomrommet så godt som mulig. 10 dager etter USA, kommer Xbox ut i Europa, og 8 dager etter oss får Japan den. Sony virker egentlig som de holder samme strategi på det meste som de har hatt siden PS1. Forbedre hardware, og ikke skjønne at det finnes et marked utenfor Japan som er minst like viktig å vinne nå som konkurransen er så tøff.

5133485[/snapback]

 

Hadde håpet på worldwide launch, men tviler på at Sony klarer å produsere konsoller fort nok, Microsoft sin løsning virker kunstig da hver butikk vil få ganske få modeller å selge, med lang ventetid mellom første og andre shipment.

 

Sony velger nok Japan først, det er deres absolutt største marked, og den mest trofaste kundebasen. Fabrikkene ligger der, og det er kort shipping-tid. I tillegg er vell halvparten av utviklerene derfra.

 

Vet ikke hvorfor de velger USA før Europa, jeg vet våres konsoller kommer via suez-kanalen, går vel kanskje raskere å sende dem over pacific'en, og har sikkert større kundebase.

 

Men uansett tror jeg ikke det skal gå så veldig mange månder mellom Europa og Japan, mener å ha lest at Sony har nettop bygget tre nye fabrikker.

Vi kommer ihvertfall til å få flere spill ved våres launch, dersom analysen av utsagnene viser seg å stemme. :)

Lenke til kommentar
Solgt langt fler PS2 maskiner i både Europa og Amerika enn i Japan Kongrudi.

5134143[/snapback]

 

Kanskje det, men så må du huske på at konsollkrigen kommer ann på spill-markedet også.

 

"The Japanese market is the most important key for the Xbox [360]'s global strategy," said Yoshihiro Maruyama, general manager of the Xbox Division in Japan, at a recent press conference.

 

But in this, the latest battle of the never-ending "console wars," Microsoft seems prepared to come out blasting. Redwood recognizes the importance of conquering Japan, the industry's second-largest game market.

 

Uttdrag fra Microsoft sin reklame-messe i Japan:

(http://theconsolewars.blogspot.com/2005/11/can-xbox-360-pull-180-in-japan.html)

Lenke til kommentar
Hadde håpet på worldwide launch, men tviler på at Sony klarer å produsere konsoller fort nok, Microsoft sin løsning virker kunstig da hver butikk vil få ganske få modeller å selge, med lang ventetid mellom første og andre shipment.

5134080[/snapback]

En liten butikk som digistore.no fikk 80 konsoller ved launch, jeg las nettopp i en annen tråd at shg.no fikk 150 konsoller til launch, Elkjøp er den desidert største i norge og får nok et betraktelig større antall xboxer enn hva disse småbutikkene gjør. Første shipment er 2. Desember i norge, andre er 12-14 Desember....

Er det så lang ventetid at folk kommer til å dø av det? iogmed at butikkene får inn rimelig bra med konsoller på første omgang alikevel. At det blir reklamert med at det blir lite konsoller til launch er et PR-triks for å få flere til å storme til butikkene og legge inn sin forhåndsbestilling og få flest mulig av ræva og få kjøpt dette konsollet fordi det kan være lenge til neste gang du har muligheten, dette er ikke sant, det er rett og slett bare god PR. Folk hører ting som at neste shipment er kanskje ikke før etter jul og får panikk. De gjør det for å få imponerende tall ved lansering. Jeg stresser ikke, for jeg vet at de fleste som vil ha en Xbox360 på launch, får en. Denne hysterien har vert med hver eneste konsollansering hvor det har vert hard konkurranse. Trenger ikke gå lengre tilbake enn Xbox (1) lanseringen eller PS2, hvor det også ble sagt at det kom til å bli manko. Det gjelder også store spilltitler som Halo 2 og GTA San Andreas når de kom. Det var samme skriveriene i pressen om at de ville få problemer med å få inn nok til alle som ville ha, ble det noe problem? Nei. Er det langt til neste shipment? Nei.

 

Tilbake til Sony: Siden de ser ut til å holde på de gamle tradisjonene også med PS3'en så kommer USA til å få PS3 før oss. Jeg tror vi kan komme til å vente ganske lenge til den kommer til Europa. Bare for å titte på historien så langt:

 

Playstation

Lansert i Japan 3.Desember 1994

Lansert i USA 9. September 1995

Lansert i Europa 29.September 1995

 

Playstation 2

Lansert i Japan 4.Mars 2000

Lansert i USA 26.Oktober 2000

Lansert i Europa 24.November 2000

 

Hvis det nå er snakk om Holiday Season i USA, så blir ca rundt desember måned, og Europa blir vel da en måned etter. Dette er sinnsvakt lenge å vente, når du vet at konsollet har vert ute i japan i allerede 10 måneder. Da høres ikke det å vente å måtte vente på andre shipment på Xbox360 fult så ille ut lengre. Det går ikke an å forsvare noe så dumt som en så latterlig lansering når løpet er så tett som det er nå mellom MS og Sony, jeg gruer meg hvis det kommer enda flere dårlige nyheter fra Sony, for nå begynner begeret å bli ganske fult, de siste ukene har det ikke vert annet enn negative nyheter angående Sony, og nei regionsfriespill veier IKKE opp for blu-ray protection systemet

Lenke til kommentar
Hadde håpet på worldwide launch, men tviler på at Sony klarer å produsere konsoller fort nok, Microsoft sin løsning virker kunstig da hver butikk vil få ganske få modeller å selge, med lang ventetid mellom første og andre shipment.

5134080[/snapback]

En liten butikk som digistore.no fikk 80 konsoller ved launch, jeg las nettopp i en annen tråd at shg.no fikk 150 konsoller til launch, Elkjøp er den desidert største i norge og får nok et betraktelig større antall xboxer enn hva disse småbutikkene gjør. Første shipment er 2. Desember i norge, andre er 12-14 Desember....

Er det så lang ventetid at folk kommer til å dø av det? iogmed at butikkene får inn rimelig bra med konsoller på første omgang alikevel. At det blir reklamert med at det blir lite konsoller til launch er et PR-triks for å få flere til å storme til butikkene og legge inn sin forhåndsbestilling og få flest mulig av ræva og få kjøpt dette konsollet fordi det kan være lenge til neste gang du har muligheten, dette er ikke sant, det er rett og slett bare god PR. Folk hører ting som at neste shipment er kanskje ikke før etter jul og får panikk. De gjør det for å få imponerende tall ved lansering. Jeg stresser ikke, for jeg vet at de fleste som vil ha en Xbox360 på launch, får en. Denne hysterien har vert med hver eneste konsollansering hvor det har vert hard konkurranse. Trenger ikke gå lengre tilbake enn Xbox (1) lanseringen eller PS2, hvor det også ble sagt at det kom til å bli manko. Det gjelder også store spilltitler som Halo 2 og GTA San Andreas når de kom. Det var samme skriveriene i pressen om at de ville få problemer med å få inn nok til alle som ville ha, ble det noe problem? Nei. Er det langt til neste shipment? Nei.

 

Tilbake til Sony: Siden de ser ut til å holde på de gamle tradisjonene også med PS3'en så kommer USA til å få PS3 før oss. Jeg tror vi kan komme til å vente ganske lenge til den kommer til Europa. Bare for å titte på historien så langt:

 

Playstation

Lansert i Japan 3.Desember 1994

Lansert i USA 9. September 1995

Lansert i Europa 29.September 1995

 

Playstation 2

Lansert i Japan 4.Mars 2000

Lansert i USA 26.Oktober 2000

Lansert i Europa 24.November 2000

 

Hvis det nå er snakk om Holiday Season i USA, så blir ca rundt desember måned, og Europa blir vel da en måned etter. Dette er sinnsvakt lenge å vente, når du vet at konsollet har vert ute i japan i allerede 10 måneder. Da høres ikke det å vente å måtte vente på andre shipment på Xbox360 fult så ille ut lengre. Det går ikke an å forsvare noe så dumt som en så latterlig lansering når løpet er så tett som det er nå mellom MS og Sony, jeg gruer meg hvis det kommer enda flere dårlige nyheter fra Sony, for nå begynner begeret å bli ganske fult, de siste ukene har det ikke vert annet enn negative nyheter angående Sony, og nei regionsfriespill veier IKKE opp for blu-ray protection systemet

5134620[/snapback]

 

Godt skrevet. Helt enig. Var jo det samme med PSP, tok vel ca 8-10 måneder etter Japan før den havnet her. Det er jo enda mer tragisk, siden det ikke er snakk om PAL/NTSC forskjeller på den som ofte har vært unnskyldningen for utsettelsene. Faktum er at Sony vet de kan slippe unna med det fordi de dominerer markedet fullstendig. De tjener grovt på å vente så lenge som mulig før de lanserer her fordi da har teknologien blitt billigere og vi betaler alltid de høyeste prisene. Bare se på PSP, den koster faktisk omtrent det samme som en Xbox 360 vil gjøre. Helt tragisk.

 

Og at det er for lite 360 konsoller er nok mye et pr triks ja, senest i går sa MS i en artikkel at de trodde de skulle klare å selge 3 millioner på 3 måneder. Kan ikke være store mangelen på konsoller da vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Iogmed at Xbox360 og PS3 vil ha marginale forskjeller når det gjelder det rent tekniske, så vil det egentlig bare skade Sony å utsette lanseringen i USA/Europa så lenge, det vil bare gi Xbox360 enda bedre tid til å sette seg et skikkelig fotfeste. Argumentet at å kjøpe Xbox360 bare for å få den nye konsollen først holdt kanskje mål da lanseringsdatoen ble først gjort kjent, og vi ikke visste så mye om konsollene. Men det er et gammelt argument som er blitt slått i hjel og revet i filler for lengst.

Lenke til kommentar

Ehm...Marginale forskjeller?

Alt etter hvem du hører på, kan en vurdere at PS3 er litt kraftigere, eller oppimot dobbelt så kraftig som Xbox.... (nei er ingen sonyhore, og vil aldri bli det)

Eneste som er gunstig overhode med at Sony leverer så sent, er at prisen på den hardwaren de hadde tenkt å proppe PS3 full av, trolig vil være sunket ganske betraktelig.

At konsoller kommer sist til Europa er noe som er ganske så vanlig, så det var ikke helt uventet. At Microsoft klarer levere worldwide mens Sony derimot ikke pusher dette...det var heller uventet.

Å ha et år på seg til å pushe konsollen sin før hovedkonkurrenten kommer på banen....Dette vil skade Sony...Men samtidig vil vel PS3 ha lengre levetid enn Xbox360, og dermed har vi gått fra en "samtidig" kjøreplan for playstation og xbox, til å overlappe hverandre.

Lenke til kommentar

Det interessante med dette - hvis vi legger spillene til grunn - er jo at når PS3 omsider kommer så er jo Xbox 360 godt i gang med 'andre generasjon' av spill.

 

Alle vet at lanseringsspillene ikke henter maksimalt ut av en konsoll fordi utviklerne ikke har hatt erfaring og tid til å finpusse i forhold til konsollens muligheter siden de ikke har hatt endelig hardware tilgjengelig i mer enn noen måneder. Spill som kommer 6-12 måneder eller senere etter en konsollansering ser nesten uten unntak langt bedre ut enn lanseringstitlene.

 

Så Sony bør helst komme med noe virkelig revolusjonerende - spill fra Sony som f.eks. grafisk matcher Xbox 360 sine lanseringsspill vil ikke imponere noen om et år.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Ehm...Marginale forskjeller?

Alt etter hvem du hører på, kan en vurdere at PS3 er litt kraftigere, eller oppimot dobbelt så kraftig som Xbox.... (nei er ingen sonyhore, og vil aldri bli det)

Eneste som er gunstig overhode med at Sony leverer så sent, er at prisen på den hardwaren de hadde tenkt å proppe PS3 full av, trolig vil være sunket ganske betraktelig.

At konsoller kommer sist til Europa er noe som er ganske så vanlig, så det var ikke helt uventet. At Microsoft klarer levere worldwide mens Sony derimot ikke pusher dette...det var heller uventet.

Å ha et år på seg til å pushe konsollen sin før hovedkonkurrenten kommer på banen....Dette vil skade Sony...Men samtidig vil vel PS3 ha lengre levetid enn Xbox360, og dermed har vi gått fra en "samtidig" kjøreplan for playstation og xbox, til å overlappe hverandre.

5137001[/snapback]

Marginale forskjeller ja. Det som kommer an på levetiden til PS3 er heller ikke bare det rent tekniske. De må levere noe annet også, utifra hva jeg har hørt sålangt er jeg langt fra imponert over PS3 av hva den gir oss kundene. Det virker heller som at Sony prøver å gjøre seg selv større. Av mangel på et bedre ord connectivity, er noe jeg vil bare slenge ut der. Noe som har vert et mareritt med Sony produkter. De prøver å imponere oss med å slenge ut navn som ditt datt teraflops, osv osv. Mens de kutter vekk det folk vil ha, og setter opp et par rare sperrer. F.eks de går IKKE for et forent onlinesamfunn, de bokstavelig talt driter i det og lar det være opp til hver enkelt utvikler. Akkurat som før. De patenterer en teknologi som gjør at en blu-ray disc vil bare være brukelig på en spesifikk konsoll, noe som virker som de overhode ikke har tenkt over konsekvensene som f.eks at en konsoll kanskje ikke varer for evig og man må kjøpe seg en ny en, og dermed ender spillene dine opp med å være ubrukelig for din nye konsoll kan ikke lese de for de er låst til en annen konsoll, virker veldig lite gjennomtenkt, eller så er det akkurat det de tenker på, la dem kjøpe spillet en gang til, for å være ærlig ...det hadde ikke overrasket meg hvis det var det som surra rundt i hodet på den gjengen.

Nei jeg tviler prisen vil synke noe spesielt SELV om de lanserer den nesten 10 måneder etterpå i USA og Europa. PS2'en kostet det samme selv om den ble lansert med et nesten 10 måneders mellomrom, folk betaler det alikevel uten å tenke på at teknologien har blitt billigere siden det ble lansert i japan for evigheter siden. Dette blir et konsoll med for mange restriksjoner, med en alt for høy prislapp (som sony selv har "advart" om). Fortsetter "godnyhetene" å strømme inn tviler jeg sterkt på at det blir et PS3 kjøp på meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hehe, jaja du setter nå opp noen gode poeng =)

Til syvende og sist går det nå vel på hype og markedsføring som gjør at folk kjøper PS3 uansett fordi det blir det "tøffeste".

Personlig er nå jeg lei av bare mer og mer grafikk selv, så vi får se.

Kjøper ikke Xbox....kanskje ikke heller ps3....får se..

:/

Betaler ikke 3000-4000 for en konsoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...