Gå til innhold

hvilken linux på en server


dominus

Anbefalte innlegg

Ubuntu drives av Canonical Ltd, de har og flere ansatte utviklere, så å dermed å likestille det med et community-system med de ulempene de har fordi de og har et community blir litt feil.

 

De har og supportavtaler som kan skrives som gjør at bedriften kan få kjapp support ved eventuelle kriser som skulle oppstå.

Mer info

5195198[/snapback]

 

De er vel strengt tatt kun sponsorer, og når det gjelder deres "enterprise"-support så kan jeg ikke finne noen ting på den ellers så uprofesjonelle siden deres om dette.

 

Ubuntu er først og fremst en community-dreven distribusjon, en dårlig organisert en også. Ta en titt på wiki'en og "dokumentasjonen" som er tilgjengelig, det er et eneste stort virvar av usammenhengende bruker-erfaringer og triks.

 

Etter det jeg har sett og erfart er det eneste de tilbyr over Debian Sarge er en oppdatert GNOME desktop. Ingenting i Ubuntu er logisk oppbygd, tror jeg spotta rundt 4 forskjellige pakke-behandlere i menyene.

 

Shuttleworth burde heller putte pengene sine på Debian-prosjektet som en gang hadde en lysende framtid istedet for å støtte en dødfødt distribusjon som det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Muligens Solaris blir mer populær blant småfolket med tiden, er jo ikke lenge siden Solaris ble fritt tilgjengelig. Men samtidig så ser man BSD-ene slite i skyggen av Linux, så det kan hende det ikke er plass til flere OS.

5189805[/snapback]

Nåja, BSD lever. FreeBSD blir brukt på en drøss av webservere, OpenBSD er det operativsystemet man gjerne bruker på hw-brannmurer, og NetBSD kan kjøre på det meste.

5189860[/snapback]

 

Nå sa vel ikke jeg at BSD på noe vis var døende :)

BSD og Solaris har mye av den samme utbredelsen og det er i miljøer det er lite av her til lands. For BSD er både mangel på spalteplass, tilgjengelighet på kompetanse og ikke minst kommersiell backing er med på å bidra til denne utviklingen. Hvorfor BSD ikke får eksponeringen Linux får finner man uendelige diskusjoner om dersom man gjør noen søk...

Når det gjelder mainstream adopsjon så vil jeg stå på det at BSD sliter i skyggen av Linux.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Litt of topic, men her er det ihvertfall noen som har kjennskap til samme server. Er det noen som vet hvordan man åpner kabinettet på en ML370 G2 tower? Vil gjerne sette inn litt komponenter. Har lett mye på nettet. Stemmer det at man må ta av døren?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Community-drevne distribusjoner (OpenSUSE, Ubuntu, Debian, Gentoo)

 

- Vedlikeholdt av frivillige. Ingen garanti for hvor hurtig sikkerhets-opdateringer kommer ut, hvor hurtig en bug blir fikset, eller kvalitet på programvaren generelt.

- Ikke støttet av tredjeparts-programvare som f.eks Oracle. Lykke til med å prøve å få hjelp av Oracle support og du forteller dem at du kjører Gentoo.

- Upgrade paths ikke noen garanti.

- Bakoverkompatibilitet i nyere versjoner er ingen garanti.

- Ingen garanti for levetid på en versjon.

 

Ubuntu drives av Canonical Ltd, de har og flere ansatte utviklere, så å dermed å likestille det med et community-system med de ulempene de har fordi de og har et community blir litt feil.

 

De har og supportavtaler som kan skrives som gjør at bedriften kan få kjapp support ved eventuelle kriser som skulle oppstå.

Mer info

5195198[/snapback]

 

Korrekt link ;)

 

EDIT: Det skal også nevnes at Ubuntu Dapper Drake (6.06) vil være støttet i 3 år på desktoppen og 5 år på server.

 

Ubuntu 6.06, due to be released on June 1st, 2006, will mark a new milestone for Ubuntu. Aimed at organisations with long-term and large-scale free software deployments, Ubuntu 6.06 is a robust and reliable platform that will be actively supported with security updates and high-impact bug fixes for a period of 3 years on the desktop and 5 years on the server.

:)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, Vet ikke om du har bestemt deg enda.. så jeg slenger inn et lite tips... som jeg antar at alle er kalrover... men dog..

 

Hvis du er intresert i linux/unix distro så anbefaler heg å gjøre et søk på

http://distrowatch.com (spessifiser hva du ønsker....) og se på alternativene du da får opp...

 

ex. en grei mailserver kan f.ex være : EnGarde Secure Linux Spørsmåle er bare hvilke ting vektlegger du, Hva er dine viktigste kriterier og ønsker du dedikert server eller noe annet...

 

Min anbefalling vil være siden, du/dere sa dere ikke hadd linux/unix peill... sett dere ned bestem hva dere ønsker/hvilke kriterier dere vil ha integerert... Vurder så hvilken distro passer dere ut fra dette... vurder så om dere kan få dette best til selv eller om dere ønsker ekstern hjelp... osv.. og ikke minst Vurder om dere trenger backup systemer/virkemåte for systemet deres... (hot standbay//distro backup... (config backup ol...)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå virker jeg kanskje litt som en idealist, men jeg ville styrt unna Suse/Enterprise pga. avtalen med Microsoft.

 

Selv kjører jeg debian på et titalls tjenere og har kun gode erfaringer med dette.

Skal sies at det kanskje kreves litt mer kompetanse enn enterpriseløsningene fra f.eks. redhat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...